Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słupsk: Najnowocześniejszy autobus z napędem hybrydowym

Marcin Kamiński
Być może takie autobusy zagoszczą w Słupsku na stałe
Być może takie autobusy zagoszczą w Słupsku na stałe Marcin Kamiński
Ciekawostka dla pasażerów i miłośników komunikacji. Przez tydzień po ulicach Słupska będzie kursował najnowocześniejszy autobus, jaki do tej pory został wyprodukowany.

To Solaris Urbino 18 Hybrid z napędem elektryczno-spalinowym. Tym autobusem będzie można podróżować wyłącznie na linii nr 1 (od pętli przy ul. Dmowskiego do pętli przy ul. Gdyńskiej). Być może jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy zużycia paliwa, pojawi się na stałe na naszych ulicach.

- Taki test był możliwy dzięki uprzejmości firmy Solaris, która udostępniła nam ten autobus w porozumieniu z Miejskim Zakładem Komunikacji - mówi Marcin Grzybiński, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Słupsku.

Autobus jest nowy, wręcz pachnie świeżością. Łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania kologiczne, które pomagają dbać o niskie zużycie paliwa, a co za tym idzie - o środowisko naturalne.

- Dzięki temu napędowi osiągnięta redukcja emisji spalin sprawia, że hybrydowy Solaris to autobus przyjazny środowisku naturalnemu i mieszkańcom miast. Właściwości napędu elektryczno-spalinowego sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna. A co ciekawe, im większe natężenie ruchu, tym większe korzyści z zastosowania napędu hybrydowego, czyli zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do nawet 30 procent - wylicza Grzybiński.

Napęd hybrydowy ma znacznie więcej zalet. Dzięki niemu, a dokładniej mówiąc silnikom elektrycznym, które napędzają autobus, oszczędza się silnik spalinowy oraz co za tym idzie - rzadziej wymienia się olej. Baterie, które są zainstalowane w autobusie i służą do jego ruszania, są ładowane w momencie hamowania pojazdu oraz z nadwyżek mocy silnika spalinowego.

- Autobus będzie u nas tylko przez tydzień, ale liczymy na to, że w przyszłości zagości w Słupsku na stałe. Należy tylko podpowiedzieć naszym pasażerom, że ostatnie drzwi autobusu otwierane są przez pasażerów guzikiem zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz pojazdu - dodaje dyrektor ZTM.

Miejski Zakład Komunikacji dysponuje 69 pojazdami, z których większość to autobusy napędzane ropą. Są jednak wśród nich autobusy spełniające najwyższe do tej pory normy ekologiczne - napędzane gazem ziemnym CNG oraz etanolem.

Tymczasem spółka ma 10 mln złotych długu, przynosi 700 tys. złotych straty rocznie. Koszt zakupu autobusowej hybrydy to około 1,3 mln zł za sztukę.

Bardzo drogie etanolowce

Autobusy napędzane etanolem to najdroższa i najmniej jak do tej pory opłacalna inwestycja Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Etanolowce, czyli proekologiczne autobusy na alkohol, od początku wzbudzają w Słupsku dużo kontrowersji. Słupskie MZK zakupiło takich pięć - każdy za 800 tys. zł. Problem w tym, że paliwo trzeba sprowadzać ze Szwecji, ponieważ tylko tam produkowany jest specjalny dodatek do etanolu, który powoduje, że alkohol nie niszczy silników. Dodatkowo autobusy na etanol powodują straty w spółce rzędu 700 tys. zł rocznie. Powodem jest właśnie drogie paliwo. Aby ich utrzymanie było w miarę opłacalne, autobusy były wynajmowane do testowania w innych miastach, a nawet państwach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki