Politycy razem walczą o trasę S6

Hubert Bierndgarski
Hubert Bierndgarski
Samorządowcy i politycy z Pomorza rozpoczęli właśnie wspólną walkę o budowę trasy szybkiego ruchu S6 Szczecin - Gdańsk. Podpisywane są listy poparcia i petycje do rządu. Ministerialni urzędnicy twierdzą, że budowa drogi jest możliwa po 2014, po nowym rozdaniu funduszy unijnych.

Ekspresówka S6 ma biec od Goleniowa poprzez Szczecin, Słupsk, Lębork i planowaną Trasę Kaszubską do Trójmiasta. To łącznie ponad 330 kilometrów drogi szybkiego ruchu z wydzielonymi pasami ruchu. Pierwsze wzmianki o powstaniu takiego połączenia pochodzą już z lat 30. Dyskusja o S6 wróciła w 2007 roku, kiedy pojawiła się informacja o tym, że Polska będzie organizować Euro 2012. Inwestycja nigdy jednak nie doszła do skutku. Przedstawiciele pomorskich samorządów uznali jednak, że jest to ważne połączenie komunikacyjne i należy o nie walczyć. W kwietniu Konwent Starostów Województwa Zachodniopomorskiego wydał oficjalne stanowisko popierające inwestycję. 24 kwietnia poparli je samorządowcy ze Słupska.

- Droga S6 łącząca Gdańsk ze Szczecinem jest jednym z ważniejszych szlaków transportowych i tranzytowych Polski północnej. Stanowi ważne połączenie lądowe polskich portów morskich oraz największych miasta Pomorza: Gdańska, Gdyni, Słupska, Koszalina i Szczecina - czytamy w uzasadnieniu uchwały podjętej przez słupskich radnych. - Budowa drogi ekspresowej S6 pozwoli na stworzenie krajowego i międzynarodowego, dalekobieżnego ciągu drogowego, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego. Ponadto będzie stanowić uzupełnienie autostrady A1 umożliwiającej przejazd z Gdańska do granicy zachodniej Polski.

Maciej Kobyliński, prezydent Słupska rozmawiał na temat tej inwestycji ze Sławomirem Nowakiem, ministrem transportu. Rozmowa odbyła się przy okazji spotkania na temat budowy małej obwodnicy Słupska.
- Prezydent Kobyliński w czasie rozmowy z ministrem Nowakiem wskazywał, że dla Słupska budowa trasy S6 jest bardzo ważna - mówi Dawid Zielkowski, rzecznik prasowy prezydenta Słupska. - Chodzi szczególnie o szybkie połączenie Słupska z Trójmiastem, lotniskiem i portami morskimi. Dla naszego regionu, szczególnie dla działających tu firm, byłaby to bardzo korzystna zmiana. Minister Nowak zapewniał, że budowa tej drogi będzie uwzględniana w nowym rozdaniu unijnych funduszy na lata 2014-2020.
Warto dodać, że niektóre odcinki drogi S6 już funkcjonują lub są planowane. W 2010 roku wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Goleniów - Słupsk, jako drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. W 2010 roku powstała obwodnica Słupska, która również będzie włączona w trasę S6. Odcinek ma 16,5 km długości, a jego budowa kosztowała ponad 300 mln zł.

W planach jest również budowa Trasy Kaszubskiej łączącej Lębork z Gdynią. Nie ma jednak decyzji o ostatecznym jej układzie.
W marcu 2013 roku została podpisana umowa z biurami projektowymi na przygotowanie wariantów dla czterech odcinków drogi między Goleniowem a Koszalinem. Wpływ na przyspieszenie prac ma również budowa w podsłupskim Redzikowie systemu amerykańskiej tarczy antyrakietowej. Jednym z elementów, o jaki zabiegali Amerykanie była właśnie szybka komunikacja z Trójmiastem i lotniskiem. Budowa trasy do Gdańska była również elementem rekompensaty dla mieszkańców ziemi Słupskiej za niedogodności związane z powstaniem tarczy antyrakietowej.

Jolanta Szczypińska, słupska posłanka Prawa i Sprawiedliwości.
- Budowa szybkiej drogi łączącej Słupsk z Trójmiastem jest dla nas jedną z najważniejszych spraw i nie może być tutaj mowy o żadnych podziałach politycznych. Sama jako posłanka kilkakrotnie już składałam interpelacje w sprawie budowy tej trasy. Niestety posłów opozycji nie traktuje się poważnie. Dzisiaj decyzja leży po stronie PO i ministra transportu. To już jest kwestia decyzji, a nie planu. Niestety mam wrażenie, że nasz region jest marginalizowany i nikomu nie chce się tutaj niestety inwestować. Nie ma woli politycznej, aby podjąć taką decyzję. A na budowie tej trasy skorzystają wszyscy.

Zbigniew Konwiński, poseł PO.
- Miałem okazję niedawno spotkać się z ministrem transportu Sławomirem Nowakiem w sprawie S6. Ten projekt to szansa cywilizacyjna dla całego Pomorza. Powiedziałem ministrowi o poparciu społecznym, jakie ma ta inwestycja. Przecież mieszkańcy, zapytani o najważniejsze inwestycje, które powinny być realizowane z dotacji Unii Europejskiej, na pierwszym miejscu wskazali właśnie budowę S6. Minister Nowak również jest przekonany o potrzebie tej inwestycji. Zapewniał mnie, że będzie się starał o to, aby budowa S6 rozpoczęła się tuż po roku 2014.

h.bierndgarski@prasa.gda.pl

Możesz wiedzieć więcej!Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
MM

Równie ważna dla naszego regionu, chociaż przebiega poza naszym województwem jest trasa S5 - miała powstać do Euro, póki co odroczono jej budowę w bliżej nieznaną przyszłość. Dzięki niej wreszcie mielibyśmy normalny dojazde do miast Polski Zachodniej (Poznań, Wrocław) i Europy. (jest to droga łącząca autostradę A1 od nowych Marz przez Bydgoszcz, Poznań - tu łącznik z A2, do Wrocławia.

Dodaj ogłoszenie