Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto: Wybierz najbardziej przyjazną klientom galerię handlową

Aleksandra Dylejko
Grzegorz Mehring
Na dobre zaczęło się w Gdyni, w 1996 r. 6 października otwarto Klif - pierwsze centrum handlowe w Trójmieście i jedno z pierwszych w Polsce. O tym, jak wielkie było to wydarzenie niech świadczy fakt, że na uroczystość przybyła Sonia, królowa Norwegii. Tygodniami w Gdańsku, Sopocie i Gdyni ekscytowano się tym, jak Klif wygląda, co można tam kupić i kogo z VIP-ów spotkać.

Tygodniami wielu jeździło ten wielki wtedy świat tylko pooglądać, bo onieśmielał. A gdy już ktoś zrobił w Klifie zakupy i się do tego przyznał, uchodził albo za krezusa, albo za snoba.

Dziś Klif, nawet ten nowy, nie tak dawno rozbudowany, spowszedniał. Wyrosła mu konkurencja, pojawili się coraz bardziej wymagający klienci. Po14 latach kupowania w centrach i galeriach handlowych zrozumieliśmy już dobrze, jak ma być, by robić to szybko i wygodnie. Wiemy już, że jak duże zakupy, to tylko w miejscu X. Chcemy dziś Państwa zaprosić do udziału w głosowaniu na najbardziej przyjazne w Trójmieście centrum/galerię handlową (szczegóły dotyczące głosowania - na str. 3). Okazuje się bowiem, że choć nad funkcjonalnością tego typu placówek głowi się sztab fachowców, dociekliwy klient błyskawicznie znajdzie słabe punkty.

- Docierają do mnie narzekania kupujących - przyznaje Marcin Łukasiewicz, dyrektor Galerii Bałtyckiej w Gdańsku. - Skarżą się głównie na parking, że ciasny i niewygodny. Ale miejsc zaczyna brakować tylko w weekendy, w okresach przedświątecznych i podczas Nocy Zakupów.
Rozmiary parkingu budzą też zastrzeżenia klientów Alfa Centrum na gdańskim Przymorzu i Klifu. - Na wspaniałym parkingu piętrowym jest bardzo ciasno - tak Klif ocenia pan Artur. - Za dużo słupów, trudno ustawić między nimi trzy auta, a tyle właśnie wyznaczono miejsc...

Póki co, zgodnie z sugestiami klientów, ulepszono oznakowanie parkingu.
Klientom Galerii Bałtyckiej bardziej chyba jednak niż rozmiar parkingu doskwiera wyjątkowo mała (jak na tak wielką powierzchnię handlową - 40 tys. m kw.) liczba toalet. - Z niewiadomych powodów brakuje jej na środkowym poziomie - dziwi się pani Magda. - Pewnie dlatego w WC na poziomie "-1" i "1" zawsze są kolejki.

Pani Magda zwraca też uwagę na brak w centrach handlowych szatni (przydałyby się zwłaszcza zimą) oraz miejsc, w których rodzice mogliby zostawić dziecko pod okiem opiekunów i spokojnie zrobić zakupy. - Brakuje kid's playa w Alfie. Teraz jest tam sklep z butami dla dzieci, ale dziećmi nie chcą się opiekować - żartuje pani Dorota. - Szkoda, bo odciąża to rodziców, a dziecko nie stresuje się, kiedy drepcze za mamą od jednego sklepu do drugiego.

Taką możliwość Alfa Centrum stwarza właśnie przed świętami.

- Gdy rodzice robią zakupy, dzieci zapraszamy do "Wyspy Anielskich Wypieków" - mówi Ewa Krassowska, dyrektor Alfa Centrum. I zwraca uwagę, że kierowana przez nią placówka ma charakter typowo rodzinny, przyjazny klientowi w każdym wieku. - Jest u nas ściana wspinaczkowa i kino, mamy sklepy z artykułami tylko dla dzieci. Z myślą o całych rodzinach organizujemy też wiele atrakcji, takich jak niedawne bicie rekordu Guinnessa przez Romualda Koperskiego.

