reklama

Trasa W-Z na styk z Euro

Paweł Rydzyński
We przyszłym miesiącu ogłoszone zostaną przetargi na przebudowę węzła Karczemki, który będzie przebudowywany równolegle z dokańczaniem budowy Trasy W-Z.

Finisz obu inwestycji planowany jest tuż przed rozpoczęciem Euro 2012.

W piątek Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało o przekazaniu unijnego dofinansowania na budowę ostatniego odcinka "wuzetki" (Kartuska - Otomińska) oraz na węzeł Karczemki, w którym Trasa W-Z będzie łączyć się z obwodnicą Trójmiasta. Pierwsza inwestycja ma kosztować, według wstępnych szacunków, ok. 192 mln zł (153 mln będą pochodzić z UE), a druga - 273 mln zł (192 mln dołoży Bruksela). "Wuzetka" jest inwestycją miejską, węzeł będzie więc przebudowywać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Po raz drugi będziemy budować coś wspólnie. Pierwszym przedsięwzięciem był przed kilkoma laty węzeł Matarnia wraz z poszerzeniem ul. Słowackiego - przypomina Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Karczemki będą, jak mówi Adamowicz, największym polskim węzłem drogowym na północ od Warszawy.

- Przebudujemy prawie 4 km obwodnicy, zbudowany zostanie trzeci pas ruchu w obrębie węzła w obu kierunkach, powstanie 10 wiaduktów, kładka dla pieszych i ścieżka rowerowa. Niezależnie od węzła Karczemki, planujemy także budowę miniwęzła Auchan, dzięki któremu na teren centrum handlowego będzie można wjechać bezpośrednio z każdego kierunku - mówi Franciszek Rogowicz, szef gdańskiego oddziału GDDKiA.

Równie gigantyczne przedsięwzięcie to dokończenie "wuzetki".
- Nowa droga będzie mieć 2,2 km długości, jednak licząc także m.in. budowę dróg serwisowych oraz modernizację ul. Kartuskiej w rejonie węzła, zbudowanych zostanie ok. 8 km nowych dróg - wylicza Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Choć obie inwestycje spowodują utrudnienia dla kierowców, drogowcy nie przewidują całkowitego zamykania ulic.
Na trasie budowy "wuzetki" są "punkty zapalne". To działki, których właściciele nie chcą się zgodzić na ich wykup. Miasto ma jednak koło ratunkowe w postaci specustawy drogowej. Mówi ona, że grunty pod inwestycje przejmowane są automatycznie, a właściciele mogą swoich praw dochodzić później w sądzie. - Mimo to chcemy się z właścicielami porozumieć - mówi Adamowicz.

Jego zastępca, Andrzej Bojanowski, ma jeszcze w tym miesiącu podjąć kolejne negocjacje.
Zarówno w przypadku Trasy W-Z, jak i węzła Karczemki, gotowe są już projekty budowlane. W najbliższych tygodniach zakończy się tworzenie projektów wykonawczych.

- Jest szansa na ogłoszenie przetargów w połowie września - uważa Rogowicz. -Procedurę przetargową chcemy zakończyć w tym roku.

Prace rozpoczną się jednak prawdopodobnie wiosną, gdyż GDDKiA między 15 grudnia i 15 marca planuje "zimowy przestój". Data graniczna zakończenia budowy to 31 maja 2012 r. Czyli tuż przed finałami piłkarskich mistrzostw Euro 2012, które rozpoczynają się 9 czerwca.

- Chcemy przyspieszyć prace i zakończyć je w 2011 r. Tak czy inaczej, można dziś z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że ta inwestycja w całości powstanie przed Euro 2012 - kończy Andrzej Bojanowski.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie