Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Trasa Kaszubska nie przetnie Gdyni Chwarzna

Szymon Szadurski
Mieszkańcy domów w Gdyni Chwarznie, położonych najbliżej skrzyżowania obwodnicy z ruchliwą ul. Chwarznieńską, mogą odetchnąć z ulgą.

Stało się bowiem jasne, że w okolicach ich miejsca zamieszkania nie powstanie połączenie projektowanego fragmentu drogi ekspresowej S6, zwanego też Trasą Kaszubską, z obwodową Trójmiasta.

Plany takie miała dawniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która budowała będzie S6. Obecnie jednak o wzmożony ruch kilkudziesięciu tysięcy samochodów dziennie pod oknami bardziej martwić się muszą mieszkańcy Gdańska, a nie Gdyni. Łącznik Trasy Kaszubskiej z trójmiejską obwodnicą, według najbardziej aktualnych koncepcji, powstanie bowiem prawdopodobnie przy węźle Osowa, Owczarnia lub Matarnia. Gdyńscy planiści już przystąpili do zmiany projektu zagospodarowania okolic obwodnicy w Chwarznie.

- Dla nas to dobra wiadomość - mówi Zbigniew Kryniecki, mieszkaniec ulicy Chwarznieńskiej. - Mieszkamy w spokojnej dzielnicy domków jednorodzinnych, a z roku na rok ruch samochodów rośnie. Od dawna wielu mieszkańcom zaczęło już to przeszkadzać. Nie dosyć że narażeni jesteśmy na hałas i smród spalin, to jeszcze na ulicy Chwarznieńskiej bardzo często tworzą się korki. Coraz trudniej dojechać do domu. Gdyby powstało jeszcze połączenie ulicy Chwarznieńskiej, Trasy Kaszubskiej i obwodnicy, mogłoby to się przyczynić do pogorszenia tej fatalnej już dziś sytuacji.

Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, nawet po wycofaniu się ze swoich planów przez GDDKiA, muszą się liczyć w najbliższych latach ze wzrostem liczby samochodów przejeżdżających przez te dzielnice. Obie bowiem dynamicznie się rozbudowują, tereny wokół nich są kanalizowane i uzbrajane za pieniądze Unii Europejskiej. Samorządowcy mają też gotowy projekt poszerzenia ul. Chwarznieńskiej i budowy ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, wiodącej w ten rejon miasta. Pracownicy Urzędu Miasta Gdyni przygotowują się już do realizacji pierwszego etapu drugiej z wymienionych inwestycji.

- Gdyby do tych wszystkich planów dołożyć jeszcze Trasę Kaszubską, zrobiłoby się niewesoło - nie ma wątpliwości Zbigniew Kryniecki.

Część mieszkańców uważa jednak, że połączenie drogi ekspresowej S6 z obwodnicą akurat w Chwarznie, wbrew pozorom, nie byłoby dla lokatorów pobliskich domów tak bardzo niekorzystne.

- GDDKiA, realizując nową inwestycję, musiałaby obowiązkowo wybudować ekrany dźwiękoszczelne - mówi Ryszard Szwejer z Chwarzna. - Ograniczyłoby to hałas dobiegający od strony obwodnicy.
Plan budowy Trasy Kaszubskiej budzi nie tylko w Gdyni, ale także na całym Pomorzu niebywałe kontrowersje. Dlatego w ostatnich miesiącach prowadzone były intensywne konsultacje społeczne dotyczące tego projektu.

Droga o bardzo dużym natężeniu ruchu przebiegać ma bowiem przez wiele pomorskich miejscowości, m.in. Szemud, Luzino, Żukowo, Chwaszczyno czy Kamień. Ich mieszkańcy boją się, że ciężarówki, mknące w stronę przejścia granicznego Kołbaskowo koło Szczecina, na dobre zakłócą spokój w ich domach. Uwagi do projektu budowy trasy mają też trójmiejscy samorządowcy.
Ich zdaniem, pilniejszą do wykonania inwestycją, której powinna się podjąć GDDKiA, jest obwodnica północna aglomeracji trójmiejskiej, wyprowadzająca ruch samochodów z metropolii na Hel. Obecnie odbywa się on m.in. przez Redę, Rumię i dzielnice Gdyni, położone najbliżej drugiego z tych miast.
Trasa Kaszubska, o długości ok. 40 km, wieść ma od obwodnicy w Trójmieście do Bożegopola Wielkiego niedaleko Lęborka.

Będzie częścią liczącej około 330 km drogi ekspresowej S6 z Goleniowa pod Szczecinem do Gdańska. Droga ta poprowadzona zostanie niemal równolegle do wybrzeża Bałtyku. GDDKiA zamierza wystartować z budową Trasy Kaszubskiej najwcześniej w 2013 roku, a wtedy, inwestycja gotowa byłaby w 2015 roku.

Jej szacunkowe koszty przekraczają 3 mld zł.

Zmieniamy nasze plany

Rozmowa z Markiem Karzyńskim, dyrektorem Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni

Zmienia się koncepcja zagospodarowania okolic skrzyżowania ulicy Chwarznieńskiej i obwodnicy. Skąd pewność, że teren ten nie będzie już potrzebny pod budowę łącznika obwodnicy z Trasą Kaszubską?
Rozważanych jest kilka wariantów przebiegu Trasy Kaszubskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji. Jednak najbardziej prawdopodobne jest przesunięcie trasy bardziej na południe i połączenie z obwodnicą w rejonie Gdańska. W żadnym z rozważanych wariantów ulica Chwarznieńska nie pełni roli łącznika.

Jaki jest cel nowych prac planistycznych?
Skoro stało się jasne, że nie powstanie tutaj połączenie Trasy Kaszubskiej i obwodnicy, nie możemy wprowadzać mieszkańców w błąd, utrzymując nieaktualną nazwę w tytule planu. Trzeba wypracować nowe rozwiązania komunikacyjne, przystające do aktualnych realiów.

Założenia nowego planu zakładają między innymi przedłużenie ulicy Chwarznieńskiej do gminy Szemud.
To prawda. Chcemy zarezerwować teren pod taką inwestycję. Gmina Szemud będzie się rozwijała, liczba jej mieszkańców rosła. Ludzie ci w przeważającej większości będą dojeżdżali do pracy w Gdyni. Tymczasem gmina ta połączona jest obecnie z Gdynią ulicą Wiczlińską, leśną, niezbyt szeroką drogą. Dlatego konieczność budowy nowej trasy dostrzegamy nie tylko my, zapis taki znalazł się także w studium rozwoju Szemudu.


Kiedy można się spodziewać wykonania tej inwestycji?

To raczej odległa przyszłość. Wiele zależało będzie od sytuacji gospodarczej i tempa rozwoju Szemudu. Nie sądzę jednak, aby nowa ulica była budowana wcześniej niż za 10, 15 lat.
Najpierw aby lepiej skomunikować rozbudowujące się Chwarzno i Wiczlino z centrum Gdyni, wykonana będzie ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Nowa Chwarznieńska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki