18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wmurowanie kamienia węgielnego pod PKM

Jacek Wierciński
Gotowa "palisada" naszykowana do budowy wiaduktu przy gdańskim lotnisku
Gotowa "palisada" naszykowana do budowy wiaduktu przy gdańskim lotnisku materiały PKM
W poniedziałek wmurowany zostanie kamień węgielny pod Pomorską Kolej Metropolitalną. Fundamentem pod kolejkę będzie także egzemplarz "Dziennika Bałtyckiego" z dn. 1 lipca 2013.

W uroczystości udział wezmą m.in. minister transportu Sławomir Nowak, minister sprawiedliwości Marek Biernacki oraz marszałek Senatu, Bogdan Borusewicz. W symbolicznym miejscu rozpoczęcia prac, wmurowane zostanie także dzisiejsze wydanie "Dziennika Bałtyckiego", który od samego początku wspierał przełomową inwestycję.

- Zaprosiliśmy także samorządowców, posłów i europosłów z Pomorza. Od dawna wiemy, że to epokowa inwestycja, która zmieni komunikację w całym regionie - podkreśla Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych PKM. Dodaje, że ceremonia będzie miała miejsce na budowie najdłuższego, ponadkilometrowego wiaduktu przy gdańskim porcie lotniczym w Rębiechowie. Jeszcze w tym tygodniu wylany tam zostanie beton pod fundamenty, a prace prowadzone są równocześnie w wielu lokalizacjach.

Rozbiórki istniejących obiektów - fragmentów zniszczonej z końcem drugiej wojny światowej Kolei Kokoszkowskiej, które nie nadają się do użytku, często prowadzone są nocami, by ograniczyć uciążliwości dla ruchu samochodów. Tak było chociażby z wiaduktem przy Trasie Słowackiego, który rozbierany był sukcesywnie przez trzy noce w ubiegłym tygodniu. Wcześniej zburzone zostały m.in. nasypy wiaduktów przy al. Grunwaldzkiej i ul. Wita Stwosza oraz most Weisera Dawidka na Strzyży.
- Ten ostatni, za sprawą okładki słynnej książki Pawła Huellego tak bardzo się przebił do świadomości gdańszczan, że jego pożegnanie stało się prawdziwym widowiskiem. Konstrukcja musiała zostać zburzona - ekspertyzy specjalistów jednoznacznie wskazywały, że nie było tam czego ratować. Zobaczyć historyczną inscenizację i fajerwerki przyszło ok. 3 tysięcy osób - zaznacza Konopacki.

W miejscu wiaduktu, powstanie nowy, kształtem nawiązujący do słynnego poprzednika.
- Roboty ziemne związane z przygotowaniami do budowy trwają od początku czerwca. Na planowanym przystanku Matarnia, powstaje 12-metrowy wykop, którym - pod istniejącą ulicą - pojedzie kolejka - tłumaczy Bożena Wielgo z realizującej inwestycję spółki Budimex SA, firmy, lidera polsko-hiszpańskiego konsorcjum, które wygrało przetarg na realizację PKM.
W ramach nowego, 20-kilometrowego odcinka torów, który gotowy będzie w błyskawicznym tempie - w połowie 2015 roku - powstanie 17 wiaduktów kolejowych, 5 drogowych i 8 przejść dla pieszych.

PKM połączy nie tylko Gdańsk i Gdynię z lotniskiem. Ma się stać jednym z głównych szlaków komunikacyjnych dla mieszkańców osiedli leżących przy obwodnicy i Kaszub. Prognozy ekspertów wskazują, że z dziesięciu autobusów szynowych krążących między Wrzeszczem a Gdynią Główną korzystać będzie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów.
[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki