Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Południowy wariant trasy zniszczy tereny chronione?

Alicja Zielińska
Przeciwko południowej trasie S6 protestowano kilka razy
Przeciwko południowej trasie S6 protestowano kilka razy Janina Stefanowska
Budowa trasy szybkiego ruchu z Trójmiasta do Lęborka i dalej do Słupska nie rozpocznie się zgodnie z planem.

Wciąż nie wpłynął do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku komplet dokumentacji. Projektant musi w niej uwzględnić protesty mieszkańców. A tych jest niemało. Mieszkańcy uczestniczący w lutym br. w telewizyjnej debacie na temat Trasy Kaszubskiej zwrócili uwagę, że jej przebieg według wariantu południowego, B i C, naruszy obszary chronione programem Natura 2000.

Na terenach tych jest wiele siedlisk rzadkich gatunków roślin i zwierząt. Robert Marszałek z GDDKiA w Gdańsku podkreślał wówczas, że są wszelkie uzgodnienia, w tym środowiskowe, dotyczące przebiegu każdego wariantu. Tymczasem po debacie wstrzymane zostały dalsze rozważania na temat wariantów S6, a generalna dyrekcja dróg w Gdańsku wciąż czeka na pełną dokumentację zawierającą wszelkie uzgodnienia, w tym środowiskowe.

- Trasa S6 w wariancie południowym przetnie lasy oraz spowoduje kolizję z obszarami uznanymi za cenne przyrodniczo, w tym zgłoszonymi do ochrony - stwierdza Aneta Choromańska z Miszewka. - To obszar obejmujący cenne przyrodniczo jeziora lobeliowe. Dziwi nas, że wariant ma być podobno wybrany lada dzień, a tymczasem GDDKiA ogłosiła przetarg na inwentaryzację obszarów chronionych na trasie S6. Inwentaryzacja ma wpływ na ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Ma potrwać do października. Pełna dokumentacja S6 zależna jest od tego raportu.

- Projektant, firma DHV Polska z Warszawy, nie dostarczył nam jeszcze kompletnej dokumentacji S6 - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Trudno kruszyć kopie o wariant, którego jeszcze nie wybrano. Może to wcale nie będzie wariant południowy. Poza tym nie uważam, by obszary chronione były przeszkodą. W momencie planowania trasy nie były uznane za chronione. Poza tym wszystko można sensownie połączyć.

Wciąż nie wiadomo, który wariant trasy S6 będzie realizowany

Ekspresowa S6 to trasa Gdańsk - Goleniów o długości ok. 330 km. Pierwotny przebieg S6, północny, opracowano w 1978 r.

Wariant północny A - zakłada połączenie z obwodnicą w Wielkim Kacku. Przebiega m.in. przez Dąbrowę, Chwaszczyno, Dobrzewino, Bojano, Koleczkowo, Kamień, Leśnice, Grabowiec, Szemud, Milwino, Barłomino, Luzino, Strzebielino, Bożepole Małe i Wielkie, Godętowo, Lębork, Leśnice, Redzikowo.

Wariant południowy B i C - koniec trasy planowany jest w węźle Matarnia lub Owczarnia. W wariancie B trasa przed Szemudem odbija na południe - przez Czeczewo, Miszewko, Barniewice do Owczarni. W wariancie C przebiega w pobliżu lotniska i łączy się ze Słowackiego. Na trasie tej są: Milwińska Huta, Otalżyno, Rąb, Jeleńska Huta, Kowalewo, Martenki, Nowe Tokary, Czeczewo, Miszewko. Zakłada skierowanie drogi w Barniewicach do Rębiechowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki