MKTG SR - pasek na kartach artykułów

180 osób potrzebnych do obciążenia kładki z Politechniki Gdańskiej

Redakcja
Most pieszo - rowerowy, wykonany przy użyciu materiałów z recyklingu zbudowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Pełnowymiarowy obiekt stoi przed budynkiem Żelbetu (gmach oznaczony "10A" na mapie kampusu). W środę, 13 maja 2015 roku o godz. 18 będzie można wziąć udział w próbie obciążeniowej tłumem pieszych. Potrzebnych jest 180 osób.

Testy są ostatnim krokiem przed zatwierdzeniem obiektu do potencjalnej seryjnej produkcji. Kładka z PG to pierwsza na świecie konstrukcja mostowa wykonana w całości jako jeden element. Kompozyty (materiały złożone z dwóch lub więcej komponentów) stanęły do konkurencji z drewnem, stalą i betonem. Są one przede wszystkim dużo lżejsze od klasycznych materiałów i nie ulegają korozji.

Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne, wytrzymała (na tyle, żeby w razie potrzeby przejechać mogła po nim karetka pogotowia) i po prostu estetyczna. 

W skład konsorcjum projektu FOBRIDGE, oprócz Politechniki Gdańskiej, wchodzą Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma sp. z o. o. Kierownikiem projektu jest prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.

Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych. Spełnia ona wymienione wcześniej założenia projektowe. Pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.

Jak powstawała kładka?

Charakterystyczną cechą przęsła jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element, z zastosowaniem technologii infuzji. Metoda polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą tzw. suchej konstrukcji ułożonej wcześniej na formie. Dzięki zastosowaniu infuzji, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne, czy napisy, co nie wyklucza "zwykłego" malowania obiektu.

Gdzie można wykorzystać kładkę?

Zgodnie z projektem kładka pieszo-rowerowa przeznaczona jest do stosowania nad głównymi drogami ruchu przyspieszonego (inaczej: drogami ekspresowymi). Oczywiście można ją postawić także nad innymi przeszkodami: torami, czy ciekami wodnymi. Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem użycia mostu są obszary klęsk żywiołowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki