PKM wielką szansą dla regionu. Tak wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
PKM ożywi rynek nieruchomości, stworzy miejsca pracy i przyspieszy wiele inwestycji. To wnioski płynące z raportu międzynarodowej firmy doradczej Jones Lang LaSalle.

Pomorska Kolej Metropolitalna wraz z postępującym rozwojem tego projektu jest jednym z czynników, który ożywi życie gospodarcze Pomorza - wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez zespół ekspertów.

Dokument opracowali specjaliści z renomowanej, międzynarodowej firmy doradczej Jones Lang LaSalle. Pomagali im pracownicy Invest in Pomerania oraz spółki Reas zajmującej się analizami dotyczącymi rynku nieruchomości. Ich zdaniem, PKM nie tylko usprawni komunikację publiczną. To inwestycja, która rozszerzy zasięg rynku pracy. Przyczyni się też do lokalizowania na Pomorzu nowych inwestycji z sektora usług dla biznesu.

Czytaj też: PKM jeździ, ale rewolucji komunikacyjnej nie ma

- Uruchomienie szybkiego połączenia kolejowego PKM powiększy pulę pracowników dla Trójmiasta, skracając czas ich dojazdu z Kaszub - twierdzi Magdalena Reńska, dyrektor trójmiejskiego oddziału JLL.

Jej zdaniem, dzięki projektowi zaktywizowane zostaną też niektóre dzielnice aglomeracji, mające dziś charakter typowo mieszkaniowy. Magdalena Reńska dodaje, że PKM zwiększy atrakcyjność istniejących przy jej przebiegu kompleksów biurowych. Przede wszystkim w Gdańsku Wrzeszczu, ale także m.in. w Gdyni Redłowie przy ul. Łużyckiej, dzięki projektowanemu w pobliżu przystankowi Stadion.

Według specjalistów, sąsiedztwo przystanków PKM może być jednym z najważniejszych argumentów dla firm logistycznych lub produkcyjnych - poszukujących pracowników. Będzie miało też znaczący wpływ na sektor nieruchomości.

- Dla rynku wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego największe znaczenie mają gdańskie przystanki Jasień i Kiełpinek - uważa Katarzyna Kuniewicz, dyrektor działu badań i analiz rynku Reas. - Znacznie ułatwią dojazd do centrum nowym mieszkańcom osiedli, jakie powstają na południe od linii PKM.

Według specjalistów z Reas, przystanek Gdańsk Brętowo zwiększa z kolei dostępność Piecek-Migowa i zlokalizowanych w tym obszarze miasta terenów inwestycyjnych. PKM ma być ponadto impulsem dla rozwoju nowej zabudowy, zarówno domków jednorodzinnych, jak i większych osiedli, w okolicach Matemblewa i Osowej. Osoby posiadające już w tym rejonie nieruchomości, mogą spodziewać się, że ich wartość zwiększy się nawet o 10-15 procent. I to nie tylko ze względu na ułatwienia komunikacyjne, ale także ekologię. - PKM będzie miała istotne znaczenie w redukcji emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych - nie ma wątpliwości Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora Invest in Pomerania.

Więcej na ten temat przeczytasz we wtorkowym (15.09.2015r.) papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo kupując e-wydanie gazety

szymon.szadurski@polskapress.pl

Ogródki działkowe znów na topie

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mii

- " Dla rynku wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego największe znaczenie mają gdańskie przystanki Jasień i Kiełpinek "...
Kiełpinek - bez dojścia z osiedla ... Dziękujemy za przystanek w polu PKMce i HOSSIE ..

Ś
Śledź

...bez walenia w stół. Znamienne jest, że dają głos instytucje z rynku nieruchomości, wieszcząc wzrost cen. A co zrobiły te instytucje aby ten wzrost miał szansę? Może partycypują w kredytach? Może pomogą je spłacić? Na pewno nie.

PKM, oczywiście, ma wpływ na wspomniane zjawiska ale aby pozyskanie "siły roboczej" miało sens, musi być praca. Czy instytucje, które sa zainteresowane w "pozyskaniu" partycypują w kosztach utrzymania PKM czy innej infrastruktury? Takie przedsiwzięcia zawsze są kosztem wpisanym w działalność. Wiedzieli to "krwawi kapitaliści" z 19 stulecia, budując osiedla przyfabryczne i koleje dojazdowe. Obecni są bardziej łakomi...

Takie opinie i opracowania głoszące oczywistości za grubą kasę służą jedynie umocnieniem "jedynie słusznych" tez i zapewnienie spokoju decydentom. Bo konsultant powiedział... Projekt zaliczony, myślenie można wyłączyć.

J
Jagoda

Pociąg między wsiami to wydatki, wydatki i wydatki. Wpływy z biletów nikłe więc remontów torów nie będzie??

Dodaj ogłoszenie