Województwo pomorskie dysponuje obecnie 24 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Osiem z nich zostało zmodernizowanych w poprzednich latach - przy wykorzystaniu środków pomocowych. W tym roku gruntownego remontu doczeka się kolejny pojazd, tym razem przy współfinansowaniu inwestycji ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) ma usprawnić połączenia funkcjonujące w systemie przesiadkowym Grudziądz - Kwidzyn - Malbork (przesiadka) Malbork - Trójmiasto.
Kontrowersje może jednak budzić kwota, za jaką wykonany będzie najnowszy remont - czyli 8 954 400 zł brutto. Według branżowego portalu rynek-kolejowy.pl - nikt w Polsce dotąd nie zapłacił za modernizację elektrycznego pociągu tak dużych pieniędzy.
Cena ta może dziwić, szczególnie ze względu na to, że poprzednia modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych będących w zasobach Urzędu Marszałkowskiego kosztowała... 7,5 mln zł brutto.
Dotychczas rekordową kwotę na modernizację ezt w kraju wydał samorząd województwa łódzkiego, płacąc za gruntowne odświeżenie jednego EN57 8,5 mln zł brutto (podobnie droga była modernizacja jednego EN57 dla Kolei Dolnośląskich).
- Park taborowy, który posiada województwo, musi być sukcesywnie odnawiany i modernizowany, w przeciwnym razie musielibyśmy przeprowadzić kasację pojazdów - mówi Sławomir Lewandowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. - Odpowiednio zmodernizowane pojazdy mogą jeszcze służyć pasażerom przez kilkanaście lat.
Najnowszą modernizację EN57 wykona dla województwa pomorskiego ZNTK Mińsk Mazowiecki. Firma ta jest w zasadzie liderem w remontach tych pojazdów - z jej usług od niedawna korzystają także m.in. SKM Trójmiasto i Koleje Mazowieckie.
ZNTK Mińsk Mazowiecki był poza tym jedynym podmiotem, który wystartował w przetargu. Stąd mógł sobie pozwolić na zaproponowanie rekordowo wysokiej sumy za swoje usługi. W ubiegłym roku przedsiębiorstwo z Mińska Mazowieckiego odnowiło też 21 ezt dla Przewozów Regionalnych, każdy za ponad 7,6 mln zł.
Według szacunków ekspertów, zakup fabrycznie nowego trzyczłonowego ezt to, w zależności od standardu wykończenia, wydatek około 14 do 18 mln zł. Za pojazd czteroczłonowy producenci chcą natomiast od 17 do 21 mln zł.