Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W sobotę otwarcie kładki na Ołowiankę

Maciej Pietrzak
Przemyslaw Swiderski
Kładka łącząca wyspę Ołowiankę z Głównym Miastem powstała w niecały rok. Już od soboty regularnie będą z niej korzystać piesi.

Budowa zwodzonej kładki pieszej nad Motławą była jedną z najefektowniejszych, ale co jeszcze ważniejsze jedną z bardziej oczekiwanych przez mieszkańców Gdańska inwestycji w ostatnich latach. Jutro, w sobotę 17 czerwca o godz. 21, obiekt wreszcie ma być udostępniony pieszym. Dzięki kładce mieszkańcy i turyści zyskają m.in łatwiejszy dostęp do Filharmonii Bałtyckiej czy Muzeum II Wojny Światowej.

Zobacz też: Harmonogram otwierania kładki na Ołowiankę

Przypominamy, że budowa przeprawy rozpoczęła się w lipcu 2016 r. i pochłonęła ponad 7,6 mln zł. Obiekt ma 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 m szerokości. Przęsło podnosi się pod kątem 65 stopni, a jego wysokość wynosi wówczas ok. 40 m. Kładka łączy dwa brzegi Motławy - w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego zamku krzyżackiego i po drugiej stronie przy gmachu Filharmonii Bałtyckiej.

Sam proces otwarcia i zamknięcia kładki, za który odpowiadają wyprodukowane w Holandii siłowniki hydrauliczne, trwa maksymalnie dwie minuty, a w razie awarii i wariantu ręcznego - 20 min. Całodobowo, w systemie zmianowym w budynku sterowni pracują dwie osoby - techniczna oraz ochroniarz.

Kładka będzie podnoszona o równej godzinie od 7 rano do północy (wyjątkiem mają być godz. 19-20:30). W szczególnych przypadkach konstrukcja podnoszona będzie też na żądanie jednostki pływającej. Czas w którym przęsło będzie podniesione, wynosił będzie od 10 do maksymalnie 30 minut (dłużej tylko po konsultacji z obsługą). Statki nie popłynął pod obiektem gdy prędkość wiatru przekraczać będzie 16 metrów na sekundę.Jeśli chodzi o parametry żeglugowe obiektu, to światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami (czyli szerokość obszaru na którym można przepływać) to 29 m. Przy zamkniętym przęśle prześwit między kładką a lustrem wody wynosi 2,10 metra. Światło pionowe nad torem wodnym przy otwartej kładce wynosi 25 metrów.

Budowniczowie kładki zadbali także o estetykę obiektu. Tzw. kierownice znajdujące się przy fundamentach konstrukcji pokryte zostały egzotycznym drewnem Massaranduba, które jest bardzo odporne na wpływ wody.

Po 2020 roku nad Motławą ma ruszyć kolejna wielka inwestycja, czyli przebudowa Długiego i Rybackiego Pobrzeża, które ostatni remont przechodziły pół wieku temu. Dokumentacja projektowa inwestycji ma być gotowa jesienią 2018 roku.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki