Czy Budimex wybuduje Pomorską Kolei Metropolitalną? Inwestycja będzie droższa o 30 mln zł

KG
W siedzibie PKM S.A. otwarto w czwartek 9 ofert, które wpłynęły do samorządowej spółki w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najtańsza z ofert opiewała na kwotę 716 mln zł, najdroższa na 1,17 mld zł. Obecnie trwa sprawdzanie wszystkich ofert pod kątem formalnym. Ostatecznego zwycięzcę przetargu poznamy w ciągu kilku najbliższych dni. Najtańsza oferta jest jednak o 30 mln zł droższa niż zakładano. Władze spółki tłumaczą, że to żaden problem.

Rozpoczęty w czerwcu 2012 r. przetarg na budowę PKM został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap miał na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji tak dużych inwestycji infrastrukturalnych. Zgłosiło się do niego 19 firm z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch. Pozytywnie weryfikację przeszło 16 z nich, po czym w grudniu 2012 r. firmy te zostały zaproszone do składania ofert finansowych w II etapie przetargu, w którym jedynym kryterium wyboru wykonawcy była już tylko cena.

W czwartek w południe upłynął termin składania ofert. Łącznie wpłynęło ich dziewięć. Najtańszą - na kwotę 716.136.838,06 zł - złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A.; najdroższą - na kwotę 1.174.517.246, 72 zł - złożyła hiszpańska firma FCC Construccion S.A. Ostatecznego zwycięzcę poznamy w ciągu kilku dni, po dokładnym sprawdzeniu wszystkich ofert.

- Rzeczywiście zakładaliśmy 688 milionów złotych za budowę, a ostatecznie okazało się, że najprawdopodobniej zapłacimy o prawie 30 mln zł więcej - przyznaje Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych w spółce. - Ale przy tej skali inwestycji nie jest to wcale tak wysoka kwota, poza tym w marcu Unia Europejska ma ogłosić zwiększenie wkładu ze swoich funduszy we wszystkie projekty kolejowe w Polsce o 10 proc. W naszym przypadku będzie to 80 zamiast 70 proc., czyli problem zniknie - przekonuje.

Przetarg obejmował zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - największej inwestycji infrastrukturalnej Samorządu Województwa pomorskiego - kosztować ma łącznie ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Możesz wiedzieć więcej!Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

500 plus nie pomogło, dzieci rodzi się coraz mniej

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
niechcę tej kolei

Dla mnie ta kolej jest bezużyteczna, więc raczej niech tu nic nie robią tylko poco wycieli te drzewa, teraz jest łyso i wieśniacko.

L
LAJT

PNI Warszawa zrobi to - tak kończą się zabawy z prywatyzacją.

J
Jozef z Bazin

zapomniales dodac ze te wszystkie "wirtualne prace" beda sowicie wynagradzane tak ze pochlona przeznaczone na te inwestycje pieniadze, Jozefy Baki juz szykuja kabze na te pieniadze nie na darmo jeden z nich nawet szkolil sie w Chinach.

R
Rumcajs

Wybiorą "najtańszą" biedę, a potem żuczki na kolanach będą ćwiekami szyny przybijać , aby się tory nie rozeszły.

z
znawca

ta kolej powstanie w roku 3000, gdy po kolejnych rozbiorach polski, gańsk i okolice wróca do prus!! a póki czas bedą: uzgodnienia międzyresortowe, rozstrzygnięcia konkursów, ogłaszanie nowych konkursów, protesty, opinie biegłych, plany wykonalności, odwołania od opinii biegłych, zaskarzenia itd.

Dodaj ogłoszenie