Choć rolnikom to wiedza znana, w okresie żniw zawsze warto przypomnieć sobie zasadami obsługi i konserwacji kombajnu lub prasy zawartymi w instrukcji obsługi, a wynikające z ich specyficznej budowy.

Aby żniwa przebiegły sprawnie i bez przykrych niespodzianek, należy właściwie przygotować maszyny.

Kombajny zbożowe pracują w sezonie na najwyższych obrotach, często nawet przez całą dobę. Jednak okres, w którym wykorzystujemy kombajn, jest bardzo krótki – średnio od 2 do 3 tygodni, a więc w przypadku awarii - nie do odzyskania.

Tutaj też: Chuligan czy rolnik? Dostał mandat za ... żniwa po godzinie 22

- Jeżeli po ostatnim sezonie zadbaliśmy oczyszczenie i skontrolowanie podzespołów, nie będziemy mieli zbyt wiele pracy. Jeżeli natomiast nie znaleźliśmy na to czasu, to ostatni dzwonek, by nadrobić zaległości - zauważa Andrzej Siennicki, główny specjalista ds. mechanizacji i bhp w rolnictwie w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie.

Od czego zacząć?

- Przed żniwami trzeba dokładnie przejrzeć podzespoły, wymienić zużyte i uszkodzone części lub zespoły oraz nasmarować podstawowe punkty maszyny. Podczas przeglądu korzystamy z listy kontrolnej opisującej kolejno wszystkie elementy, które zamierzamy sprawdzić. Poruszajmy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara dookoła maszyny, zaczynając od kabiny operatora. Pozwoli to na dotarcie do wszystkich miejsc wymagających kontroli. Na liście opisujemy czynności do wykonania oraz dopisujmy uwagi wynikające z wykonania oględzin. Dzięki temu unikniemy omyłek i nie zapomnimy o niczym istotnym - radzi nasz rozmówca.

Po kolei

W kabinie musimy sprawdzić deskę rozdzielczą, w tym wskaźniki, kontrolki, sprawność oświetlenia jezdnego.

- Następnie trzeba skontrolować pracę cięgieł i dźwigni, sprawdzić luz układu kierowniczego oraz poprawność pracy hydrauliki. Wyczyścić lub wymienić filtr pyłkowy kabiny. Należałoby również sprawdzić sprawność skrzyni biegów i układu hamulcowego - wylicza Andrzej Siennicki. - Sprawdzić stan techniczny pasów kombajnu i ich napięcie. W razie potrzeby wyregulować pasy oraz przekładnie bezstopniowe i sprzęgła przeciążeniowe. Łańcuchy napędowe oczyścić i sprawdzić, czy są wystarczająco napięte, a jeżeli nie – poprawić siłę naciągu. Następnie sprawdzić czystość i stan techniczny przenośników ziarnowego i kłosowego.

Ważne jest pozamykanie wszystkich pokryw i okienek przeglądowych.

Polecamy również: Kombajn im przeszkadza, a chleb to by jeść chcieli. Dyskusja na temat uciążliwości żniw

Pamiętaj o smarowaniu ...

W ramach przeglądu maszyny musimy także nasmarować: przeguby, łożyska, sworznie i prowadnice, czyli wszystkie węzły ruchome elementów konstrukcyjnych.

- Pamiętajmy aby sprawdzić, czy wszystkie zawleczki są w odpowiednich miejscach i czy podokręcane są wszystkie śruby. Szczególną uwagę zwrócić na śruby mocowane na przednim moście kadłuba, w układzie kierowniczym przy tylnym moście, przy tylnych i przednich kołach oraz przy wózku transportowym zespołu żniwnego - dodaje specjalista z ODR.

... i o wymianie

W zespole żniwnym przed rozpoczęciem prac należy wymienić uszkodzone lub stępione nożyki oraz bagnety, a także wyregulować zespół tnący w taki sposób, by osie nożyków pokrywały się z osiami bagnetów.

Strefa AGRO także na Facebooku. Dołącz do nas

- W podajniku ślimakowo-palcowym wymienić trzeba skrzywione zwoje ślimaka wyprostować, połamane lub uszkodzone palce wymienić na nowe, a zużyte tulejki palców wymienić. Uszkodzone elementy przenośnika pochyłego również wymieniamy na nowe, a lekko skrzywione prostujemy. Sprawdźmy też szczelność połączeń hydraulicznych między wężami giętkimi i sztywnymi, przeciek usunąć - wylicza Siennicki.

- W zespole młócąco-czyszczącym zwróćmy uwagę na stan techniczny bębna omłotowego, klepiska, wytrząsaczy, podsiewacza, kosza z sitami, wentylatora, układu napędowego i elementów zawieszenia. Cepy uszkodzone lub zużyte musimy wymienić na nowe, pamiętając, by wymieniać naprzeciwległe parami. Wymianę cepów oraz poziomowanie klepiska w stosunku do bębna młócącego najlepiej zlecić fachowcowi. Poprawnie wykonana naprawa zespołu młócącego zapobiegnie wibracji kombajnu, przedłuży żywotność łożysk, a co najważniejsze – wpłynie na jakość pracy (zapobiegnie niedomłotom i uszkodzeniom ziarna). Dokładnie wyczyścić podsiewacz, sita i wentylator - dodaje.

Łukasz Zarzycki

W silniku koniecznie trzeba zwrócić uwagę na układ paliwowy, smarowania i chłodzenia oraz czystość przedziału silnikowego. W układzie paliwowym wymienione powinny zostać filtry paliwowe, a odstojnik wody opróżniony, zaś w układzie smarowania należy wymienić olej i filtr olejowy. Warto wymienić także wkłady filtrów powietrza i oczyścić odpowietrznik skrzyni korbowej (odmę), chłodnicę wody oraz cały przedział silnikowy z zanieczyszczeń typu plewy, wycieki.

- Przed rozpoczęciem korzystania z kombajnu sprawdźcie również poziom olejów w skrzyni biegów i w układzie hydraulicznym i w razie potrzeby uzupełnijcie. Samemu można też sprawdzić ciśnienie powierza w kołach. Przegląd instalacji elektrycznej i klimatyzacji najlepiej zlecić wykwalifikowanemu fachowcowi - zauważa doradca z ODR-u.

Po przeglądzie, wymianie części i nasmarowaniu odpowiednich elementów należy uruchomić silnik, włączyć zespół żniwny, młócący i sprawdzić prawidłowość pracy poszczególnych zespołów.

- W przypadku głośnej pracy łożysk należy bezwzględnie je wymienić. Wszelkie czynności naprawcze należy wykonywać po wyłączeniu napędu zespołów i silnika oraz zabezpieczeniu kluczyka. Heder i nagarniacz musi być zabezpieczony przed samoczynnym opadaniem poprzez stosowanie podpór na siłownikach. Bezwzględnie zamontowane muszą być wszystkie wymagane osłony mechanizmów napędowych. Na koniec pamiętajmy, by wyposażyć kombajn w dwie gaśnice przeciwpożarowe – proszkową do gaszenia silnika i instalacji elektrycznej oraz pianową do reszty podzespołów. Gaśnice powinny mieć aktualne badania - podsumowuje Andrzej Siennicki.

Łukasz Zarzycki

Aby bezpiecznie użytkować maszyny w trakcie letnich prac polowych, trzeba pamiętać o dużym zagrożeniu wypadkowym wiążącym się z obsługą tych maszyn.

Warto zobaczyć: Wyjątkowe zdjęcia żniw z lotu ptaka

Bezpieczna obsługa kombajnów zbożowych wymaga, aby:

  • kolektry wydechowe silnika i elementy instalacji elektrycznej częsti oczyszczać z plew, kurzu, słomy
  • przewody instalacji elektrycznej w pobliżu ruchomych części sprawdzać i ewentualnie zabezpieczyć przed ocieraniem i uszkodzeniem
  • pomost i drabinka wiodąca na pomost były systematycznie oczyszczane, aby zapobiec poślizgowi i upadkom obsługującego kombajn
  • na pomoście (w kabinie) kombajnu nie przebywały żadne osoby poza operatorem
  • przed uruchomieniem i jazdą ostrzec sygnałem dźwiękowym osoby przebywające w pobliżu
  • wszystkie regulacje i czynności obsługowe, których nie można wykonywać z pomostu operatora, wykonywać przy wyłączonym silniku kombajnu
  • kombajny były wyposażone w 2 gaśnice o masie 2kg (proszkową i piankową)

Bezwględnie zabronione jest przebywanie pod hederem uniesionym tylko przy pomocy siłownika hydraulicznego.

Bezpieczna obsługa pras do siana i słomy wymaga aby:

  • wszelkie zanieczyszczenia i zapchania w prasie usuwać wyłącznie przy wyłączonym silniku ciągnika i wyłączonym WOM
  • sznurek (lub siatkę) zakładać po wyłączeniu napędu prasy i wyłączeniu silnika
  • przy czynnościach obsługowych ramę tylną prasy uniesioną na siłownikach hydraulicznych zabezpieczyć mechaniczną blokadą.

Gospodarstwa opiekuńcze są potrzebne na każdej wsi. Jesień życia w towarzystwie rolników: