- Aby inna osoba mogła się kontaktować z ZUS w imieniu płatnika, powinien on przekazać Zakładowi upoważnienie do wykonywania czynności prawnych. Warto tu skorzystać z gotowego formularza PEL, który w wersji do wypełnienia i wydruku można znaleźć na stronie zus.pl (zakładka Wzory formularzy). W wersji elektronicznej jest on dostępny na PUE ZUS - informuje Krzysztof Cieszyński, rzecznik regionalny ZUS w Gdańsku.
Gdzie można dopełnić formalności? Jak informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, pełnomocnictwo można złożyć do ZUS w formie: elektronicznej – mocodawca może wysłać dokument ze swojego konta PUE po przejściu w zakładkę płatnik lub ubezpieczony lub papierowej – pocztą bądź osobiście.
Pełnomocnictwo składane elektronicznie można podpisać:
- profilem zaufanym,
- podpisem osobistym (e-dowodem)
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- Jeśli płatnikiem składek jest spółka, która ma wielu przedstawicieli, którzy zgodnie z KRS wspólnie muszą udzielać pełnomocnictwa, to do formularza PEL należy dołączyć załącznik PEL-Z. Załącznik musi być podpisany przez wszystkich przedstawicieli spółki - przypomina Krzysztof Cieszyński z ZUS.
Jeżeli ustanowienie pełnomocnika jest potrzebne na czas prowadzonej przez ZUS kontroli, można to zrobić na formularzu PEL-K.
Na PUE ZUS można nadać pełnomocnictwo do załatwiania wszystkich spraw w ZUS. To oznacza, że pełnomocnik będzie miał dostęp do wszystkich danych płatnika składek (rola płatnika).
Są to dane dotyczące m.in.:
- rozliczeń,
- korespondencji,
- zwolnień lekarskich
- osób zgłoszonych do ubezpieczeń.
Dostęp do danych w roli płatnika można ograniczyć. Co to oznacza w praktyce?
- To znaczy, że osoba upoważniona będzie miała dostęp tylko do wybranych informacji – do korespondencji (a nawet do konkretnego typu wniosków) lub jedynie do zwolnień lekarskich. Informację o ograniczeniu pełnomocnictwa można podać w zgłoszeniu na formularzu PEL. Aby ograniczyć wcześniej udzielone pełnomocnictwo, wystarczy ponownie wypełnić formularz PEL i wskazać nowy zakres. W takiej sytuacji nie trzeba dodatkowo odwoływać wcześniej udzielonego pełnomocnictwa - tłumaczy rzecznik regionalny ZUS w Gdańsku Krzysztof Cieszyński.
Dostęp do roli płatnika może mieć nieograniczona liczba osób. Warto jednak mieć na uwadze, jakie dane znajdują się na PUE ZUS. Profil płatnika na PUE ZUS może udostępnić płatnik składek lub pełnomocnik, który ma uprawnienia do substytucji pełnomocnictwa.
Jak odwołać pełnomocnictwo w ZUS? Odpowiadamy!
Pełnomocnictwo może odwołać mocodawca, ale może to zrobić również pełnomocnik. Odwołanie pełnomocnictwa można przekazać w formie papierowej do placówki ZUS lub w formie elektronicznej – przez PUE ZUS.
- Najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL-O. W dokumencie składanym elektronicznie system automatycznie uzupełni część danych. Formularzem PEL-O odwołuje się wszystkie udzielone wcześniej pełnomocnictwa. Jeśli odwołanie pełnomocnictwa dotyczy spółki, która ma wielu przedstawicieli, do PEL-O trzeba dołączyć załącznik PEL-Z z podpisami wszystkich przedstawicieli spółki - dodał Krzysztof Cieszyński.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?