Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy autokary z gośćmi Muzeum II Wojny Światowej sparaliżują tzw. Młode Miasto?

Maciej Pietrzak
Mieszkańcy ulicy Wałowej i okolic obawiają się komunikacyjnego paraliżu w związku ze zbliżającym się otwarciem Muzeum II Wojny Światowej.

- Jestem mieszkańcem ulicy Wałowej, przy której powstaje Muzeum II Wojny Światowej. Cieszę się, że będziemy mieli tak ważny obiekt, ale z drugiej strony obawiam się, że najazd zwiedzających, szczególnie autokarowych wycieczek szkolnych, spowoduje spore problemy komunikacyjne w tej części Śródmieścia. Chciałbym dowiedzieć się, jak władze miasta i muzeum rozwiązały kwestię tego, gdzie goście muzeum będą parkować - napisał do naszej redakcji pan Marian.

Spór między dyrekcją Muzeum II Wojny Światowej a ministerstwem kultury trwa

W październiku minionego roku gdańska strefa płatnego parkowania rozszerzyła na obszarze tzw. Młodego Miasta m.in. właśnie o część ul. Wałowej do skrzyżowania z ul. Rybaki Górne. Spowodowało to oczywiście „przesunięcie” znacznej liczby parkujących samochodów na nieobjętą opłatami część Wałowej, przy której ulokowane jest właśnie muzeum.

Okoliczni mieszkańcy narzekają na parkingowy chaos i obawiają się, że wraz z napływem gości muzeum i nowymi mieszkańcami, którzy wprowadzą się do budynków rosnącego tu także osiedla Bastion Wałowa, sytuacja będzie jeszcze gorsza. Zarówno władze muzeum jak i miasta uspokajają jednak nastroje.

- Podziemny parking muzeum przygotowany jest na przyjęcie 167 samochodów osobowych. W ciągu ulicy Stara Stocznia przygotowane są także miejsca dla 2-3 autokarów. Czy to wystarczy? Zakładamy, że tak, ale oczywiście wszystko zweryfikuje okres „testowy” tuż po otwarciu muzeum - mówi dr Janusz Marszalec, wicedyrektor placówki, która otwarta ma zostać otwarta najprawdopodobniej w pierwszym kwartale tego roku.

- Oczywiście przeanalizowaliśmy kwestię parkowania przy Muzeum II Wojny Światowej. Zdecydowaliśmy, że miejsca dla autokarów będą miały charakter przystanków - tzn. pasażerowie będą na nich wysiadać, a kierowcy parkować będą w dalej położonych częściach miasta, np. na parkingu przy stadionie czy Długich Ogrodach. Takie rozwiązanie to standard w krajach zachodnich, przedyskutowaliśmy je m.in. z przewodnikami wycieczek - dodaje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.

Unormowaniu sytuacji parkingowej ma także służyć rozszerzenie SPP o pozostałą część ul. Wałowej. Parkomaty mają tam stanąć jeszcze w tym sezonie letnim.

Istotnym wsparciem dla parkingowego zaplecza muzeum i okolicy mogą okazać się także planowane przez władze Gdańska nowe parkingi podziemne w centrum. Dwie z kilku rozważanych lokalizacji to Podwale Staromiejskie i Targ Rybny, czyli ulice położone od muzeum ok. 10 minut drogi piechotą. W zależności od tego, jak zostaną zbudowane mają pomieścić od 170 do nawet ponad 500 aut.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki