Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na kółkach

Michał Rudnicki
Węzły przesiadkowe, jak ten na Chełmie, powstają z myślą o wygodzie pasażerów autobusów i tramwajów
Węzły przesiadkowe, jak ten na Chełmie, powstają z myślą o wygodzie pasażerów autobusów i tramwajów Grzegorz Mehring
Władze miasta chcą skłonić gdańszczan do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Okazją do akcji promocyjnej jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Nie bez znaczenia są zalecenia zawarte w "Zielonej Księdze"

To dyrektywa Unii Europejskiej wytyczająca tzw. drogi kultury mobilności w mieście. Według jej postanowień, komunikacja w aglomeracjach ma opierać się przede wszystkim na transporcie publicznym, a mieszkańcom przyświecać ma hasło "Zamień swój wóz na bus".

- Musimy skłonić obywateli do zmiany przyzwyczajeń - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska. - Temu właśnie służyć mają podwyżki opłat za parking w centrum czy obniżki cen okresowych biletów komunikacji miejskiej.

Skoro więcej ludzi ma korzystać z komunikacji zbiorowej, zmodernizowane muszą zostać również autobusy tak, by przejazd był jak najmniej uciążliwy. Zakład Komunikacji Miejskiej zamierza stopniowo wymieniać pojazdy z silnikiem spalinowym na nowe, tzw. hybrydowe. Jak zapowiada Leszek Krawczyk, wiceprezes ZKM, planowane są również testy autobusów o nowoczesnym, ekologicznym, choć mało popularnym w Polsce napędzie wodorowym.

Jeśli ktoś mimo wszystko nie może żyć bez kierownicy, powinien przesiąść się na rower. - W Trójmieście do końca 2012 roku ma powstać 101 km ścieżek rowerowych, a inwestycja pochłonie ok. 140 mln złotych - informuje Antoni Szczyt z wydziału gospodarki komunalnej miasta.

Gdański tabor nowocześniejszy

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku konsekwentnie realizuje projekt wymiany taboru na nowy.
- rok 2006 - zakup 33 nowych autobusów marki Solaris (spełniających unijne normy regulujące emisję spalin - Euro 5) oraz trzech niskopodłogowych tramwajów Bombardier
- rok 2008 - zakup 45 nowych Solarisów (15 o długości 12 m i 30 szt. o długości 18 m)
- październik 2008 r. - prezentacja modelu autobusu hybrydowego (cichszego, spalającego mniej paliwa i emitującego mniej szkodliwych substancji do środowiska)
- styczeń 2009 r. - usunięcie z dróg wszystkich autobusów marki Jelcz i Ikarus
- do 2011 r. - zakup 35 nowych tramwajów niskopodłogowych oraz 30 autobusów marki Solaris
- do 2011 r. - testy autobusów o napędzie wodorowym, wprowadzenie pojedynczych sztuk na drogi
- do 2012 r. - wprowadzenie 46 używanych tramwajów N8C (popularne "Dortmundy")
- do 2013 r. powszechne użycie autobusów o napędzie hybrydowym

W Gdyni hybrydy już w tym roku

Rozmowa z Mariuszem Józefowiczem z działu projektowania komunikacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

Wiele się mówi o ekologicznym transporcie miejskim w Gdyni...

Renesans przeżywają ostatnio trolejbusy. Dzięki nowemu osprzętowi oraz dostosowaniu pojazdów do potrzeb niepełnosprawnych, coraz więcej pasażerów wybiera ten środek transportu.

Po ulicach kursuje jednak wciąż wiele autobusów.

Ale wiele z nich napędzanych jest alternatywnymi źródłami energii. Popularny staje się chociażby sprężony gaz ziemny.

Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce, otrzyma jeszcze w tym roku autobus hybrydowy. Na przełomie listopada i grudnia powinien pojawić się na drogach. Pozostałe autobusy spełniają unijne normy dotyczące emisji spalin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki