Na środowej sesji Rady Miasta gdyńscy radni jednogłośnie przyjęli program ochrony środowiska przed hałasem. Gdynia jest drugim miastem w Polsce, po Poznaniu, w którym taki projekt będzie realizowany. Do jego wdrażania miasta powyżej 250 tys. mieszkańców zobowiązują zarządzenia unijne.
- Wyprzedziliśmy decyzje radnych, ponieważ program ochrony przed hałasem jest już realizowany od kilku miesięcy - mówi Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Gdynia. - W trakcie rozbudowy ulicy Lotników mieszkańcy dostali nie tylko ekrany akustyczne, ale także nowe okna, które chronią ich przed decybelami. Podczas pierwszych trzech lat realizacji programu od 2009 roku planujemy wykonanie ekranów akustycznych oddzielających obwodnicę od dzielnic Dąbrowa, Wielki Kack i Demptowo oraz wzdłuż ulicy Nowowiczlińskiej.
Przez kolejne trzy lata musi się wykazać kolej - zgodnie z przyjęta strategią, w latach 2012-2015 powinny zostać wymienione torowiska oraz wybudowane ekrany akustyczne w dzielnicach Chylonia, Grabówek, Orłowo, Wzgórze Św. Maksymiliana, Śródmieście i Grabówek. Ekrany te oddzielą tory od dzielnic mieszkaniowych.
W czasie opracowywania programu przeprowadzono konsultacje społeczne - wtedy to mieszkańcy Gdyni wskazywali miejsca najbardziej narażone na hałas.
- Konsultacje zostały zakończone, ale to nie oznacza, że gdynianie nie mogą już zgłaszać opinii - dodaje Bartosz Frankowski. - Sugestie przyjmujemy na adres www.gdynia.pl. Na bieżąco będą one brane pod uwagę i program w niewielkim stopniu może ulec modyfikacji. Program będzie wprowadzany w życie w trosce o mieszkańców i to oni muszą odczuć jego zalety.
Według badań specjalistów, dopuszczalny poziom hałasu w ciągu dnia wynosi od 40 do 60 dB, natomiast nocą od 30 do 50 dB. Przy ruchliwych trasach komunikacyjnych poziom hałasu sięga 70 dB, a w pobliżu linii kolejowych nawet 80 dB.
Ekrany ochronią od decybeli
Dzięki realizacji programu ochrony środowiska przed hałasem dzielnice położone najbliżej ruchliwych tras zostaną od nich oddzielone ekranami akustycznymi.
Są to pionowe ściany różnej wysokości. W zależności od tego z jakiego materiału zostały wykonane, pochłaniają lub odbijają fale akustyczne. Ekrany stanowią przeszkodę pomiędzy źródłem hałasu a odbiorcą. Do tej pory stosowane ekrany wykonane są z betonu, metalu oraz tworzyw sztucznych. Dla poprawy efektu produkowane są także ekrany wypełnione roślinnością. O tym jakie będą instalowane w Gdyni, decyzja jeszcze nie zapadła.
Dzięki instalacji ekranów natężenie hałasu zmniejsza się o kilkanaście decybeli.
Program uwzględnia także możliwość starania się o dofinansowanie kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez mieszkańców dzielnic, w których hałas jest przekraczany.
Przy Obwodowej najgłośniej
Ewa Łowkiel, wiceprezydent Gdyni:
Koszt realizacji programu ochrony środowiska naturalnego przed hałasem wynosi 88 milionów złotych. Najwięcej, bo aż 50 milionów złotych wyłoży Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jest to spowodowane tym, że przy ulicy Obwodowej najczęściej przekraczany jest dopuszczalny poziom hałasu. Większość tych pieniędzy pochłonie budowa ekranów akustycznych.
Dzięki temu w dzielnicach położonych najbliżej obwodnicy będzie zdecydowanie ciszej. Polskie Koleje Państwowe na realizację programu przeznaczają około 30 milionów złotych. W przedsięwzięciu partycypują dwie spółki PKP. Są to Polskie Linie Kolejowe i Szybka Kolej Miejska. Z budżetu miasta na realizację programu zostanie przeznaczone około 8 milionów złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?