Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity

OPRAC.: DN
Jak zostać maszynistą w Polsce?
Jak zostać maszynistą w Polsce? PKP
W PKP Intecity obecnie zatrudnionych jest 1657 maszynistów. Blisko 300 osób to stażyści, którzy przygotowują się do prowadzenia pociągów, 37% z nich to ludzie poniżej 26 roku życia.

Zgodnie z planem strategicznym PKP Intercity na rok 2030, firma dąży do zwiększenia liczby kursujących pociągów dwukrotnie oraz przewiezienia 88 milionów pasażerów. W celu osiągnięcia tego celu PKP konsekwentnie zwiększa swoją liczbę pracowników, zwłaszcza tych, którzy prowadzą pociągi. Ponadto, zauważalny jest wzrost zainteresowania młodych osób pracą w tej branży. Obecnie, PKP Intercity zatrudnia 272 stażystów, którzy przygotowują się do roli maszynistów. To zwiększenie o 47% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Spośród tych stażystów, 37% to młodzi ludzie poniżej 26 lat, a kolejne 36% to osoby w wieku od 26 do 35 lat. Ostatnio szczególnie zauważalny jest wzrost zainteresowania tym zawodem wśród młodych ludzi. Co motywuje młodych do wyboru tej pracy?

- Miałem 19 lat gdy wziąłem udział w rekrutacji na licencję maszynisty, a w wieku 21 lat mogłem już samodzielnie prowadzić większość pojazdów z parku taborowego, w tym skład Pendolino – wyjaśnia Sebastian Sałański, od 6 lat maszynista, od pół roku instruktor maszynista w PKP Intercity. Pochodzę z rodziny, która ma tradycje kolejarskie i praca maszynisty zawsze wydawała mi się interesująca: z jednej strony zapewniała stabilizację, z drugiej - dawała możliwość przemieszczania się po całej Polsce.

- Kolej przyciąga za nastawnik coraz młodsze osoby. Bardzo nas cieszy to, że młode pokolenie dostrzega nasze starania, aby zapewnić stabilne zatrudnienie i ciekawą pracę. Szczególnie doceniam gotowość do podjęcia tej wymagającej ogromnej odpowiedzialności i dyspozycyjności służby, jaką jest prowadzenie pociągów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. W Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego pragnę podziękować wszystkim maszynistom oraz maszynistkom, rozpoczynającym swoją przygodę z koleją, i tym z wieloletnim doświadczeniem – za ich zaangażowanie w codzienną pracę. Życzę bezpiecznych służb, zadowolonych pasażerów i – jak sami mawiają wyruszając w trasy – „zielonego na szlaku!”.

Sukcesywnie z roku na rok w zespole maszynistów pojawia się coraz więcej kobiet. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi w 2017 roku, aktualnie aż 8 pań pracuje na stanowisku maszynisty, a 19 kolejnych jest w trakcie uzyskiwania uprawnień do zawodu.

Jak zostać maszynistą?

Aby zostać maszynistą w PKP Intercity i zdobyć uprawnienia do prowadzenia pociągów, konieczne jest uzyskanie licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty. Proces ten obejmuje zarówno szkolenie teoretyczne, jak i praktyczne, a także egzaminy.

Licencja Maszynisty: Pierwszym krokiem jest uzyskanie licencji maszynisty, co wymaga ukończenia 302-godzinnego szkolenia teoretycznego. Szkolenie to kończy się egzaminem państwowym, który jest przeprowadzany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Podczas kursu omawiane są zagadnienia związane z pracą maszynisty, technologią transportu kolejowego, infrastrukturą kolejową, zasadami ruchu pociągów, sygnalizacją kolejową, hamulcami kolejowymi oraz wybranymi aspektami fizyki i elektrotechniki.

Świadectwo Maszynisty: Proces uzyskania świadectwa maszynisty trwa co najmniej 18 miesięcy i obejmuje cztery etapy:

Etap I - Szkolenie praktyczne: Kandydaci zdobywają doświadczenie pracując przy naprawie taboru kolejowego, wykonywaniu zadań rewidenta oraz pod nadzorem maszynisty.

Etap II - Szkolenie teoretyczne: Przechodzi się przez kurs obejmujący teoretyczną wiedzę.

Etap III - Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem: To praktyczny etap, w którym kandydaci nabywają doświadczenie w prowadzeniu pociągów. Wymaga on od nich pracy w różnych warunkach, w tym manewrów oraz przewozu pasażerów, łącznie wynosząc 1620 godzin.

Etap IV - Szkolenia na symulatorze: Kandydaci przechodzą także szkolenie na symulatorze, co pomaga im doskonalić swoje umiejętności.

Zajęcia podczas szkolenia teoretycznego trwają codziennie od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Natomiast staż na stanowisku maszynisty i jazdy pod nadzorem mogą być długie, sięgając nawet 12 godzin. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a po ukończeniu dwóch pierwszych modułów szkolenia, kandydaci muszą stawić się na egzaminie wewnętrznym. Cały proces szkolenia kończy się egzaminem państwowym w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, który jest przeprowadzany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki