Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialny za blisko 806 km dróg krajowych w woj. pomorskim, przygotowania do zimy rozpoczął już latem. Drogi oceniane były wtedy pod kątem technicznym ─ sprawdzano stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających, a magazyny przy tzw. obwodach drogowych wypełniono solą drogową i chlorkiem wapnia. Na placach składuje się natomiast piasek i grys do posypywania chodników.
Na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni zderzyło się 17 samochodów
- Do pracy przygotowanych mamy 57 pługosolarek i 22 pługi. W pogotowiu na szczególnie ciężkie warunki czekają 4 pługi wirnikowe. Pojazdy muszą być gotowe w ciągu godziny od chwili podjęcia decyzji o przystąpieniu do akcji odśnieżania lub usuwania śliskości - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
W magazynach zgromadzono znajduje się ponad 18 tys. ton soli. Działa ona jednak tylko od temperatury -6°C, dlatego też w dwóch Obwodach Drogowych: Gdańsku Matarni oraz Tczewie funkcjonują także dodatkowe wytwornice solanki do jej wytwarzania na bazie bardziej szlachetnego chlorku wapnia, który skuteczny jest nawet w temperaturze -20°C.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku na odśnieżanie dróg w mieście przeznaczy w tym roku podobne środki jak w latach poprzednich, czyli ok. 24 mln zł. Do kontrolowania stanu odśnieżania miasta, oprócz systemu elektronicznego sprawdzania pracy pojazdów oczyszczających miasto, urzędnikom służy też z podgląd z 12 kamer w stacjach pogodowych rozmieszczonych w różnych częściach Gdańska. Przygotowaniami do zimy chwali się odpowiedzialny za tabor transportu publicznego Zakład Komunikacji Miejskiej.
- Przy minusowych temperaturach każdej nocy na tory wypuszczane są specjalne tramwaje zwane przecierakami, które oczyszczają sieć trakcyjną z lodu. Natomiast przy dużych opadach śniegu na torach można spotkać tzw. „czarownice”, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów z lodu - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM.
Kierowcy i motorniczowie w gdańskich autobusach i tramwajach mają obowiązek włączania ogrzewania, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej +5 stopni. Dodatkowo każdy kierujący pojazdem może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?