Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorska Kolej Metropolitalna. Na początek... eksplozja

Jacek Wierciński
Karolina Misztal
Z końcem kwietnia 2015 roku gdańska linia PKM ma być gotowa. Za 716 mln zł zwycięzca przetargu - konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman, wybudować ma 17 km dwutorowej linii kolejowej, niemal 40 wiaduktów i innych obiektów inżynierskich oraz centrum sterowania ruchem. Rozmowa z Dariuszem Blocherem, prezesem zarządu lidera konsorcjum budującego PKM spółki Budimex SA.

Kontrakt podpisany. Kiedy fizycznie zobaczymy was na placu budowy?

We wtorek formalnie przejmiemy plac budowy, ale kiedy konkretnie rozpoczniemy budowę, na razie nie mogę powiedzieć. Będę się starał, by nastąpiło to jak najszybciej, choć musimy pamiętać, że przetarg miał formułę "zaprojektuj i zbuduj", czyli mamy kilka miesięcy na sporządzenie projektów tam, gdzie będą potrzebne. Sądzę jednak, że znacznie szybciej zobaczycie nas państwo fizycznie na budowie.

Będziecie budowali "od którejś strony" czy równocześnie w kilku miejscach?

Prace prowadzone będą równocześnie na całej linii, bo nie stać nas na taki komfort czasowy, by budować kolejnymi fragmentami. Mamy mniej niż 24 miesiące, by całą trasę wybudować, więc praktycznie po trzech miesiącach będziemy obecni na całej długości linii.

Macie już jakiś gotowy harmonogram robót czy jeszcze nad nim pracujecie?

Mamy własny harmonogram, natomiast nie został on jeszcze uzgodniony z zamawiającym. Kiedy będziemy mieli zgodę na jego realizację, będziemy mogli powiedzieć więcej na temat planu prac.

A można dziś powiedzieć, gdzie budowa się rozpocznie?

Zaczniemy od wysadzenia mostu Weisera Dawidka [o co apelował Paweł Huelle, autor powieści, której tytułowym bohaterem był nieformalny patron konstrukcji - dop. redakcja]. Jeśli chodzi o budowę, najprawdopodobniej zaczniemy od nowego szlaku, czyli fragmentów od strony Gdyni.

Budowa to zawsze czasowe utrudnienia. Z jakimi uciążliwościami powinni się liczyć mieszkańcy?

Będzie przygotowywane 1,2 miliona ton ziemi na nasypy, więc choć będziemy się starali wykorzystywać materiał pozyskany z realizowanych wykopów, na pewno na drogach pojawi się więcej ciężarówek niż normalnie. Nastąpią także ograniczenia ruchu, choć dziś nie mogę powiedzieć konkretnie jakie, na przykład na Trasie Słowackiego czy w okolicy wiaduktu przy alei Grunwaldzkiej.

MATURA 2013 Terminy, porady, pytania, odpowiedzi
Zobacz ARKUSZE testów maturalnych i ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki