Rząd planuje przekop Mierzei Wiślanej już w 2017 roku

    Rząd planuje przekop Mierzei Wiślanej już w 2017 roku

    Tomasz Chudzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Początek prac budowlanych związanych z przekopem Mierzei  Wiślanej rząd planuje na 2017 rok
    1/3
    przejdź do galerii

    Początek prac budowlanych związanych z przekopem Mierzei Wiślanej rząd planuje na 2017 rok ©Tomasz Chudzyński

    Już w 2017 roku, według planów rządu, mają rozpocząć się prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej. Kanał ma połączyć Morze Bałtyckie z polską częścią Zalewu Wiślanego.
    Budowę przekopu Mierzei Wiślanej, jeszcze przed wyborami parlamentarnymi, Prawo i Sprawiedliwość określało jako priorytet. Później, po sformowaniu rządu, plany te za priorytetowe uznało nowo utworzone Ministerstwo Gospodarki Morskiej, choć jeszcze pod koniec listopada ub. roku minister Gróbarczyk i Andrzej Jaworski, pomorski poseł PiS, który jest wielkim orędownikiem budowy przekopu, nie byli w stanie dokładnie doprecyzować terminu prac. - Chcemy to zrobić jak najszybciej - mówił w rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” Andrzej Jaworski. - To kwestia rozwoju gospodarczego Pomorza, inwestycja jest konieczna.

    Przekop Mierzei Wiślanej jest pewny, choć nadal budzi opór

    Resort podkreśla też, że w krajowym budżecie środki na budowę przekopu są przygotowane. To znaczna kwota, wg różnych szacunków, od 800 mln zł do 900 mln zł.

    Co ciekawe, poprzedni rząd, który od 2008 roku przygotowywał dokumentację inwestycji, przewidywał, że prace rozpocząć się mogły w 2020 lub 2021 r., po uzyskaniu przez Polskę zezwolenia Unii Europejskiej na naruszenie przez kanał chronionego ekosystemu Mierzei Wiślanej.

    - Ewentualny brak zgody unijnej na przekop nie byłby przeszkodą w inwestycji - podkreślał poseł Jaworski. - Jesteśmy to w stanie zrobić sami.

    Zaznaczmy, budowa kanału planowana jest w tzw. Nowym Świecie, na terenie gminy Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Kanał ma mieć 1400 m długości, szerokość 60 m, śluzy, wrota przeciwsztormowe i port od strony morza. Ma połączyć Bałtyk z Zalewem Wiślanym dla żeglugi transportowej i turystycznej.

    t.chudzynski@prasa.gda.pl


    Cały artykuł na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego"z 12.01.2016 r. albo kupując e-wydanie gazety

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (27)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A skąd towary do Elbląga????

    julek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wszystkie małe porty naszego wybrzeża razem wzięte nie przeładowują tyle, co w biznesplanie ma przeładowywać Elbląg! Czy to oznacza zamknięcie Kołobrzegu, Łeby, Darłowa, Ustki, Władysławowa itd.?????

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a jednak

    al58 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    mam wrażenie że to tylko pobożne życzenie choć przekop jest potrzebny

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a jednak

    al58 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    mam wrażenie że to tylko pobożne życzenie choć przekop jest potrzebny

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powinien być

    Olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Uwazam że być powinien. Im szybciej ruszą z budową tym lepiej

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nareszcie coś się buduje a nie tylko sprzedaje

    Polak Mały (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    800 milionów za tak potężną inwestycję, to wcale nie jest dużo, zważywszy, że 1 kilometr autostrady budowanej w Polsce kosztuje 40 milionów zł.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Porty

    Miś (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Najepszy interes jest na dużych słomianych inwestycjach

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przekop mierzei wiślanej

    asus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Pomijając celowość budowy ... może to i doby pomysł? Widziałem wizualizację projektu, i zastanawiam się czy projektantem nie jest taki sam ,,geniusz" jak ten od wrót sztormowych na kanale...rozwiń całość

    Pomijając celowość budowy ... może to i doby pomysł? Widziałem wizualizację projektu, i zastanawiam się czy projektantem nie jest taki sam ,,geniusz" jak ten od wrót sztormowych na kanale jamneńskim.
    Czy dwa mosty zwodzone ... dla przepustowości trasy- o zgrozo, nie lepiej zastąpić jednym wyższym, bezobsługowym ?
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lepiej jeszcze jeden pusty stadion za miliard wybudujmy jak za PO

    Waldek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Z odsetkami to z półtora miliarda będzie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PRZEKOP MIERZEI WIŚLANEJ.

    Czewak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    PRZEKOP POWINIEN BYĆ WYKONANY JAK NAJSZYBCIEJ. Podobny przekop jest w Danii w Hvide Sande przy Morzu Północnym a fiordem z wrotami, portem więc wzór w Europie jest gotowy do powielenia.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A gdzie towary!!!!!!!!

    julek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wszystkie małe porty naszego wybrzeża razem wzięte nie przeładowują tyle, co w biznesplanie ma przeładowywać Elbląg! Czy to oznacza zamknięcie Kołobrzegu, Łeby, Darłowa, Ustki, Władysławowa itd.?????

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tak

    karanna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    Pomimo mojej osobistej niechęci do PiSsyfku -tak ,ten kanał jest bardzo potrzebny, wystarczy poczytać jak Rosja od II wojny światowej blokuje nam przepływ przez C.Pilawską;)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo