Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa mostu kolejowego w Gdańsku Przeróbce. Stalowe elementy przetransportowano pontonem [ZDJĘCIA]

Jacek Sieński
Elementy stalowego przęsła budowanego dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą, w rejonie Gdańska Przeróbki, przetransportowano pontonem pod jego gotowe żelbetonowe przyczółki. Most jest fragmentem modernizowanej linii kolejowej nr 226, wiodącej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny, mającej długość 12 km.

Inwestycję o łącznej wartości 370 mln zł, realizują PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Będzie ona dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Ponadto Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zapłacił 700 tys. zł za opracowanie wstępnego studium wykonalności inwestycji. Ujęto ją w projekcie "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk". Koszt samej budowy mostu wyniesie 38 mln zł. Wykonawcą wszystkich robót budowlanych jest hiszpańskie konsorcjum Dragados Polska SA, wybrane na drodze przetargu i polscy podwykonawcy, m.in. Polaqua.

Nowy most będzie gotowy jeszcze w tym roku. Natomiast cała linia nr 226 ma być oddana do użytku w sierpniu 2016. Trwa rozbudowa istniejących i budowa nowych, dwutorowych odcinków nasypów kolejowych z torowiskami oraz montowanie sieci trakcji elektrycznej i teleinformatycznej. W Gdańsku Olszynce i Gdańsku Porcie Północnym wznoszone są i wyposażane nastawnie, z których regulowany będzie ruch pociągów zmierzających przez most do portu. Będą one równocześnie siedzibą Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. Prace modernizacyjne całej linii obejmują w sumie wykonanie 26 obiektów inżynieryjnych, jakimi będą przepusty, 4 wiadukty i 7 mostów oraz elektrycznej sieci trakcyjnej i teleinformatycznej. Budowane są m.in. nowe, jednotorowe wiadukty nad ulicami Sienna i Wosia Budzysza oraz przebudowane przyczółki i podniesione przęsło wiaduktu nad ul. Lenartowicza.

Maciej Dutkiewicz z Zespółu Prasowego PKP PLK przekazał, że nowa przeprawa mostowa zastąpi obrotowy, jednotorowy most kolejowy, liczący sobie 104 lata, będący wąskim gardłem transportowym. Po starym przęśle obrotowym może przejeżdżać tylko 50 par pociągów towarowych na dobę z prędkością zaledwie do 20 km na godzinę.

Most dwutorowy usprawni rosnący ruch pociągów. Zwiększy on przepustowość linii nr 226, łączącej krajową i międzynarodową sieć kolejową z obszarem gdańskiego prawobrzeżnego portu wewnętrznego i z portu zewnętrznego, na którym zlokalizowane są terminale przeładunkowe i powstanie wielkie centrum logistyczne. Dobowa zdolność przepustowa nowego mostu wyniesie około 180 par pociągów, osiągających prędkość do 100 km na godzinę. Po jego przekazaniu doi eksploatacji, stary most zostanie rozebrany.

Nowa konstrukcja będzie wysokowodna i dwutorowa, mająca długość 122 m. Prześwit pomiędzy przęsłem, o masie 2 tys. ton, a lustrem wody będzie wynosić średnio, w zależności od poziomu wody w rzece, 8 m. Żeglowny tor wodny będzie miał szerokość, pod przęsłem, 50 m i głębokość - 6,8 m, co spełnia wymogi Urzędu Morskiego w Gdyni. Rodzaj trakcji kolejowej - elektryczna i spalinowa.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki