Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za rok remont Gdańska Głównego. Przygotowania zakończą się ze sporym poślizgiem

wie
Burzenie antresoli w ramach pierwszego etapu remontu dworca kolejowego Gdańsk Główny w lutym 2013
Burzenie antresoli w ramach pierwszego etapu remontu dworca kolejowego Gdańsk Główny w lutym 2013
We wrześniu ze sporym poślizgiem zakończą się przygotowania do remontu dworca Gdańsk Główny. Roboty budowlane rozpoczną się z początkiem 2015 r. i potrwają ok. 16 miesięcy.

Prace przygotowawcze do potężnego remontu gdańskiego dworca trwają od zakończenia modernizacji oznaczającej wyburzenie szpetnej antresoli. Równolegle z prowadzaniem ekspertyz mykologicznych i konsultacjami z wojewódzkim konserwatorem zabytków przygotowywane są plany modernizacji.

Czytaj także: Remont dworca Gdańsk Główny zakończony. Hala dworca już bez antresoli[ZDJĘCIA]

- Sprawy nie ułatwia tragiczne położenie budynku - na bardzo nieprzyjaznym gruncie w miejscu dawnej fosy - mówi dyrektor dworca Krzysztof Piekarski. - Dopiero po zakończeniu przygotowań, kiedy gotowy będzie projekt budowlany, będziemy mogli ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę prac. Zależy nam by na budowę wszedł z początkiem 2015 roku i zakończył remont do kwietnia 2016 r. - przed kolejnym sezonem. Zdajemy sobie sprawę, że utrudnienia jakie prace spowodują dla pasażerów nie mogą trwać dłużej - zastrzega.

Na razie nie wiadomo na jak długo kasy i poczekalnie trzeba będzie przenieść do tymczasowych kontenerów. Kolejny etap przebudowy gdańskiego dworca zakłada m.in. instalację systemów przeciwpożarowych, montaż drewnianych okien, nowych drzwi i oświetlenia oraz powrót do oryginalnej kolorystyki gmachu. Koszt prac szacowany jest na około 18 mln zł.

Na razie nie sposób przewidzieć, kiedy uda się rozpocząć trzeci - ostatni etap modernizacji Gdańska Głównego. Zakłada przebudowę wejścia do podziemi gmachu, budowę parkingu podziemnego pod obecnym - przed budynkiem, rewitalizację terenów wokół dworca, np. nieużywanych torów odstawczych, zagospodarowanie nieużywanych budynków kompleksu, przesunięcie tunelu dla pieszych i połączenie dworca z planowanym Forum Radunia.

Głównym problemem w przypadku następnego etapu przebudowy dworca są pieniądze. Koszt wyniesie najprawdopodobniej od 60 do 100 mln zł. - Rozważamy możliwość zawarcia partnerstwa publiczno-prywatnego, ale dziś trudno mówić o szczegółach - zastrzega Piekarski.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki