Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polski podwodny hotel najprawdopodobniej będzie testowany na Oceanie Indyjskim [ZDJĘCIA]

Kazimierz Netka
Polski hotel podwodny
Polski hotel podwodny Kazimierz Netka
Pod koniec stycznia ma zapaść ważna decyzja odnośnie budowy podwodnego hotelu. Wtedy tez dowiemy się, gdzie prototyp owego unikatowego obiektu, będzie testowany: na Bałtyku, na Oceanie Indyjskim czy w Zatoce Perskiej – w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wiadomo, że kupnem od polskich producentów takiego hotelu zainteresowani są biznesmeni m.in. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz z Malediwów. Na razie jednak można oglądać model, przedstawiający gotowy hotel w dużym zmniejszeniu.

Water Discus – pod taką nazwą znany jest za granicą projekt polskiego podwodnego hotelu. To urządzenie rekreacyjno – mieszkalne, szkoleniowo – turystyczne, składa się z dwóch głównych dysków: podwodnego i nadwodnego, połączonych kolumną, w której są schody i winda. Pokoje hotelowe znajdują się w części podwodnej. Górny dysk to miejsce relaksu, w cieple oceanicznego klimatu. Dysków może być więcej; dobudowywanych do górnej części; np. dysk - lądowisko dla helikopterów.

Autorami koncepcji są naukowcy z Politechniki Gdańskiej, pracujący pod kierownictwem dr hab. inż. Lecha Rowińskiego, kierownika Katedry Teorii i Projektowania Okrętów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Urzeczywistnianiem planów zajęła się spółka Deep Ocean Technology (DOT), powołana w 2010 roku, w Gdyni. Model Water Discus po raz pierwszy pokazano większej liczbie publiczności w 2011 roku, podczas targów Baltexpo w Gdańsku. W tym samym roku hotel nagrodzono Złotym Medalem na Targach Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji „Technicon Innowacje” w Gdańsku.

3 czerwca 2013 roku Deep Ocean Technology (DOT) i Ridgewood Hotels and Suites Pvt. Ltd. podpisały pierwszy na świecie kontrakt na sprzedaż i dostawę Podwodnego Hotelu Water Discus. Kontrakt został podpisany na pokładzie jachtu Scubaspa. Obecny był przy tym minister turystyki Malediwów. Ahmed Adeeb Abdul Ghafoor. Kontrakt, w imieniu wspomnianych spółek, podpisali: Arkadiusz Majerski - prezes DOT i reprezentant Ridgewood w Male, Malediwy – czytamy na stronie internetowej: http://www.deep-ocean-technology.com.

Czytaj też: Podwodny hotel jak pojazd kosmitów zostanie zbudowany w Gdyni [ZDJĘCIA]

Teraz, Deep Ocean Technology, zgodnie z przyznaną dotacją w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Działanie 1.4 "Wsparcie projektów celowych" realizuje przedsięwzięcie, którego głównym celem jest podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie efektów przeprowadzonych badań przemysłowych prowadzących do stworzenia produktu, który będzie nowością w skali międzynarodowej. Projekt jest realizowany we współpracy z szeregiem podwykonawców, w tym Politechniką Gdańską Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa (PG WOiO) w zakresie prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych, czy StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o. w zakresie prac projektowych.

Termin realizacji projektu to: 1 czerwca 2012 r. do 31 marca 2015 r. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach 6 podstawowych zadań tj.: prowadzenie prac badawczych na modelu w skali 1:25; kontynuacja prac badawczych na wstępnym modelu prowadzących do stworzenia ostatecznej koncepcji o wymiarach rzeczywistych; wykonanie modeli badawczych w skali 1:1 oraz badania wstępne; badania szczegółowe na modelach w skali 1:1; kontynuacja badań szczegółowych na modelach w skali 1:1; prace rozwojowe związane z opracowaniem dokumentacji do zezwolenia. Poziom dofinansowania w części badawczej jest równy 68,69 %. Wartość ogółem projektu celowego (część badawcza) = 33 507 990 złotych – czytamy na stronie internetowej http://www.deep-ocean-technology.com .

Prototyp wykona stocznia w Polsce. Wykonany przez nią model ma stanąć w Gdyni, na Zatoce Gdańskiej, niedaleko akwarium. Niewykluczone jednak, że model doświadczalny Water Discus testowany będzie gdzie indziej – w miejscu, gdzie będzie funkcjonował jako gotowy obiekt turystyczny, na przykład w Zatoce Perskiej – wynika z informacji, które przekazał nam Krzysztof Koniuszaniec, szef projektu w Deep Ocean Technology. Więcej będzie wiadomo pod koniec stycznia bieżącego roku. Water Discus, wykonany w polskiej stoczni, musiałby być przewieziony na Ocean Indyjski. Z tym nie byłoby problemu, ale koszty by wzrosły.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki