Zwiększa się dostęp do kolei w całej Polsce dzięki funduszom unijnym i programom rządowym

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Kalisz Kaszubski - jeden z przebudowanych przystanków na trasie Chojnice - Kościerzyna, w ramach rządowego Programu Przystankowego
Kalisz Kaszubski - jeden z przebudowanych przystanków na trasie Chojnice - Kościerzyna, w ramach rządowego Programu Przystankowego
Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Poprawa dostępu do kolei powoduje, że coraz chętniej korzystamy z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 roku pociągami podróżowało 342,2 mln osób. To o 97,2 mln więcej niż rok wcześniej i najwięcej w tym stuleciu. Liczba pasażerów kolei z roku na rok się zwiększa m.in. dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie linii kolejowych po latach wracają pociągi na nieczynne trasy, tym samym dostęp do kolei pasażerskiej zyskują miejscowości, które nawet od kilkudziesięciu lat były jej pozbawione. Większą dostępność zapewniają także nowe przystanki i zmodernizowane istniejące. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Rządowe programy – Kolej+ oraz Program Przystankowy są jednym z filarów naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach inwestycji budujemy i odbudowujemy linie i przystanki kolejowe, by kolej mogła docierać do jak największej liczby miejscowości. Mieszkańcy w całej Polsce zyskują dostęp do wygodnego i ekologicznego transportu kolejowego - Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Dzięki miliardowym inwestycjom zwiększyła się dostępność komunikacyjna w województwie podkarpackim

Kolej stała się wygodnym środkiem transportu dzięki nowym przystankom, takim jak Subkowy Centrum na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew oraz Słupsk Północny i Ustka Uroczysko na linii kolejowej nr 405 Piła Główna – Ustka. Do podróży pociągiem zachęcają także zmodernizowane stacje i przystanki na trasie z Miastka przez Słupsk do Ustki, z Malborka do Kwidzyna oraz Gdańsk Główny.

Pruszcz Gdański - nowe windy ułatwiają podróżowanie

Wszystkie obiekty są lepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach. Podróżni korzystają z nowych wind, m.in. na stacjach Miastko i Gdańsk Główny, gdzie dodatkowo zabudowano schody ruchome. Nowe windy uruchomiono na stacjach Kwidzyn i Chojnice, a w Tczewie, Sopocie, Pruszczu Gdańskim czy Gdańsku Oliwie wymieniono urządzenia na nowe.

Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – „Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (tzn. Program Przystankowy) oraz „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Nowy przystanek Ustka Uroczysko zapewnia lepszy dostęp do kolei mieszkańcom i turystom

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach, ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Dlatego też w ramach prowadzonych inwestycji, realizowanych zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i realizacji programów rządowych, poprawiamy dostępność komunikacyjną oraz stwarzamy warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu - Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Program Przystankowy dla lepszej komunikacji kolejowej

W województwie pomorskim rządowy Program Przystankowy obejmuje 10 lokalizacji. Podróżni korzystają ze zmodernizowanych przystanków na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna, gdzie wygodniej wsiadają do pociągów z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach: Powałki, Męcikał, Żabno koło Chojnic, Brusy, Lubnia, Raduń, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Lipuska Huta. Do końca 2023 roku gotowy będzie nowy przystanek Otomino na tzw. bajpasie kartuskim, czyli na trasie z Kartuz do Gdańska.

W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, a na liście rezerwowej 107. Program przyczyni się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki