Prawo i Sprawiedliwość chce mniej fotoradarów i likwidacji Inspekcji Transportu Drogowego

Agnieszka KrystekZaktualizowano 
Jesienią 2012 r. na drogi woj. łódzkiego wyjechały tajne radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego. Dzisiaj w naszym regionie są trzy takie samochody. Niebawem jednak ITD ma nie być.
Jesienią 2012 r. na drogi woj. łódzkiego wyjechały tajne radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego. Dzisiaj w naszym regionie są trzy takie samochody. Niebawem jednak ITD ma nie być. Krzysztof Szymczak
PiS zapowiada rewolucję w służbach drogowych. Inspekcja Transportu Drogowego przestanie istnieć. Na drogach ma być mniej fotoradarów, ale więcej patroli. Powstać ma również super silna drogówka.

Na drogach jest za dużo służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Z takiego założenia wychodzi PiS i chce zlikwidować Inspekcję Transportu Drogowego. Za to ma powstać super policja drogowa. Szykuje się rewolucja. Z dróg ma również zniknąć część fotoradarów.

W Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Łodzi zatrudnionych jest 57 pracowników w tym 41 inspektorów. Co się z nimi stanie? Mają zasilić szeregi policji.

Aspirant Marzanna Boratyńska z łódzkiej drogówki podkreśla, że wzmocnienie struktur ruchu drogowego w policji jest bardzo ważne.

- Inspektorzy transportu drogowego są przeszkoleni i mają doświadczenie. Na pewno byliby dla nas wzmocnieniem - mówi asp. Boratyńska. - Jednak teraz uzupełniamy się z ITD i nie mamy do tej współpracy żadnych zastrzeżeń. ITD dysponuje samochodami wyposażonymi w wideorejestratory, kontroluje także pojazdy ciężarowe. Trudno jest na tę chwilę oceniać czy włączenie ITD do policji to dobry pomysł. Poczekajmy na szczegóły, których na razie nie ma. Najważniejsze jest bezpieczeństwo na drogach.

Inspektorzy nabierają wody w usta w kwestii ich przejścia do policji. - Nie komentujemy tej sprawy - podkreśla Adrian Kurza z wydziału analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Dzisiaj inspektorzy transportu drogowego nie są funkcjonariuszami służb mundurowych. Są zatrudnieni w oparciu o kodeks pracy. Pracują od poniedziałku do piątku. W weekendy pojawiają się na drogach tylko w przypadku wzmożonych akcji. Po zmianach inspektorzy mają uzyskać wszelkie uprawnienia policyjne, a więc m.in. wcześniejsze przejście na emeryturę.

Pomysł zmian tłumaczony jest tym, że dzisiaj policja i inspekcja mają podobne zadania, a to wprowadza niepotrzebne komplikacje i podnosi koszty ich utrzymania.

Adrian Kurza wylicza, że w woj. łódzkim ITD ma 31 fotoradarów, trzy odcinkowe pomiary prędkości, jeden zestaw urządzeń do rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz trzy samochody z wideorejestratorami. W tym roku liczba stacjonarnych urządzeń wzrosła w woj. łódzkim dwukrotnie.

Ministerstwo spraw wewnętrznych i administracji chce zrobić przegląd fotoradarów. W całym kraju jest 400 urządzeń stacjonarnych, 29 odcinkowych pomiarów prędkości i 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Część fotoradarów ma zniknąć.

W tym roku inspektorzy nałożyli 245 tys. mandatów kierowcom, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość. To dane ogólnopolskie, ITD twierdzi, że nie dysponuje rozróżnieniem na województwa. Rekordowy był ubiegły rok. Wtedy wystawiono 427 tys. mandatów. W 2013 r. kar było 262 tys. Z wyliczeń ITD wynika, że średnia kwota mandatu to ok. 250 zł. Wychodzi więc, że w rekordowym 2014 r. inspektorzy wystawili mandaty na blisko 106 mln zł.

Zobacz też: Odcinkowy pomiar prędkości niemal w każdym województwie. Jak to działa?

Z dróg zniknęły stacjonarne fotoradary straży miejskich i gminnych. I już nie wrócą.


Fotoradary straży miejskich i gminnych działały na częstotliwościach zarezerwowanych dla wojska. Dlatego prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wszczął postępowania administracyjne w sprawie zakazania używania tych urządzeń. Żadne urządzenie cywilne nie może bez zezwolenia UKE oraz ministra obrony narodowej korzystać z tego pasma.

W Łodzi fotoradar straży miejskiej zniknął z ulic zanim zrobiło się głośno o nielegalnych częstotliwościach. W sierpniu, kiedy sprawa zastrzeżeń UKE wyszła na jaw, funkcjonariusze twierdzili, że ich urządzenie popsuło się już w maju i go nie używano. Jednak do sierpnia strażnicy szczegółowo informowali, gdzie i kiedy miał stać fotoradar. Dlaczego strażnicy okłamywali łodzian? Tłumaczyli się, że robili tak, bo... fotoradar mógł zostać w każdej chwili naprawiony. Nie wszystkim strażom miejskim łatwo było pożegnać się z urządzeniami. Wiele miast i gmin apelowało do prezydenta Dudy, by nie podpisywał ustawy, która miała zabrać im możliwość kontrolowania prędkości kierowców. Twierdzili, że zależy im przede wszystkim o bezpieczeństwie na drogach. Apele nie pomogły. Prezydent podpisał ustawę.

Wideo

Materiał oryginalny: Prawo i Sprawiedliwość chce mniej fotoradarów i likwidacji Inspekcji Transportu Drogowego - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
m
martin

czy Itd beda musieli przejsc testy do policji ,czy od tak przejda,niektórzy maja po 54 lata

.

A po imieninach teściowej nawet dwa promile.

J
January

bo wyraźnie bije mu na dekiel (jak mawiają Ślązacy)

D
Daq

Nie łudźmy się, najważniejsze są etaty.

.

Po pierwsze zwiększy się ilość służb mundurowych z ich przywilejami, po drugie przybędzie etatów kierowniczych dla znajomych królika, po trzecie byli pracownicy ITD zamiast kontrolować pojazdy firmowe, ciężkie, przeciążone, nie przestrzegające przepisów, w tym czasu pracy, skupią się na osobowych. Bo to łatwiejsze i szybciej mandat i premia.

Tak trzymać!

7.5 mln km bez wypadku

krokodyle przejdą testy psychologiczne do Policji-wątpię!!!

M
Młody kierowca

Powinni jeszcze jak najszybciej wycofać najnowsze przepisy dotyczące uzyskiwania i zabierania prawa jazdy, najlepiej w ogóle zlikwidować punkty karne oraz zmniejszyć ilość kontroli drogowych.

S
Strażnik żyrandola

alik, mniej mięsa, więcej nabiału.

a
alik

Super policja drogowa na czele której stanie pierwszy pirat drogowy w Polsce kurski z Wermachtu! Ale jaja! Kurduplowi kaczorowi zupełnie odbiło?

Z
Zadowolony

Likwidacja ITD to genialny pomysł. Po przeniesieniu wakatów do WRD zwiększy liczbę specjalistów od ruchu i da większe bezpieczeństwo. Ponadto testy do Policji wykluczą osoby nienadające się a przyjęte po koleżeńsku. BRAWO.

M
MK

emerytalne służb mundurowych w kolejce są również celnicy itd.

d
dEstrukcjA

Zakaz wjazdu samochodów ciężarowych. Tiry zrobiły sobię tędy skrót z Łagiewnickiej do Włókniarzy. Nigdu tu nie widziałem inspekcji transportu drogowego. Mają rację, zlikwidować wszelkie etaty jak nie chce im się pracować , tak samo dotyczy to SM.

j
jestem zaaaa

Najlepiej całkowicie zlikwidować fotoradary a w miejscach ograniczenia prędkości ułożyć na drodze szykany typu "leżący bosman". Trza iść za ciosem i w miejsce linii ciągłej postawić barierki rozdzielające jezdnie. Katopolactwo to faktycznie odmóżdżony naród, do którego nie docierają żadne zakazy i nakazy. W ich samochodach najważniejsze są medaliki i obrazki chroniące przy nadmiernej prędkości.
Należałoby przeanalizować, które białe czapeczki więcej biorą i zlikwidować strukturę bardziej biorącą.

g
gosc

zbędnej. To co robią może z powodzeniem robić ( i kiedyś robiła ) Policja. Najlepszym rozwiązaniem byłaby likwidacja tej instytucji. A włączenie jej w szeregi Policji, to bezsensowne zwiększanie liczby osób uprawnionych do wcześniejszych emerytur i innych atrakcji finansowanych przez podatnika.

Ł
ŁodzianinPK

W tym kraju nigdy nie będzie dobrze!!! Jak jedna ekipa coś zrobi to następna za 4 lata to rozwala i vice versa...a pieniądze płyną szerokim strumieniem najpierw na tworzenie potem na likwidacje i tak w koło Macieju.

A tak na marginesie to skoro ITD chce się zlikwidować bo ma podobne zadania jak policja to tym bardziej powinno się zlikwidować SM.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3