Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Blisko 250 tysięcy firm w Polsce prowadzi sprzedaż online. Tylko w 2021 roku przybyło ich 120 tysięcy

Kamil Kusier
Kamil Kusier
materiały prasowe
Jak wynika z analizy Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu ostatnich pięciu lat aż 178 tysięcy firm dodało do swojej głównej działalności kod branżowy oznaczający sprzedaż w internecie. Aż 70 procent dokonało tego w 2021 roku. Jak zaznaczają przedsiębiorcy spore znaczenie w tym zakresie odegrała pandemia, która nie tylko przyspieszyła ich decyzje, ale również wpłynęła na kondycję finansową. Spośród firm, które prowadzą sprzedaż online ponad 52 tysiące przedsiębiorców jest zdania, że znajdują się w słabej lub złej kondycji finansowej.

W Polsce funkcjonuje obecnie ok. 250 tysięcy firm prowadzących sprzedaż w Internecie - informuje Dun & Bradstreet, globalna wywiadownia gospodarcza. Dane dostępne na połowę marca 2022 roku pokazują, że 52,6 tysiąca przedsiębiorstw jest od początku zarejestrowanych w KRS jako sklepy online. Pozostała część to firmy, które z czasem rozszerzyły profil swojej działalności i dodały do niej właściwy kod PKD.

Od 2017 roku do marca 2022 roku sprzedaż w Internecie zdecydowało się uruchomić 178 przedsiębiorców, z czego niemal 120 tysięcy zdecydowało się na ten krok w 2021 roku. Statystycznie, to o 70 procent więcej niż w 2020 roku.

- Dzięki nowej analizie danych za rok 2021 pierwszy raz zobaczyliśmy, jak duży jest tak naprawdę rynek eCommerce w Polsce - informuje Rafał Gadomski, prezes Advox Studio. - Po zsumowaniu firm działających całkowicie online, hybrydowo oraz będących w trakcie transformacji do online’u, rynek okazał się pięciokrotnie większy, niż do tej pory zakładano - składa się na niego aż 250 tysięcy podmiotów.

Takie liczby zdaniem Rafała Gadomskiego nie powinny jednak dziwić. Swój wpływ miała bowiem na to pandemia koronawirusa.

- Takie liczby nie powinno nikogo dziwić - pandemia pokazała, że w eCommerce tkwi olbrzymi potencjał, a firmy świadome sytuacji rynkowej już na starcie wygrają z tymi, które ociągają się w transformacji cyfrowej - zaznacza Rafała Gadomski. - Co więcej, analizy zachowania konsumentów pokazują, że z roku na rok coraz większy odsetek Polaków dokonuje zakupów online. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że na rynku funkcjonuje coraz więcej millenialsów, którzy kontakt z Internetem mają od lat dziecięcych. Możemy się więc spodziewać, że odsetek firm działających online - całkowicie lub hybrydowo - będzie się jedynie zwiększał.

Według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet liczba polskich sklepów ze sprzedażą online jako głównym PKD w 2022 roku może przekroczyć 55 tysięcy. Od początku roku liczba sklepów, zarejestrowanych w KRS, w którym głównym PKD jest sprzedaż przez internet, wzrosłą o 250. Polscy przedsiębiorcy od stycznia 2022 roku do połowy marca zarejestrowali 1930 nowych działalności, a 1670 zostało wykreślonych.

Niepokojąca jest natomiast sytuacja finansowa polskich sklepów online. Z analizy ich sytuacji finansowej wynika, że jedynie 7 procent określa kondycję finansową jako silną, 37,5 procent jako dobrą. W słabej sytuacji finansowej znajduje się 33 procent wszystkich sklepów online, a w złej aż 23 procent.

Na co jednak zwracają uwagę klienci sklepów? Wyzwaniem dla konsumentów okazują się problemy związane z funkcjonowaniem danego sklepu.

- Ostatnie dwa lata w branży eCommerce przyniosło wiele dynamicznych zmian związanych z rozrostem rynku, a nie każdy przedsiębiorca potrafi za nimi nadążyć i dostosowywać się do nieustannie pojawiających się nowych trendów - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio. - Do najważniejszych należą obecnie quick commerce, czyli zakupy z gwarancją dostawy tego samego dnia, czasem nawet w ciągu kilkunastu minut, live commerce, czyli sprzedaż prowadzona na żywo, czy dropshipping, czyli wysyłka towaru bezpośrednio od dostawcy. Ciągle rośnie popularność marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych typu Allegro albo Zalando, które są bardzo wygodne dla konsumentów, a obecność na nich może się sprzedającym opłacić. Oprócz tego już 55 procent konsumentów zwraca uwagę na działania firm związane z ekologią i odpowiedzialnością biznesu, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej.

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej - aż 8 na 10 osób w Polsce robiących zakupy online dostrzega problemy w działaniu sklepów internetowych i nie jest do końca usatysfakcjonowana zakupami. Ma to swoje przełożenie również w publikacji Advox Studio. Szczególnie istotne jest bezpieczeństwo płatności przez Internet - na ten aspekt zwraca uwagę już 91 procent kupujących online.

Dla ponad 50 procent przy wyborze konkretnego sklepu kluczowe są opinie, jakie można o nim znaleźć w sieci. Blisko połowa internetowych konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w mediach społecznościowych, a dla ponad 70 procent oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie.

Czy polscy przedsiębiorcy odnajdą się w rzeczywistości postpandemicznej i dostosują swoją ofertę do potrzeb rynku? Polski konsument pokazał, że w dobie pandemii koronawirusa doskonale odnajduje się w korzystaniu z oferty rynku eCommerce. Rok 2022 zdaje się będzie kluczowy dla sprawdzenia, czy polskie sklepy online będą w stanie ponownie przystosować się do wyzwań, jakie stawia przed nimi gospodarka już bez obecności pandemii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki