Właściciele Caraveli Boatbuilders mają już zamówienia z Niemiec i Holandii. Szykują się kolejne z innych krajów europejskich. Jednocześnie przygotowywane są nowe projekty łodzi wypoczynkowych.
Jeszcze do końca 2013 roku zespół projektantów i specjalistów od budowy łodzi pracował pod egidą Stoczni Ustka sp. z o.o. Z początkiem tego roku Marcin z Andrzejem przy pomocy właścicieli Stoczni Ustka podjęli decyzję o wyodrębnieniu działalności związanej z budową łodzi rekreacyjnych i założyli własny biznes.
- Kontynuujemy i rozwijamy produkcję jachtów i łodzi rekreacyjnych zapoczątkowaną przez nas w Stoczni w roku 2003 - wyjaśnia Marcin Rymarz - inżynier i projektant, dotychczasowy menedżer produktu i szef marketingu Stoczni Ustka sp. z o.o, a obecnie jeden z współwłaścicieli firmy Caravela Boatbuilders sp.k. - Zajmujemy się również projektowaniem i wdrażaniem nowych wyrobów na rynek krajowy i rynki Europy Zachodniej. Powołaliśmy do życia Caravelę, aby stworzyć i wypromować nową markę nierozerwalnie związaną z jachtingiem, rekreacją i sportami wodnymi. Naszą ofertę można podzielić na cztery grupy: małe łodzie rekreacyjne z napędami tradycyjnymi oraz elektrycznymi, konstrukcje typu RIB, jachty żaglowe i houseboaty.
Znane modelei autorskie projekty
Nowy podmiot przejął w całości produkcję i sprzedaż jachtów oraz łodzi rekreacyjnych ze Stoczni Ustka. Linie dotychczasowych modeli są kontynuowane pod marką Caravela, równolegle realizowane są nowe projekty. Stocznia natomiast zajmuje się kontynuacją produkcji łodzi ratowniczych i ratunkowych oraz serwisowaniem urządzeń do ratowania życia na morzu zainstalowanych na statkach, czyli tym wszystkim, z czego słynęła przez lata.
- Co ważne, wszystkie te projekty są naszymi autorskimi pomysłami. Oczywiście wiele z nich opiera się na zamówieniach i wizjach klientów. To jednak my proponujemy im ostateczny wygląd. Nasze łodzie produkujemy w oparciu o laminat poliestrowo-szklany. Mamy również doświadczenie z laminatem epoksydowo-węglowym, żywicami winyloestrowymi i zbrojeniami bazaltowymi. W swojej pracy kładziemy nacisk na jakość i technologiczność produkcji. Laminaty wykonujemy tradycyjną metodą ręczną, jak i z wykorzystaniem techniki próżniowej. Dzięki zastosowaniu materiałów od uznanych producentów zapewniamy wysoką jakość wykonania i wytrzymałość konstrukcji. Korzystamy z markowego wyposażenia gwarantującego ogólnoświatowy serwis - dodaje Rymarz.
Caravela korzysta również ze specjalistów od budowy łodzi, którzy przez wiele lat pracowali w usteckiej stoczni. To właśnie dzięki ich wiedzy i doświadczeniu produkty są cenione na zachodnim rynku.
Kompletne łodzie z dostawą "pod drzwi"
Firma dostarcza łodzie w wykonaniu kompletnym i pod wskazany adres wraz z wszystkimi dokumentami. Na zamówienie klienta wykonywane jest również pełne wyposażenie jednostki. Pomagają również przy rejestracji. Jachty i łodzie spełniają wymogi norm Unii Europejskiej, zaś procedury oceny zgodności dokonywane są zawsze z udziałem uznanych towarzystw klasyfikacyjnych.
Jeden z najnowszych projektów to 11,5 metrowy houseboat wyprodukowany dla niemieckiej firmy. To pełnomorska jednostka, na której w luksusowych warunkach może wypoczywać czteroosobowa rodzina. Niemcy będą jednak pływać nią po jeziorach, rzekach i sieci kanałów śródlądowych. Trwają już prace nad budową kolejnych jednostek. Produkcja koordynowana jest przez Andrzeja Glebowa - wielokrotnego żeglarskiego Mistrza Polski, projektanta i konstruktora jachtów i łodzi motorowych, dotychczasowego szefa produkcji Stoczni Ustka sp. z o.o., współwłaściciela Caraveli.
- Większość swojego zawodowego życia spędziłem właśnie przy budowie łodzi, ale również żeglując. Razem z Marcinem pracowaliśmy od wielu lat wspólnie w Stoczni Ustka. To właśnie tutaj się poznaliśmy i wspólnie podjęliśmy decyzję o stworzeniu nowej firmy. Mamy wiele świetnych pomysłów i wiem, że znajdą one swoich odbiorców. Rynek łodzi wypoczynkowych i rekreacyjnych dopiero w Polsce raczkuje, ale jest przyszłościowy. Mamy więc szanse na duży rozwój naszej firmy.
Sportowe sukcesy i nowa hala produkcyjna
Firma ma również doświadczenia w budowie sportowych jachtów żaglowych. Kilka z nich może pochwalić się już wysokimi osiągnięciami regatowymi.
Uważamy, że rynek małych łodzi rekreacyjnych będzie się z roku na rok powiększał. Ostatnie kilka lat kryzysu trochę osłabiło ten segment gospodarki, ale wielkimi krokami nadchodzi do nas z Zachodu moda na takie łodzie. My już na tę modę jesteśmy przygotowani. Poza tym mamy wysoką klasę specjalistów od laminatów i jesteśmy konkurencyjni cenowo - mówi na zakończenie Marcin Rymarz.
Obecnie firma zatrudnia 14 pracowników. Właśnie budowana jest nowa hala, do której w ciągu kilku miesięcy przeniesiona zostanie cała produkcja. Jednocześnie przygotowywane są nowe projekty łodzi. Część z nich poznamy już pod koniec tego roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?