Co dalej z kładką na gdańskiej Zaspie? W planach jest jej...

    Co dalej z kładką na gdańskiej Zaspie? W planach jest jej wyburzenie. Trwają prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem kładki dla pieszych

    MJAN

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Co dalej z kładką na Zaspie? Będzie wyburzona?
    1/7
    przejdź do galerii

    Co dalej z kładką na Zaspie? Będzie wyburzona? ©Przemyslaw Swiderski

    Trwają prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem przestrzennym w rejonie kładki dla pieszych nad węzłem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie.
    Wstępnie założenia wskazują na cztery możliwe warianty zmian.

    Według nich konstrukcja zostanie wyremontowana, bądź częściowo lub w całości rozebrana. W przypadku rozbiórki całej kładki zmodyfikowany zostanie układ komunikacyjny, który ułatwi poruszanie się pieszym oraz rowerzystom nie wpływając na ruch kołowy.

    Kładka nad al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II powstała w latach 70. XX wieku. Licząca ponad 40 lat konstrukcja jest już wysłużona i jej stan techniczny kwalifikuje ją do kapitalnego remontu. Dodatkowo obecna kładka w coraz mniejszym stopniu odpowiada potrzebom komunikacyjnym poruszających się po niej pieszych, przemieszczających się między wspomnianymi ulicami, bądź chcącymi dostać się na usytuowane przy al. Rzeczypospolitej przystanki tramwajowe i autobusowe. Na kładkę narzekają zwłaszcza osoby mające problemy z poruszaniem się, osoby starsze i niepełnosprawne.

    W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni trwają obecnie prace nad koncepcją nowego zagospodarowania terenu w rejonie kładki na Zaspie. W procesie tworzenia założeń dokonano analizy dokumentacji archiwalnych kładki dla pieszych i wykonano inwentaryzację stanu istniejącego węzła drogowego oraz sprawdzono stan techniczny całej kładki. Przeprowadzona została także analiza ruchu pieszego i rowerowego w odniesieniu do organizacji węzła, która wykazała, że w porannym szczycie komunikacyjnym między godz. 7.00 a 8.00 przez łącznik północny kładki przechodzi niewiele ponad 200 osób, zaś w szczycie popołudniowym między godzinami 16.00 a 17.00 natężenie ruchu wynosi blisko 250 osób. We wspomnianych analizach uwzględniono również plany zagospodarowania przestrzennego terenu w pobliżu kładki, który przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniową - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

    W oparciu o przeprowadzone badania wzięto pod uwagę cztery warianty rozwiązania ruchu pieszego na kładce i w jej rejonie:
    • Wariant I – pozostawienie dotychczasowego układu komunikacyjnego i kapitalny remont całej kładki,
    • Wariant II – rozbiórka wschodniej części kładki i kapitalny remont pozostałej części,
    • Wariant III – rozbiórka wschodniej części kładki wraz z poprzecznymi łącznikami i kapitalny remont pozostałej części,
    • Wariant IV – całkowita rozbiórka kładki i demontaż wind, budowa czterech krótkich kładek pieszo-rowerowych na poziomie „0” węzła. (poziom al. Rzeczypospolitej), budowa przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie przystanków tramwajowych.


    Zgromadzony materiał wskazuje, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant czwarty. Uporządkuje on ruch pieszych oraz rowerzystów, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na ruch pojazdów, poruszających się al. Jana Pawła II oraz al. Rzeczypospolitej. Poza tym znajdujące się na poziomie chodnika kładki będą przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo znacznie zmniejszy się powierzchnia kładek w stosunku do obecnie istniejącej. Szacuje się, iż powstałe konstrukcje będą miały łączną powierzchnię ok. 600 m2, co wpłynie na łatwiejsze ich utrzymanie na etapie użytkowania. Obecna kładka liczy ponad 4500 m2 powierzchni. - tłumaczy Kiljan.

    Rzeczniczka dodaje też, że w najbliższych miesiącach koncepcja będzie analizowana. Określone zostaną warunki finansowe poszczególnych wariantów, ale też rozwiązania techniczne. Umożliwi to wybór optymalnego zagospodarowania przestrzennego w rejonie kładki na Zaspie. Kolejnym etapem będzie projekt budowlany i zabezpieczenie środków finansowych. W procesie modernizacji kładki na Zaspie, w zależności od przyjętego wariantu, realizacja inwestycji może być podzielona na etapy.

    Niezależnie od prowadzonych prac koncepcyjnych, konieczne ze względów bezpieczeństwa są prace remontowe funkcjonującej kładki. Jeszcze w tym roku zaplanowany został remont schodów od strony al. Jana Pawła II. Pod koniec lipca wiadomo będzie, czy zostanie wyłoniony wykonawca tych prac remontowych.

    Najważniejsze wydarzenia ostatnich dni na Pomorzu:


    POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY.PL:


















    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kładka

    dziecko57 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Czyżby przeszkadzała nieodległej budowie może tak mieszkanko w promocji i będzie jeszcze jedna działka pod osiedle

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komentarz

    Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Według mnie to jest jedna z budowli charakterystycznych Zaspy. Ja bym wolał zostawić to na pamiątkę czy coś podobnego.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY