Czy asteroida Oumuamua mogła być sondą obcej cywilizacji?

qZaktualizowano
Asteroida Oumuamua to ciało niebieskie, które naukowcy dostrzegli w październiku 2017 roku. Najpierw twierdzono, że to kometa. Okazało się jednak, że obiekt przebył w rzeczywistości znacznie dłuższą drogę i w istocie jest pierwszym zaobserwowanym w Układzie Słonecznym obiektem pochodzącym spoza niego – podał portal Onet. Jedna ze śmiałych koncepcji zakłada, że może pochodzić od obcej cywilizacji.

Sama asteroida ma nietypowy wrzecionowaty kształt i ok. 400 metrów długości. Z opublikowanej w "Nature" analizy danych wynika, że powierzchnia obiektu składa się z różnych związków węgla o grubości około 45 centymetrów. Może być więc zbliżona składem do znanych nam komet nieaktywnych. W jej wnętrzu nadal może kryć się lodowy rdzeń.

Obiekt, mimo nietypowego kształtu nie wysyła żadnych sygnałów radiowych - w ten sposób ostudzono nieco nadzieje tych, którzy chcieli dostrzec w nim wytwór pozaziemskiej technologii.

Dla naukowców zaskakująca okazała się jednak droga, po jakiej poruszał się obiekt podczas odwiedzin naszego układu. Jego ruch różnił się od obliczeń opartych na prawach Keplera w stopniu znacznie przekraczającym błąd statystyczny.

Jak czytamy w Onecie: dla astronomów i fizyków fakt, że obiekt nie porusza się zgodnie z prawami fizyki, nie oznacza, że je „łamie”, ale że brakuje nam pełnej wiedzy do zrozumienia zjawiska. Najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem odchylenia trajektorii jest bowiem wpływ ciśnienia promieniowania słonecznego – koncepcja wykorzystania tego zjawiska w kosmicznym transporcie nie jest niczym nowym (tzw. żagiel kosmiczny) – a stąd już prosta droga do rozważań nad naturalnym, bądź nie, pochodzeniem obiektu.
Źródło: Onet

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

S
SKY

Jak zawsze niemiecki onet i DB robi z niego miarodajne zródło informacji . może by tak przytoczyć np dokumenty z badań SETI czy publikowane przez Harvard Smithsonian Center for Astrophysics publikacje i to nie smiałe a oparte o wyliczenia.