Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Przy PKM będą zlokalizowane węzły komunikacyjne

Jacek Wierciński
Przystanek PKM Jasień posiadać będzie pętlę autobusową, jak i duży parking dla samochodów oraz mniejszy dla rowerów
Przystanek PKM Jasień posiadać będzie pętlę autobusową, jak i duży parking dla samochodów oraz mniejszy dla rowerów PKM
Przystanki PKM to prawdziwe węzły komunikacyjne. Będą elegancką wizytówką kolejki, ale zadanie postawione przed nimi nie jest łatwe - mają przekonać kierowców, by zrezygnowali z auta i nie korkowali miejskich ulic.

Najbardziej efektownie zapowiada się "Jasień". Trwają prace nad projektem, który obsługiwać ma aż 30 tys. mieszkańców. Przystanek będzie miał kluczowe znaczenie. Ludzie z okolicznych osiedli będą dojeżdżać komunikacją miejską do kolejki i to ona ma być nadrzędnym środkiem transportu, który zawiezie do Gdańska Głównego. Oprócz peronów i zadaszenia, przy przystanku powstaną pętla autobusowa, parking dla rowerów i ponad stu samochodów.

Czytaj także: Pomorska Kolej Metropolitalna dostała 500 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej

Urzędnicy zapowiadają, że wszystko jest na najlepszej drodze, by inwestycję udało się zrealizować na czas.
- Pracujemy nad dokumentacją, jak dotąd wszystko się odbywa w terminie. Chcemy być gotowi przed końcem 2014 roku, po to by kolejka od razu była godnie obsługiwana, a przystanki dostępne dla pasażerów - podkreśla Marcin Dawidowski z Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

Oprócz Jasienia, Gdańsk już teraz zapowiada infrastrukturę dla kolejnych trzech przystanków - Kiełpinek, Banino i Brętowo. - Ten ostatni połączony ma być z planowaną linią tramwajową, która w przyszłym roku powstanie na Morenie i Pieckach - zapowiada Dawidowski.

Brętowo będzie wyposażone w kładkę dla pieszych nad czteropasmową ul. Rakoczego. Przy stacji nie będzie zbyt wielu miejsc parkingowych, bo w tym przypadku urzędnicy stawiają na ZKM. Powstanie tam wspólny peron dla tramwajów i pociągów. Ma być najwygodniejszą formą przesiadki - systemem "door to door". To nie jedyny przystanek zintegrowany z komunikacją tramwajową. "Strzyża" obsługiwana będzie przez autobusy i tramwaje.

Zobacz, jak będą wyglądać przystanki PKM [ZDJĘCIA]

Ze specjalnej kładki skorzystać będą mogli także podróżni na Kiełpinku. Doprowadzi do samej wiaty na peronie. Niestety, przejście nie powstanie od razu.

Na przystankach położonych bliżej centrum nie ma planów tworzenia zbyt wielu miejsc postojowych. - Przeprowadziliśmy badania marketingowe wykonane przez unijną inicjatywę Jaspers i monitoring wykazał, że nie są tam niezbędne. Przewidziane są za to duże, bezpieczne parkingi dla rowerów - podkreśla Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Inną rolę pełnić będą stacje położone na obrzeżach. W Matarni miejsc parkingowych będzie bardzo wiele. Docelowo ma tam powstać duży parking, który pomieści tysiąc samochodów. Przystanek ma być idealnym miejscem na przesiadkę, bo analizy pokazują, że liczba samochodów będzie tam szybko rosła.

- Zadaniem przystanków położonych na peryferiach jest przejęcie ruchu samochodowego. Chcemy, by kierowcy, zamiast tracić kilkadziesiąt minut, denerwując się w korkach, spędzili kilkanaście miłych i relaksujących minut, jadąc kolejką, i wypoczęci dotarli do pracy - deklaruje Konopacki.

Wszystko,co chciałbyś wiedzieć o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej [SERWIS SPECJALNY]

Zachęta ma konkretne kształty. Będą nią strzeżone parkingi, darmowe dla posiadających bilet. Drugi równie duży, jak ten w Matarni, powstanie w Baninie. Jest perspektywiczny, bo powstająca wokół dzielnica dopiero się buduje.
Nie tylko parkingi będą kusiły gdańszczan. Na każdej ze stacji, które mają być gotowe w połowie 2015 roku, pojawią się bezprzewodowy internet oraz tablice informacyjne, wyświetlające nie tylko godziny odjazdów pociągów, ale także zatrzymującej się w pobliżu komunikacji miejskiej.

Komfortowo dostaną się do miasta także turyści. Do stacji przy lotnisku zaprowadzi ich dodatkowa kładka, a docelowo także łącznik z drugą częścią gdańskiego terminalu. Podobnie jak na pozostałych siedmiu przystankach, na peron zawiozą też windy, które ułatwią korzystanie z kolejki osobom starszym, niepełnosprawnym czy też rodzinom z dziećmi w wózkach.
Prace nad otoczeniem przystanków będą prowadzone równocześnie z ich budową. Wykonują je poszczególne miasta. Za budowę samych przystanków płaci PKM. Wyjątkiem jest Matarnia, tamtejsze wyposażenie także realizuje spółka, która planuje umieścić tam główne centrum zarządzania ruchem.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki