Rozpoczęty w czerwcu 2012 r. przetarg na budowę PKM został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap miał na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji tak dużych inwestycji infrastrukturalnych. Zgłosiło się do niego 19 firm z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch. Pozytywnie weryfikację przeszło 16 z nich, po czym w grudniu 2012 r. firmy te zostały zaproszone do składania ofert finansowych w II etapie przetargu, w którym jedynym kryterium wyboru wykonawcy była już tylko cena.
W czwartek w południe upłynął termin składania ofert. Łącznie wpłynęło ich dziewięć. Najtańszą - na kwotę 716.136.838,06 zł - złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A.; najdroższą - na kwotę 1.174.517.246, 72 zł - złożyła hiszpańska firma FCC Construccion S.A. Ostatecznego zwycięzcę poznamy w ciągu kilku dni, po dokładnym sprawdzeniu wszystkich ofert.
- Rzeczywiście zakładaliśmy 688 milionów złotych za budowę, a ostatecznie okazało się, że najprawdopodobniej zapłacimy o prawie 30 mln zł więcej - przyznaje Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych w spółce. - Ale przy tej skali inwestycji nie jest to wcale tak wysoka kwota, poza tym w marcu Unia Europejska ma ogłosić zwiększenie wkładu ze swoich funduszy we wszystkie projekty kolejowe w Polsce o 10 proc. W naszym przypadku będzie to 80 zamiast 70 proc., czyli problem zniknie - przekonuje.
Przetarg obejmował zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - największej inwestycji infrastrukturalnej Samorządu Województwa pomorskiego - kosztować ma łącznie ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?