Warzywa i owoce znakowane ekologicznymi tatuażami. Polscy przedsiębiorcy też już wykorzystują tę technikę

Opracowała: Agnieszka Jereczek
Fot. 3. Biowarzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)
Fot. 3. Biowarzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)
Warzywa ekologiczne i plastikowe opakowania – to nie jest zgodny duet. Wielu konsumentów domagało się tego, aby warzywa ekologiczne nie były umieszczane w foliach. Tymczasem obwarowania prawne zmuszały producentów do pakowania ich tak, aby uniknąć wymieszania z surowcami konwencjonalnymi. Wdrożona technologia „świetlnych tatuaży” rozwiązuje ten problem…

Innowacyjna metoda tzw. natural branding to technika, gdzie za pomocą naturalnego światła można znakować ekologiczne warzywa i owoce. Sposób w pełni bezpieczny, zgodny z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych i nie tracą na świeżości.

Metoda naturalnego znakowania warzyw i owoców pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego bezpośrednio i bezdotykowo na skórkę za pomocą naturalnego światła, które w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Informację o tym, że mamy do czynienia z produktami ekologicznymi znajdziemy bezpośrednio na skórce. (fot.1.).

Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami.

W Polsce pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic, dostępne od początku grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl (fot.2).

Również polscy przedsiębiorcy postanowili wdrożyć tę technikę. Farma Świętokrzyska znakuje produkty w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.

Artykuły żywnościowe wycofane ze sklepów. Ostrzeżenie publiczne GIS. Te produkty są szkodliwe dla zdrowia

W innych krajach, np. zachodnich, metoda natural branding jest już stosowana na wielu innych warzywach i owocach (fot.1 i 3).
Z pewnością z czasem i w Polsce pojawią się „ekotatuaże” na pozostałych produktach.

Warto dodać , że ubocznym skutkiem trwałego oznakowania produktu „tatuażem” jest uniemożliwianie nieuczciwym przedsiębiorcom zamieniania etykiet na produktach – zastępowania tych z wyższymi cenami na tańsze. Konsument będzie miał pewność , co do jakości produktu bio.

To z pewnością przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Klienci mogą w pełni cieszyć się bioproduktami i mieć poczucie, że kupowane produkty są zgodne z ideą ekologii.

Źródło: Blog dla Rolnika, Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Lubaniu

Tarnów. Hodował kury w mieście i traktował je jak zwierzęta domowe. Sąd ukarał go naganą

iPolitycznie - Jeśli KE nas nie posłucha, będziemy żądać rekompensat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie