MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Statki dla Włochów i Amerykanów

Jacek Sieński
Joanna Nowak, matka chrzestna holownika  "Waterbuck"
Joanna Nowak, matka chrzestna holownika "Waterbuck" Kazimierz Gliszczyński
Wielozadaniowy holownik typu AHTS "Waterbuck", zbudowany na zlecenie Gdańskiej Stoczni Remontowa SA w Stoczni Północnej SA w Gdańsku, 7 stycznia przekazano amerykańskiej firmie Edison Chouest Offshore. Następnego dnia podobny statek o nazwie "Ievoli Blue" zdano włoskiemu aramatorowi Marnavi Offshore SPA. Natomiast 11 stycznia odbył się chrzest pierwszego z tych holowników, któremu nazwę "Waterbuck" nadała Joanna Nowak, żona Waldemara Nowaka, prezesa "Północnej".

- W stoczni byłam już wiele razy, ale w roli matki chrzestnej pierwszy raz - powiedziała Joanna Nowak. - Jest to dla mnie wielkie wyróżnienie. Byłam bardzo wzruszona tym, że miałam zaszczyt ochrzcić statek. Interesuje mnie, gdzie będzie on pływał i dlatego też w miarę możliwości będę śledzić dalsze losy.

"Waterbuck" i "Ievoli Blue" są kolejno statkami 15. i 16. z długiej serii holowników AHTS, zamówionych w "Remontowej" SA przez kontrahentów ze Stanów Zjednoczonych i Włoch. Obecnie w "Północnej" budowane są następne trzy holowniki dla Edison Chouest Offshore, w tym "Bushbuck", zwodowany 22 grudnia ubiegłego roku.

Holowniki AHTS (skrót ang. określenia Anchor Handling Tug / Supply Vessel - holownik do obsługi zakotwiczonych statków i obiektów offshore oraz do ich zaopatrywania) należą do statków offshore, czyli do obsługi podmorskich pól ropy i gazu. Mogą one holować i wspomagać kotwiczenie na morzu platform wydobywczych, pław przelewowo- nalewowych (do załadunków ropy na zbiornikowce z podmorskich otworów wydobywczych) czy statków FPSO, czyli pływających magazynów i rafinerie ropy naftowej, na ściśle określonej, stałej pozycji przy pomocy od kilku do kilkunastu kotwic.

Statek AHTS w wersji II, o uciągu 155 ton, ma długość 70 m, szerokość 15,5 m i zanurzenie do 5,3 m. Jego napęd stanowią 2 silniki o mocy po 3730 kW. Osiąga prędkość do 14 węzłów. Wyposażony jest we wciągarki - holowniczą i roboczą o uciągu od 150 do 300 ton. Jego załoga składa się z 28 osób.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki