To dyrektywa Unii Europejskiej wytyczająca tzw. drogi kultury mobilności w mieście. Według jej postanowień, komunikacja w aglomeracjach ma opierać się przede wszystkim na transporcie publicznym, a mieszkańcom przyświecać ma hasło "Zamień swój wóz na bus".
- Musimy skłonić obywateli do zmiany przyzwyczajeń - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska. - Temu właśnie służyć mają podwyżki opłat za parking w centrum czy obniżki cen okresowych biletów komunikacji miejskiej.
Skoro więcej ludzi ma korzystać z komunikacji zbiorowej, zmodernizowane muszą zostać również autobusy tak, by przejazd był jak najmniej uciążliwy. Zakład Komunikacji Miejskiej zamierza stopniowo wymieniać pojazdy z silnikiem spalinowym na nowe, tzw. hybrydowe. Jak zapowiada Leszek Krawczyk, wiceprezes ZKM, planowane są również testy autobusów o nowoczesnym, ekologicznym, choć mało popularnym w Polsce napędzie wodorowym.
Jeśli ktoś mimo wszystko nie może żyć bez kierownicy, powinien przesiąść się na rower. - W Trójmieście do końca 2012 roku ma powstać 101 km ścieżek rowerowych, a inwestycja pochłonie ok. 140 mln złotych - informuje Antoni Szczyt z wydziału gospodarki komunalnej miasta.
Gdański tabor nowocześniejszy
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku konsekwentnie realizuje projekt wymiany taboru na nowy.
- rok 2006 - zakup 33 nowych autobusów marki Solaris (spełniających unijne normy regulujące emisję spalin - Euro 5) oraz trzech niskopodłogowych tramwajów Bombardier
- rok 2008 - zakup 45 nowych Solarisów (15 o długości 12 m i 30 szt. o długości 18 m)
- październik 2008 r. - prezentacja modelu autobusu hybrydowego (cichszego, spalającego mniej paliwa i emitującego mniej szkodliwych substancji do środowiska)
- styczeń 2009 r. - usunięcie z dróg wszystkich autobusów marki Jelcz i Ikarus
- do 2011 r. - zakup 35 nowych tramwajów niskopodłogowych oraz 30 autobusów marki Solaris
- do 2011 r. - testy autobusów o napędzie wodorowym, wprowadzenie pojedynczych sztuk na drogi
- do 2012 r. - wprowadzenie 46 używanych tramwajów N8C (popularne "Dortmundy")
- do 2013 r. powszechne użycie autobusów o napędzie hybrydowym
W Gdyni hybrydy już w tym roku
Rozmowa z Mariuszem Józefowiczem z działu projektowania komunikacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
Wiele się mówi o ekologicznym transporcie miejskim w Gdyni...
Renesans przeżywają ostatnio trolejbusy. Dzięki nowemu osprzętowi oraz dostosowaniu pojazdów do potrzeb niepełnosprawnych, coraz więcej pasażerów wybiera ten środek transportu.
Po ulicach kursuje jednak wciąż wiele autobusów.
Ale wiele z nich napędzanych jest alternatywnymi źródłami energii. Popularny staje się chociażby sprężony gaz ziemny.
Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce, otrzyma jeszcze w tym roku autobus hybrydowy. Na przełomie listopada i grudnia powinien pojawić się na drogach. Pozostałe autobusy spełniają unijne normy dotyczące emisji spalin.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?