Całe rodziny zaprasza też gdańska Galeria Madison. Na jej stronie internetowej czytamy, że "Przy okazji zakupów w Galerii rodzice będą mogli opowiedzieć swoim dzieciom baśnie i legendy lub przeprowadzić małą lekcję historii!". Baśń o Tułaczu - stolemie olbrzymie - ma przywodzić na myśl ustawiona przy wejściu kula. Rzeźbę ptaka, nawiązującą do legendy Franciszka Fenikowskiego "Papuga mistrza Heweliusza", oglądać można koło małych schodów.
Na schody tymczasem klienci Madisona... narzekają. - Żeby dostać się z drugiego piętra na trzecie i odwrotnie trzeba oblecieć całe piętro dookoła - denerwuje się pani Kamila. - Rozumiem, że każdy metr jest na wagę złota, ale żeby zastawiać stolikami przejście do schodów prowadzących do delikatesów w podziemiach?

Na plus Madisonowi kupujący zapisują, że to galeria kameralna i przytulna. Zwracają też uwagę na ciekawy wystrój - wzrok przyciągają młyńskie koła, uszy koi szum obracającej je wody.
Przyglądając się galeriom handlowym nie tylko w Trójmieście łatwo zresztą zauważyć, że fontanny, stawy i oczka wodne to punkt obowiązkowy aranżacji ich przestrzeni. W Klifie woda płynie po szklanych tubach, w Alfie można przejść przez mostek nad stawem, w Manhattanie we Wrzeszczu sporą część holu na parterze zajmuje fontanna. W takim sąsiedztwie przeważnie lokowane są kawiarnie. Bo one też w centrum handlowym być muszą. Do tego kilka barów szybkiej obsługi. I restauracja. Ewenementem jest ta w IKEA w Parku Handlowym Matarnia. Do spędzania w niej z przyjaciółką "potwornie dużo czasu (obiad, deser, kolejne dolewki kawy)" przyznaje się pani Grażyna. Podobnie robią inni. Wielu właśnie do IKEA przyjeżdża na niedzielny obiad, niekoniecznie robiąc też zakupy.

Przy okazji zakupów można przyłączyć się do jednej z wielu akcji charytatywnych. - Galeria handlowa to dobre miejsce na ich prowadzenie, bo pogoda niczego tu nie zepsuje - zauważa Marcin Łukasiewicz. - Bogata oferta handlowa przyciąga dziesiątki tysięcy osób, z których część na pewno zechce wesprzeć przedsięwzięcia.

Słowa dyrektora Galerii Bałtyckiej potwierdzają organizatorzy imprez.

- Współtworzyłam różne wydarzenia artystyczne w centrach handlowych i można by uznać, że wspierałam te świątynie komercjalizmu, ale też, bez dorabiania ideologii, te przedsięwzięcia trafiały do odbiorcy, który raczej nie styka się ze sztuką. Taki sposób dotarcia do niego z muzyką, wystawą czy happeningiem nabiera sensu - podkreśla pani Grażyna. - Cały czas towarzyszyła mi myśl, że być może sacrum wchodzi w profanum. Nie wszyscy artyści podejmowali się występowania w takim miejscu, ale byli też i tacy, którzy dobrze się tam czuli. Wysoko oceniam współpracę z zarządzającymi centrami. To profesjonaliści.

Wyślij SMS pod numer 7248 o treści: DB.GALERIA (po spacji wpisz numer galerii, krótkie uzasadnienie, imię i nazwisko). Koszt SMS-a 2,44 z VAT

1. CH KLIF, GDYNIA
2. DH BATORY, GDYNIA
3. CH WZGÓRZE, GDYNIA
4. TESCO CHYLONIA, GDYNIA
5. TESCO DĄBROWA, GDYNIA
6. ALFA CENTRUM, GDAŃSK
7. GALERIA BAŁTYCKA, GDAŃSK
8. MANHATTAN, GDAŃSK
9. MADISON, GDAŃSK
10. PH MATARNIA, GDAŃSK
11. CH OSOWA, GDAŃSK
12. AUCHAN, GDAŃSK
13. CH MORENA, GDAŃSK
14. GALERIA CHEŁM, GDAŃSK
15. REAL PRZYMORZE, GDAŃSK

16. FASHION HOUSE, GDAŃSK
17. GALERIA PRZYMORZE, GDAŃSK

Więcej na temat trójmiejskich galerii handlowych znajdziesz w piątkowym tygodniku "Trójmiasto", dodatku do "Dziennika Bałtyckiego"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki