Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chiny - Pomorze. Za oceanem budują Gdynię i Puck

Jacek Sieński
Wodowanie statku Szczecin w stoczni Tianjin Xingang.
Wodowanie statku Szczecin w stoczni Tianjin Xingang. PŻM
Statek masowy Szczecin, zwodowany został w stoczni Tianjin Xingang Shipbuilding Heavy Industry Co. Ltd. w Chinach. Jest on pierwszym z trzeciej serii siostrzanych masowców o nośności 38 tys. ton, długości 190 m i szerokości 28,5 m, które będą nosić nazwy polskich miast nadmorskich. Kolejnym statkom z tej serii, budowanym dla Polskiej Żeglugi Morskiej, będą nadane nazwy Koszalin, Gdynia i Puck.

Nowe masowce o nośności 38 tys. ton zostaną przejęte przez PŻM w przyszłym roku. Szczecin ma wypłynąć na oceaniczne szlaki w lutym, a Koszalin - w maju. Gdynia i Puck mają być zwodowane w marcu i odebrane przez szczecińskiego armatora równocześnie - w czerwcu. Szczecin będzie piętnastym statkiem z serii 38-tysięczników, jakie eksploatuje PŻM. Prototypowe Kujawy, początkujące trzy serie masowców, stocznia Xingang zbudowała 2005 roku.

Rybacy szykują protesty - boją się utraty pracy

Matką chrzestną Szczecina będzie Teresa Kołogrecka-Bajek, nauczycielka II Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie, wybrana w plebiscycie prasowym. Ceremonia chrztu statku odbędzie się pod koniec lutego, podczas jego oficjalnego przekazania PŻM. Również matki chrzestne Gdyni i Pucka zostaną wybrane w plebiscycie czytelniczym, jaki "Polska Dziennik Bałtycki" i PŻM ogłoszą w nadchodzącym roku.

Realizacja programu odnowienia i wymiany floty PŻM powoduje, że co roku przybywa miejsc pracy na morzu, a zwłaszcza - dla absolwentów wyższych uczelni morskich.

Szczeciński armator, aby zapewnić sobie napływ wykwalifikowanych kadr oficerskich, oferuje stypendia, wysokości 900 złotych miesięcznie, studentom Akademii Morskiej w Szczecinie, Akademii Morskiej w Gdyni i Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni oraz wydziałów elektrycznych uczeni technicznych. Warunkami przyznania stypendium są: zdanie egzaminów z poprzedniego roku studiów i zgoda na podjęcie pracy w PŻM po zakończeniu nauki, w okresie, w jakim wypłacane są świadczenia, przy czym liczy się rzeczywisty okres zatrudnienia na statku. Dotychczas przedsiębiorstwo podpisało już kilkadziesiąt umów stypendialnych.

Krzysztof Gogol, doradca ds. mediów dyrektora PŻM, poinformował, że o wydłużeniu serii 38-tysięczników, w ramach realizowanego programu odnowienia floty PŻM w latach 2005-2015, zadecydowało to, że sprawdzają się na rynku żeglugowym, a szczególnie na liniach transatlantyckich. Mimo trudnej sytuacji na rynku międzynarodowym przewozów morskich, nie ma kłopotów ze znajdowaniem dla nich ładunków. Nowe masowce transportują głównie zboża i przetwory zbożowe, fosforyty, węgiel i cukier.

Flota Grupy PŻM liczy 75 statków, w tym 68 masowców, 3 siarkowce i 4 promy. Zatrudnia ona łącznie niemal 4 tys. pracowników, z których około 2,5 tys. stanowią załogi statków.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki