Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP zapowiada potężne zmiany. Najintensywniejsze prace czekają Gdańsk Główny [WIZUALIZACJE]

wie
Remonty dworców, modernizacja torowisk i sprzedaż gruntów - to główne plany PKP na najbliższe lata. Spółka zapowiada, że dzięki inwestycjom sytuacja podróżnych zdecydowanie się poprawi.

- W tym i zeszłym roku jeśli chodzi o linie kolejowe zostanie wyremontowane 3 tysiące kilometrów, czyli więcej niż w latach 2000-2008 łącznie. Na remont ponad 100 dworców kolejowych w latach 2012-2015 zostanie wydany ponad miliard złotych. Tylko w tym roku kończymy lub prowadzimy modernizację 43 obiektów – wymienia Piotr Ciżkowicz, wiceprezes PKP S.A.

Czytaj także: Pomorze: Nowy rozkład jazdy pociągów. Niezadowoleni pasażerowie i marszałek województwa

Nakłady spółki na kolej łącznie w latach 2012-2015 wynieść mają 8 miliardów złotych.

PKP ostrzej zabiera się też za sprzedaż nieruchomości – w minionym roku tylko w „rejonie gdańskim” (obejmującym także województwo kujawsko-pomorskie) spółka zarobiła na niej 29 mln zł, w tym roku zamierza zarobić 40 mln zł.

Najintensywniejsze prace czekają Gdańsk Główny. Po pierwszym etapie remontu, rok temu z głównego holu gmachu znikła szpetna antresola. Czytaj: Remont dworca Gdańsk Główny zakończony. Hala dworca już bez antresoli[ZDJĘCIA]

Trwają prace projektowe nad kolejnym stadium przebudowy. Koszt robót, które zaczną się w 2015 r. i zakończą rok później szacowany jest na ok. 50 mln zł, a połowa pieniędzy pochodzić będzie z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Plany zakładają poprawę jakości obsługi i zwiększenie bezpieczeństwa na dworcu i w jego otoczeniu oraz dostosowania gmachu do potrzeb niepełnosprawnych.

Dalsze plany PKP zakładają m.in. przebudowę podziemi dworca i udostępnienie „poziomu zero” przed wejściem do gmachu dla pieszych oraz budowę biurowca przy wiadukcie Błędnik.

- Dziś wymogi konserwatorskie są takie, że obiekt mógłby mieć maksymalnie 3-4 kondygnacje, to za mało by projekt spiął się ekonomicznie i by znaleźć inwestora – mówi Ciżkowicz.

Szansę na rozwój kolejarze upatrują też w realizowaną wspólnie przez gdański magistrat i prywatnego inwestora – firmę Blackstone (dawniej Multi Development) Forum Radunia. http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/galeria/forum-radunia-2-5-hektara-betonu-nad-torami-w-centrum,2132227,t,id.html

- To dla nas bardzo ciekawy projekt. Przykład zabudowy torów, a zagospodarowanie terenów nad torami będzie dla miast kluczowe ze względów urbanizacyjnych i ze względu na racjonalizację przestrzeni miejskiej – ocenia Forum Radunia Ciżkowicz.

Inne realizowane obecnie projekty to przebudowa dworców w Rumi i Lęborku. Prace w obu miastach zakończą się w trzecim kwartale 2014 r. Dalsze plany to zabudowa tzw. Międzytorza w Gdyni. Inwestor w przypadku tego ostatniego – gigantycznego - projektu zakładającego m.in. budowę centrum handlowego, wyłoniony ma zostać na przełomie 2014 i 2015 roku.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki