Pożar autobusu miejskiego w Gdańsku. Znana jest przyczyna zapłonu pojazdu

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
Są wyniki audytu dotyczącego autobusów miejskich. Sprawdzenie pojazdów zarządzono po tym, jak na początku marca zapalił się jeden z nich. Okazuje się, że "pożar prawdopodobnie spowodował samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej autobusu".

3 marca 2021 r. autobus komunikacji miejskiej linii 115 zapalił się przy ulicy Smoluchowskiego w Gdańsku (w okolicach Szpitala Zakaźnego). Ogień strawił niemal cały pojazd. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Po tym zdarzeniu miasto powołało komisję, która zbadała przyczynę pożaru oraz sprawdziła inne autobusy.

Pożar autobusu w Gdańsku 3.03.2021 r. Znamy przyczynę

- Audytem objęte zostały pojazdy marki Solaris. Audyt rozszerzony został także o kontrolę systemów ALS we wszystkich wyposażonych w ten system autobusów. Nie stwierdzono nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego pojazdów. Autobus, w którym nastąpił samozapłon, miał aktualne badania techniczne. Pojazd wyposażony był w system detekcji pożaru zamontowany w komorze silnika. Tego dnia autobus kursował od rana, bez żadnych przeszkód i niepokojących sygnałów. Zgodnie z instrukcją kierowca przed rozpoczęciem kursu sprawdził m.in. stan oleju oraz płynu chłodzącego w silniku. Po stwierdzeniu prawidłowych parametrów rozpoczął kurs. Kierowca po stwierdzeniu prawdopodobieństwa zaistnienia pożaru postąpił zgodnie z zasadami Ppoż - natychmiast zatrzymał pojazd, rozpoczął ewakuację pasażerów, wezwał straż pożarną i rozpoczął akcję gaśniczą. W akcji gaśniczej pomagał kierowca drugiego autobusu. Nie przyniosło to jednak pożądanego efektu. Pojazd ugaszony został przez straż pożarną. Komisja stwierdziła, że prawdopodobną przyczyną powstania pożaru był samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej. Spowodował on gwałtowny wzrost ciśnienia wewnątrz instalacji, w efekcie czego nastąpiło rozerwanie elementów układu pneumatycznego, wydostanie się ognia na zewnątrz i jego rozprzestrzenienie na pozostałą część pojazdu - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Przedstawicielka Gdańskich Autobusów i Tramwajów informuje, że przeprowadzony audyt potwierdził właściwy stan techniczny pojazdów. Przechodzą one regularnie, co określają przepisy, przeglądy półroczne, ponadto wszystkie pojazdy podlegają codziennym przeglądom po zakończonej pracy i są na bieżąco serwisowane według potrzeb oraz wskazań producenta. W ramach przeglądów przeprowadzane są m.in. kontrole sprawności systemów detekcji pożaru zamontowanych w komorach silników i tzw. Aktywnych Linii Samogaszących.

- Ryzyko samozapłonu w komorze silnika związane jest z konstrukcją autobusów, stąd wprowadzenie przez ich producentów opcji wyposażenia pojazdów w systemy ALS. Z tej opcji spółka GAiT korzysta – nabywane przez GAiT nowe pojazdy muszą być wyposażone przez producenta w systemy ALS. Wszystkie nowe autobusy GAiT z dostaw po 2011 roku wyposażone są fabrycznie w Aktywne Linie Samogaszące. Spółka inwestuje w nowe pojazdy, których integralną częścią wyposażenia jest system ALS. Nowe pojazdy zastępują te starsze – dodaje Anna Dobrowolska. - Obecnie prowadzone są przez spółkę GAiT działania w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia podobnych sytuacji, chodzi tu m.in. o: inwestowanie w nowy tabor fabrycznie wyposażony w system ALS, kontrolę i serwisowanie tych systemów, dokonywanie przeglądów i serwisowanie starszych pojazdów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. We wszystkich starszych pojazdach systemy detekcji pożaru prewencyjnie wymienione zostaną na nowe. W 20 pojazdach, które obecnie nie posiadają tego systemu zostaną one zamontowane. W rezultacie w ciągu najbliższych kilku miesięcy 100 proc. taboru GAiT będzie wyposażone w systemy detekcji lub gaszenia pożaru – wyjaśnia rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Dodatkowo zalecono kierowcom częstszą kontrolę wnętrza komory silnika, celem ujawnienia potencjalnego przegrzania silnika lub ewentualnego pojawienia się wycieków płynów, podczas postojów na przystankach końcowych.

Flota GAiT to obecnie 254 autobusy, z czego 79 to autobusy standardowe i przegubowe marki Solaris. 169 pojazdów - w tym wszystkie pojazdy nowej generacji oraz 30 autobusów marki Solaris - wyposażonych jest w system Aktywnych Linii Samogaszących (ALS). 65 starszych pojazdów wyposażonych jest w systemy detekcji pożaru zamontowane w komorach silników. Systemu detekcji nie posiada obecnie 20 pojazdów – 14 autobusów Mercedes Citaro z 2009 roku oraz 6 minibusów Iveco URBY.

Uwaga nad Polskę nadciągają upały

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie