Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Baltic Hub będzie miał terminal T5 do instalacji morskich wież wiatrowych. Na budowę 500 mln zł da Polski Fundusz Rozwoju

Jacek Klein
Jacek Klein
Nie zakończyła się jeszcze budowa terminala T3, a już latem tego roku może ruszyć budowa terminala T5 przeznaczonego do instalacji morskich wież wiatrowych. Spółka Istrana należąca do Baltic Hub Container Terminal rozpoczęła poszukiwanie projektanta i wykonawcy terminalu. Polski Fundusz Rozwoju zainwestuje w projekt 500 mln zł.

Na stronie spółki Istrana zamieszczona została dokumentacja przetargowa. Kontrakt ma polegać na budowie nowego terminala ulokowanego na końcu obecnego terminal T1. Powierzchnia T5 to 21 hektarów wykonanych poprzez zalądowienie wód zatoki. Długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów.

Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że zainwestuje w projekt 500 mln zł. Część finansowania inwestycji pochodzić ma ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.

Inwestycja ma być gotowa do połowy 2026 roku.

- Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy. Przetarg dotyczy wykonania wszelkiej niezbędnej dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych. Wymienione zostały podstawowe terminy poszczególnych kamieni milowych inwestycji: ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025roku, ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025, ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 roku, uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 roku. Całkowity czas na realizacje będzie zależał od tego kiedy zostanie podpisana umowa z Generalnym Wykonawcą wyłonionym w przetargu - poinformował jako pierwszy portal Gospodarkamorska.pl.

Przedsięwzięcie nie będzie łatwe ponieważ będzie odbywać się w trakcie normalnego funkcjonowania terminali T1i T2 oraz w trakcie budowy T3. W ramach kontraktu powstaną nie tylko place składowe z zapleczem i infrastrukturą i ale także rampa ro-ro o szerokości ponad 100 metrów. Nabrzeża będą miały długość 350 i 450 metrów. Terminal będzie służył do przyjmowania elementów wież wiatrowych oraz ekspedycji gotowych siłowni na miejsce instalacji.

O budowie terminala instalacyjnego w gdańskim porcie mówi się od kilku lat. Także, o tym, że powinien on powstać w Gdańsku, a nie w Gdyni jak to przewidywały pierwotne plany, mówiące, że budowany byłby w ramach gdyńskiego portu zewnętrznego lub a tamtejszym porcie zewnętrznym. Pierwsza z lokalizacji nie wyszła z fazy koncepcyjnej, druga nie spełniałaby wszystkich warunków technicznych.

Port zewnętrzny w Gdańsku był tymczasem korzystną lokalizacją, zwłaszcza, że inwestycja mogłaby powstać przy okazji rozbudowy DCT co znacznie skróciłoby proces.

O zainteresowaniu budową terminala i mówili także przedstawiciele DCT na łamach Dziennika Bałtyckiego.

- Mamy możliwości do budowy takiego terminala, w ramach grupy PSA, do której należy DCT, mamy doświadczenie w obsłudze wielkogabarytowych przeładunków. Nie byłoby to dla nas coś czego moglibyśmy się bać. Moglibyśmy zbudować taki terminal. Wyraziliśmy zainteresowanie udziałem w projekcie i jesteśmy gotowi w nim uczestniczyć. Jaka będzie nasza rola w tym projekcie zależy jednak mniej od ekonomii, bardziej od kwestii polityki rządu polskiego i tego gdzie chce budować nowy port instalacyjny. Jesteśmy otwarci na współpracę i czekamy na decyzje w jakiej lokalizacji port miałby powstać - mówił trzy lata temu w rozmowie nami Cameron Thorpe, ówczesny dyrektor generalny DCT Gdańsk SA.

Także władze Portu Gdańsk wskazywały na korzyści lokalizacji inwestycji w osłoniętym falochronami, z możliwością zalądowienia nowych obszarów porcie zewnętrznym.

Gdyby decyzja o lokalizacji terminalu zapadła dostatecznie wcześnie, terminal mógłby rozpocząć działalność nawet w tym lub na początku przyszłego roku, kiedy w fazę instalacyjną wkraczać będą projekty energetyczne na Bałtyku.

Pierwszy terminal instalacyjny dla energetyki offshore powstanie w Świnoujściu. We wrześniu ub. roku Orlen ogłosił, że znalazła wykonawcę lądowej części obiektu. Koniec prac na przełom 2024 i 2025 roku. Powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki