Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Kartuz do Lęborka pojedziemy za 5 lat koleją

Joanna Kielas
Stronami porozumienia są:  Powiat Kartuski, Powiat Lęborski, Powiat Wejherowski, Miasto Lębork, Gmina Chmielno, Gmina Sierakowice (lider przedsięwzięcia), Gmina Linia, Gmina Łęczyce, LOTOS Kolej Sp. z o.o. w Gdańsku, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni oraz PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku.
Stronami porozumienia są: Powiat Kartuski, Powiat Lęborski, Powiat Wejherowski, Miasto Lębork, Gmina Chmielno, Gmina Sierakowice (lider przedsięwzięcia), Gmina Linia, Gmina Łęczyce, LOTOS Kolej Sp. z o.o. w Gdańsku, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni oraz PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku. Joanna Kielas
Osiem samorządów przystąpiło do studium rewitalizacji nieczynnej kolei Kartuzy-Lębork. Trasa może być gotowa za pięć lat.

Reaktywacja linii kolejowej z Kartuz do Lęborka powoli staje się faktem. Włodarze 3 powiatów, 5 gmin i dyrekcja PKP podpisali porozumienie o wykonaniu studium wykonalności.

Studium rewitalizacji ma odpowiedzieć na pytanie, czy jest w ogóle sens ekonomiczny takiego przedsięwzięcia.
- Jestem przekonana, że wynik będzie pozytywny. To ogromne ułatwienie w dojeździe młodzieży do szkół, dorosłych do pracy czy też ludzi z naszych gmin do centrum powiatu - mówi Janina Kwiecień, starosta kartuski.

TUTAJ zobacz więcej zdjęć z momentu podpisania umowy o reaktywacji nieczynnej linii kolejowej.

- Transport publiczny jest naszą przyszłością, niedługo nikt nie wjedzie samochodem do Gdańska, drogi się zapchają - przekonuje zaś Józef Reszek, starosta wejherowski. - Trasa z Trójmiasta do Kartuz już właściwie działa w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a teraz czas na jej przedłużenie do Sierakowic, dalej przez tereny powiatu wejherowskiego (gminy Linia i Łęczyce) do Lęborka.

Studium ma kosztować 400 tys. zł, finansują je samorządy oraz kolej. Ale już budowa samej linii kolejowej ma być realizowana głównie ze środków unijnych. - To wszystko zależy od tego, kiedy te fundusze unijne z kolejnego rozdania będą dostępne - mówi starosta Reszke. - Sama budowa nie powinna trwać długo.

Warto dodać, że o budowie linii 229 z Pruszcza Gd. do Lęborka zdecydował parlament pruski w XIX w. Linia była wykonana w 2 lata.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki