Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare Pole. Przejazdy kolejowe nie będą zlikwidowane? Wójt przekazał swoje uwagi projektantom, zaprotestowały też władze powiatu

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Do modernizacji linii kolejowej nr 204 z Malborka do Braniewa droga daleka, ale gdyby w ramach inwestycji zniknęło kilka przejazdów w gminie Stare Pole, byłoby to duże utrudnienie dla mieszkańców.

Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. trwa opracowywanie wstępnej dokumentacji na potrzeby przebudowy linii z Malborka do Braniewa. Tym, czyli przygotowaniem studium wykonalności zajmuje się od grudnia 2020 roku Databout sp. z o.o., która wygrała przetarg. Obecnie prace są na etapie konsultacji z władzami samorządowymi.

Władze Starego Pola po wideokonferencji z projektantami i PLK

Przypomnijmy, że proponowane przez projektantów rozwiązania wywołały wiele emocji w gminie Stare Pole. Projekt zakłada bowiem m.in. likwidację czterech przejazdów kolejowych:

  • w Królewie – droga wewnętrzna (działka ewid. nr 154),
  • do Kraszewa – droga powiatowa nr 2909G,
  • ul. Mickiewicza w Starym Polu– droga gminna nr 203005G,
  • do Szlagnowa – droga powiatowa nr 2914G.

Do dyspozycji zostałby więc jeden przejazd – na ulicy Bema w Starym Polu, czyli w ciągu drogi powiatowej prowadzącej do Dzierzgonia. Wójt Starego Pola Marek Szczypior, gdy zobaczył przejazdy usunięte na mapach projektowych, nie krył oburzenia.

Wygląda, jakby ktoś zza biurka przygotowywał to rozwiązanie – mówił nam wójt Szczypior.

Ale od kilku dni włodarz jest już nieco spokojniejszy, bo wygląda na to, że druga strona zrozumiała jego argumenty. Kilka dni temu odbyła się wideokonferencja z przedstawicielami PKP PLK S.A. i firmy Databout, w której wzięli udział Marek Szczypior oraz Jerzy Skonieczny, zastępca wójta Starego Pola. Jak informuje Urząd Gminy, wójt w imieniu mieszkańców „stanowczo podtrzymał sprzeciw wobec likwidacji przejazdów kolejowych, przedstawiając szereg argumentów dotyczących bezpieczeństwa, uciążliwości, wydłużenia drogi dojazdowej do szkoły czy problemów komunikacyjnych”.

Argumenty wójta oraz pisemne protesty i wnioski mieszkańców, które za pośrednictwem Urzędu Gminy trafiły do wykonawców dokumentacji, znalazły zrozumienie u projektantów. W trakcie dyskusji rozmawiano również o przejściu podziemnym z dworca PKP pod torami na ulicę Mickiewicza. W projekcie takie przejście jest przewidziane, a to bardzo zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z pociągów PKP – informuje UG Stare Pole.

Obecnie mieszkańcy skracają sobie drogę przez torowisko, często niewiele sobie robiąc z tablic ostrzegawczych ustawionych na stacji kolejowej.

Zarząd Powiatu też przeciwko likwidacji przejazdów

Wcześniej swoje niezadowolenie wyraził też Zarząd Powiatu Malborskiego, czego można się dowiedzieć ze styczniowego sprawozdania z pracy międzysesyjnej, umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Malborku. Czytamy w nim, że „nie wyrażono zgody na likwidację przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu linii kolejowej nr 204 Malbork – Braniewo (w km 6,860 oraz 12,309)”. Chodzi o przejazdy do Kraszewa i Szlagnowa, znajdujące się w ciągu dróg powiatowych.

Władze powiatu w piśmie do PKP PLK przekonywały, że taki ruch inwestora odbije się czkawkom rolnikom, a w końcu jesteśmy na Żuławach Wiślanych, w regionie typowo rolniczym, gdzie „około 85 proc. powierzchni tworzą żyzne gleby zaliczane do I i II klasy bonitacyjnej, a w powiązaniu z dużą ilością cieków (rzek i kanałów) stwarza to znakomite warunki dla rozwoju rolnictwa”.

Proponowana likwidacja przejazdów spowodowałaby wzmożony ruch pojazdów ciężarowych przez osiedle domków jednorodzinnych, a więc przyczyniłaby się do podniesienia poziomu hałasu, utrudniłaby w istotny sposób wywóz płodów rolnych oraz wydłużyłaby czas dojazdu do miejscowości, tj. Kraszewa, Kikojt – argumentuje Zarząd Powiatu

Istotne są również względy bezpieczeństwa drogowego.

- Niejednokrotnie w wyniku wypadku na drodze krajowej nr 22 drogami powiatowymi prowadzone są objazdy, a więc stają się drogą alternatywną dla drogi krajowej – przypominają władze powiatu. - W ramach wnikliwej analizy oraz powyższych argumentów poprawienie przepustowości linii oraz skrócenie czasu przejazdu może zostać zrealizowane m.in. poprzez przekwalifikowanie przejazdów do wyższej kategorii lub wybudowanie skrzyżowań dwupoziomowych (bezkolizyjnych).

Powstająca dokumentacja przedprojektowa będzie podstawą do szczegółowego planowania przebudowy torów w kolejnych latach. Da też odpowiedź na ważne pytanie o przewidywane koszty inwestycji.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki