Rząd planuje przekop Mierzei Wiślanej już w 2017 roku

Tomasz Chudzyński
Początek prac budowlanych związanych z przekopem Mierzei  Wiślanej rząd planuje na 2017 rok
Początek prac budowlanych związanych z przekopem Mierzei Wiślanej rząd planuje na 2017 rok Tomasz Chudzyński
Już w 2017 roku, według planów rządu, mają rozpocząć się prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej. Kanał ma połączyć Morze Bałtyckie z polską częścią Zalewu Wiślanego.

Budowę przekopu Mierzei Wiślanej, jeszcze przed wyborami parlamentarnymi, Prawo i Sprawiedliwość określało jako priorytet. Później, po sformowaniu rządu, plany te za priorytetowe uznało nowo utworzone Ministerstwo Gospodarki Morskiej, choć jeszcze pod koniec listopada ub. roku minister Gróbarczyk i Andrzej Jaworski, pomorski poseł PiS, który jest wielkim orędownikiem budowy przekopu, nie byli w stanie dokładnie doprecyzować terminu prac. - Chcemy to zrobić jak najszybciej - mówił w rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” Andrzej Jaworski. - To kwestia rozwoju gospodarczego Pomorza, inwestycja jest konieczna.

Przekop Mierzei Wiślanej jest pewny, choć nadal budzi opór

Resort podkreśla też, że w krajowym budżecie środki na budowę przekopu są przygotowane. To znaczna kwota, wg różnych szacunków, od 800 mln zł do 900 mln zł.

Co ciekawe, poprzedni rząd, który od 2008 roku przygotowywał dokumentację inwestycji, przewidywał, że prace rozpocząć się mogły w 2020 lub 2021 r., po uzyskaniu przez Polskę zezwolenia Unii Europejskiej na naruszenie przez kanał chronionego ekosystemu Mierzei Wiślanej.

- Ewentualny brak zgody unijnej na przekop nie byłby przeszkodą w inwestycji - podkreślał poseł Jaworski. - Jesteśmy to w stanie zrobić sami.

Zaznaczmy, budowa kanału planowana jest w tzw. Nowym Świecie, na terenie gminy Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Kanał ma mieć 1400 m długości, szerokość 60 m, śluzy, wrota przeciwsztormowe i port od strony morza. Ma połączyć Bałtyk z Zalewem Wiślanym dla żeglugi transportowej i turystycznej.

[email protected]


Cały artykuł na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego"z 12.01.2016 r. albo kupując e-wydanie gazety

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
julek
Wszystkie małe porty naszego wybrzeża razem wzięte nie przeładowują tyle, co w biznesplanie ma przeładowywać Elbląg! Czy to oznacza zamknięcie Kołobrzegu, Łeby, Darłowa, Ustki, Władysławowa itd.?????
j
julek
Wszystkie małe porty naszego wybrzeża razem wzięte nie przeładowują tyle, co w biznesplanie ma przeładowywać Elbląg! Czy to oznacza zamknięcie Kołobrzegu, Łeby, Darłowa, Ustki, Władysławowa itd.?????
a
al58
mam wrażenie że to tylko pobożne życzenie choć przekop jest potrzebny
a
al58
mam wrażenie że to tylko pobożne życzenie choć przekop jest potrzebny
O
Olo
Uwazam że być powinien. Im szybciej ruszą z budową tym lepiej
d
darek
miko, do nogi. Daj głos, no szczeknij jeszcze. teraz leżeć, do budy miko.....
Sprzedam cię psie, szkolony jesteś na TVNie , żresz z ręki, nabywcy się znajdą.
P
Polak Mały
800 milionów za tak potężną inwestycję, to wcale nie jest dużo, zważywszy, że 1 kilometr autostrady budowanej w Polsce kosztuje 40 milionów zł.
M
Miś
Najepszy interes jest na dużych słomianych inwestycjach
a
asus
Pomijając celowość budowy ... może to i doby pomysł? Widziałem wizualizację projektu, i zastanawiam się czy projektantem nie jest taki sam ,,geniusz" jak ten od wrót sztormowych na kanale jamneńskim.
Czy dwa mosty zwodzone ... dla przepustowości trasy- o zgrozo, nie lepiej zastąpić jednym wyższym, bezobsługowym ?
W
Waldek
Z odsetkami to z półtora miliarda będzie.
H
Hela
W gazecie wolności od myślenia.
B
BYTOMSKI DEBILU
BYTOMSKI DEBILU SZCZEKAJ!!!
C
Czewak
PRZEKOP POWINIEN BYĆ WYKONANY JAK NAJSZYBCIEJ. Podobny przekop jest w Danii w Hvide Sande przy Morzu Północnym a fiordem z wrotami, portem więc wzór w Europie jest gotowy do powielenia.
n
normalny
widać że tobie już pewnie przekopali łeb (pewnie w Tworkach) i jak widać nie znaleźli nic. bezmuzgowie. i tyle w temacie
k
karanna
Pomimo mojej osobistej niechęci do PiSsyfku -tak ,ten kanał jest bardzo potrzebny, wystarczy poczytać jak Rosja od II wojny światowej blokuje nam przepływ przez C.Pilawską;)
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie