Burmistrz opublikował logo Malborka ze znakiem Strajku Kobiet. Radny pyta o granice ingerencji w grafikę

Anna Szade
Anna Szade
Logo opublikowane przez burmistrza
Logo opublikowane przez burmistrza Źródło: profil Marka Charzewskiego na Faceeboku
Pod koniec października 2020 r. Marek Charzewski, burmistrz Malborka, zamieścił na swoim oficjalnym profilu w mediach społecznościowych grafikę pt. "Malbork popiera kobiety", która była łudząco podobna do promocyjnego znaku miasta. Teraz radny Adam Ilarz pyta, czy burmistrz był upoważniony do takiej ingerencji w malborskie logo.

Późnym wieczorem 31 października 2020 r. na oficjalnym facebookowym profilu Marka Charzewskiego, burmistrza Malborka, pojawiła się grafika z hasłem "Malbork popiera kobiety". Było to kilka dni po pierwszym marszu przeciwników zaostrzania przepisów dotyczących prawa aborcyjnego w Polsce i stanowiska Rady Miasta w tej sprawie.

Logo Malborka zostało przerobione? Radnemu się to nie podoba

Burmistrz nie krył się, że solidaryzuje się z rozgniewanymi kobietami, gdy mógł, brał udział w ich demonstracjach. Zdecydował, że symbole Strajku Kobiet mogą być umieszczane na budynku Urzędu Miasta podczas ich protestów, co spotkało się z krytycznym odbiorem przez część mieszkańców.

Emocje wywołane orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie tzw. kompromisu aborcyjnego nieco opadły. Nie przeszkadza to radnemu Adamowi Ilarzowi przyjrzeć się bliżej krokom podejmowanym przez burmistrza Malborka kilka miesięcy temu.

Szanowny Panie Burmistrzu! Proszę o podanie podstawy prawnej, która upoważniała Pana Burmistrza do ingerencji w logo miasta Malborka i w jego zmianę, a następnie publikację – pyta Adam Ilarz w swojej międzysesyjnej interpelacji, opublikowanej na stronie internetowej bip.malbork.pl.

Radny dołączył zdjęcie, na którym widać wpis burmistrza i użytą przez niego grafikę. Ma być dowodem na przeróbkę charakterystycznego znaku promocyjnego miasta.

Burmistrz: grafika to oddolna inicjatywa

Włodarz, którego poprosiliśmy o komentarz, niczego złego w swoim postępowaniu nie widzi.
- To nie jest wykorzystane logo miasta, tylko podobny znak graficzny – tłumaczy Marek Charzewski.

Skąd wziął się ten obrazek na jego koncie w mediach społecznościowych?

To inicjatywa oddolna. Nie wykonał tego burmistrz między godz. 6.06 a 6.10, nie zostało to też wykonane przez pracownika Urzędu Miasta ani przez nikogo, kto zostałby opłacony. To zwyczajna oddolna inicjatywa ludzi wkurzonych na działania rządu – tłumaczy nam Marek Charzewski.

Co oznacza logo miasta? Wszystko jest w uchwale Rady Miasta

O ustanowieniu znaku promocyjnego miasta Malborka zdecydowali radni 13 marca 2003 r. Logo ma być używane nie tylko zgodnie z celami marki turystycznej miasta, ale i zgodnie z poprawnością odwzorowania kształtu, proporcji i kolorów zgodnych z ustanowionymi wzorami.

Logo turystycznie miasta Malborka jest znakiem promocyjnym zbudowanym z logotypu „Malbork” oraz z elementów graficznych w postaci fali symbolizującej rzekę oraz charakterystycznych wież stanowiących nierozerwalny element panoramy zamku. Kolorystyka znaku wg wzornika PANTONE to: niebieski (PANTONE 293) oraz czerwony (PANTONE Warm Red) – czytamy w paragrafie 2 uchwały Rady Miasta Malborka.

PANTONE to uznana światowa marka, a stworzony przez nią system kolorystyczny jest jak międzynarodowy język grafików. To dlatego do stworzenia znaku Malborka wykorzystano konkretnych odcieni z palety kolorów, bo da się je powtórzyć, dzięki czemu takie logo będzie zawsze takie, jak oryginalny projekt.

Jak można przeczytać w oficjalnych dokumentach, "logototyp w swoim wyrazie jest lekki i przyjazny".

Fala podkreśla dynamizm znaku, wprowadzając wrażenie ruchu. Dwie zantropomorfizowane wieże umiejscowione nad logotypem stanowią o charakterze i przesłaniu znaku promocyjnego miasta. Postrzegane mogą być jako element architektoniczny, jak również jako dwie uśmiechnięte postacie lub obejmująca się grupa ludzi – uzasadniał inicjator przyjęcia uchwały Jan Tadeusz Wilk, ówczesny burmistrz Malborka.

Logo miasta należy do mieszkańców? Kto może korzystać z promocyjnego znaku?

Zgodnie z obowiązującym lokalnym prawem, znak promocyjny miasta nie jest w nieograniczony sposób dostępny dla wszystkich. Mogą go używać:

  • samorząd lokalny,
  • firmy turystyczne prowadzące bazę turystyczną na terenie miasta Malborka,
  • media,
  • pozostałe firmy infrastruktury turystycznej (tj. restauracje, firmy przewozowe, biura podróży),
  • instytucje kulturalne,
  • producenci pamiątek na terenie Malborka,
  • medycyna i służba zdrowia,
  • policja,
  • straż miejska i pożarna na terenie miasta Malborka,
  • inne jednostki organizacyjne.

Uchwała przewiduje, że używanie i posługiwanie się logo Malborka przez inne instytucje niż wymienione wymaga pisemnej zgody burmistrza.

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie