MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Warzywa i owoce znakowane ekologicznymi tatuażami. Polscy przedsiębiorcy też już wykorzystują tę technikę

Opracowała: Agnieszka Jereczek
Fot. 3. Biowarzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)
Fot. 3. Biowarzywa i owoce znakowane na rynku niemieckim. (źródło: www.handelsblatt.com)
Warzywa ekologiczne i plastikowe opakowania – to nie jest zgodny duet. Wielu konsumentów domagało się tego, aby warzywa ekologiczne nie były umieszczane w foliach. Tymczasem obwarowania prawne zmuszały producentów do pakowania ich tak, aby uniknąć wymieszania z surowcami konwencjonalnymi. Wdrożona technologia „świetlnych tatuaży” rozwiązuje ten problem…

Innowacyjna metoda tzw. natural branding to technika, gdzie za pomocą naturalnego światła można znakować ekologiczne warzywa i owoce. Sposób w pełni bezpieczny, zgodny z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych i nie tracą na świeżości.

Metoda naturalnego znakowania warzyw i owoców pozwala na rezygnację z opakowań na rzecz znaku naniesionego bezpośrednio i bezdotykowo na skórkę za pomocą naturalnego światła, które w niewielkim stopniu zmienia naturalny pigment warzywa, nie uszkadzając jego komórek. Informację o tym, że mamy do czynienia z produktami ekologicznymi znajdziemy bezpośrednio na skórce. (fot.1.).

Technologia została opracowana przez firmę Laser Food przy wsparciu unijnego programu Eco-innovation i zgodnie z unijnymi normami.

W Polsce pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem są dynia piżmowa oraz seler z linii BIO Organic, dostępne od początku grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl (fot.2).

Również polscy przedsiębiorcy postanowili wdrożyć tę technikę. Farma Świętokrzyska znakuje produkty w swoim zakładzie w Borii koło Ostrowca Świętokrzyskiego.

Artykuły żywnościowe wycofane ze sklepów. Ostrzeżenie publiczne GIS. Te produkty są szkodliwe dla zdrowia

W innych krajach, np. zachodnich, metoda natural branding jest już stosowana na wielu innych warzywach i owocach (fot.1 i 3).
Z pewnością z czasem i w Polsce pojawią się „ekotatuaże” na pozostałych produktach.

Warto dodać , że ubocznym skutkiem trwałego oznakowania produktu „tatuażem” jest uniemożliwianie nieuczciwym przedsiębiorcom zamieniania etykiet na produktach – zastępowania tych z wyższymi cenami na tańsze. Konsument będzie miał pewność , co do jakości produktu bio.

To z pewnością przełom na rynku żywności ekologicznej w Polsce. Klienci mogą w pełni cieszyć się bioproduktami i mieć poczucie, że kupowane produkty są zgodne z ideą ekologii.

Źródło: Blog dla Rolnika, Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Lubaniu

Tarnów. Hodował kury w mieście i traktował je jak zwierzęta domowe. Sąd ukarał go naganą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak kupić dobry miód? 7 kroków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki