Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pieniądze i udane wakacje

Redakcja
Pieniądze i udane wakacjeKradzież karty nie musi się skończyć stratami finansowymi. Skradzioną gotówkę zazwyczaj tracimy bezpowrotnie.
Pieniądze i udane wakacjeKradzież karty nie musi się skończyć stratami finansowymi. Skradzioną gotówkę zazwyczaj tracimy bezpowrotnie.
Nawet jeśli jedziemy na wakacje po opłaceniu z góry podróży, noclegów, wyżywienia itd., to i tak musimy mieć pieniądze na tzw. drobne wydatki. Najchętniej zabieramy walutę w gotówce. Jednak ryzyko związane z kradzieżą gotówki jest większe niż w przypadku utracenia karty bankowej. Gotówka przepada zazwyczaj raz na zawsze, natomiast w przypadku kradzieży karty, jeśli zgłosimy to do banku, ten przejmie całkowitą odpowiedzialność za wszystkie transakcje wykonane kartą od chwili jej zastrzeżenia.

Warto też wiedzieć, że za płatności dokonane przez osoby nieupoważnione przed zgłoszeniem przez nas utraty karty też odpowiadamy w ograniczonym stopniu – tylko do kwoty 150 euro (50_w przypadku płatności zbliże­niowych).

Gdy już wyczerpiemy wszystkie możliwości i pilnie potrzebujemy gotówki, możemy się zwrócić do rodziny lub bliskich o przysłanie jej za pośrednictwem przekazu Western Union. Z Polski można w ten sposób transferować kwoty o równowartości do 7,5 tys. dol. (do odebrania w złotych, dolarach, euro lub funtach brytyjskich). Organizacja ta ma swoje placówki (ok. 0,5 mln) w ponad 200 krajach na całym świecie, a transfer gotówki trwa zaledwie kilka minut. Wystarczy więc za granicą znaleźć placówkę Western Union, zatelefonować do kraju, wskazując jej lokalizację i w krótkim czasie od razu wypłacić pilnie potrzebne pieniądze. Przekazy można nadawać i odbierać również w placówkach i bankomatach banków – taką usługę oferuje na przykład PKO Bank Polski.

Operacje kontrolowane

Bywa, że dokonamy transakcji za granicą i w jakiś czas później zatelefonuje do nas pracownik banku, by dodatkowo autoryzować wydatek. To standardowa procedura, która ma nas chronić przed stratami wskutek nieuprawnionego użycia karty. Uruchamiana jest automatycznie w przypadku transakcji o znacznej wysokości lub dokonywanych w „dziwnym” miejscu, np. w Ameryce Południowej, ale też np. nad Bałtykiem, jeśli krótko wcześniej płaciliśmy kartą na południu Polski. Pamiętajmy jednak, że oszuści znają tę procedurę i też próbują ją wykorzystać do wyłudzeń. Dlatego jeśli odbierzemy taki telefon, nigdy nie podawajmy numeru PIN karty, loginu lub hasła do rachunku ani jednorazowego kodu, który służy do autoryzowania transakcji – pracownik banku nigdy o takie dane nie poprosi. Działanie, które ma wykonać po roz­mowie z nami, sprowadza się do zablokowania transakcji lub ostatecznej jej autoryzacji, jeśli ją telefonicznie potwierdzimy.

Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby bank miał nasz aktualny numer telefonu. Jeśli pracownik dzwoniący, aby potwierdzić operację, nie będzie mógł się skontaktować z nami, bank profilaktycznie zablokuje kartę ze względów bezpieczeństwa.

Podobnie powinniśmy zachować się – telefonując do  banku z własnej inicjatywy –_gdy sami zauważymy, że rachunek karty został obciążony podejrzaną kwotą. Inną przykrą przygodą, która może nas spotkać zarówno w kraju, jak i za granicą, jest połknięcie karty przez bankomat. Zdarza się to zarówno z naszej winy (np. potrójnie błędnie wprowadzony PIN), jak i z powodu awarii maszyny. Na bankomacie zawsze jest numer telefonu (lub maszyna wyświetla komunikat), pod który należy zadzwonić. Jednak dla pełnego bezpieczeństwa warto dodatkowo zadzwonić do własnego banku, by zastrzec kartę przed niepowołanym użyciem. Jeśli nie znamy numeru do swojego banku, dzwonimy pod numer w Polsce (+48) 828 828 828, pod którym całodobowo można zastrzec dowolną kartę.

Kieszonkowe w podróży

Wyprawiając dzieci na wakacje, zamiast gotówki lepiej jest wyposażyć je w nowoczesne produkty bankowe. A rozwiązań obecnie jest niemało. W przypadku najmłodszych doskonałym rozwiązaniem jest karta typu prepaid, obrazowo określana też mianem „elektronicznej portmonetki”. Ładuje się ją dowolną kwotą, w dowolnym momencie (można ją też rozładować, gdy np. karta zostanie zagubiona lub skradziona), a służą do tego proste funkcje w zakresie internetowego czy mobilnego zarządzania kontem osobistym. W odniesieniu do dzieci w wieku 13 lat i więcej warto pomyśleć o założeniu w banku konta osobistego, którego właścicielem jest nastolatek. Daje ono podobne korzyści (w tym możliwość posługiwania się kartami na zasadach podobnych jak karta wystawiona do rachunku rodziców), ale dodatkowo uczy dzieci samodzielnego korzystania z bankowości.

Pamiętaj!

* Oprócz gotówki zabierz ze sobą kilka kart różnych organizacji płatniczych – jeśli jedna nie zadziała, zawsze można zapłacić drugą.

* W niektórych miejscach, jak hotele czy wypożyczalnie samochodów, przydaje się karta kredytowa. To również dobre rozwiązanie na nieprzewidziane wydatki.

* Zapisz sobie w telefonie numer infolinii banku. Przyda się, jeśli zgubisz kartę lub połknie ją bankomat.

* Zostaw w banku swój aktualny numer telefonu. Bank może się kontaktować, żeby potwierdzić dokonywanie transakcji za granicą.

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl

Masz pytania? Napisz na adres:
[email protected]

 

fot. Przemek Świderski

lllNasze finanse w czasie wakacji. To warto wiedzieć

Rozmowa z Wojciechem Pasierowskim, dyrektorem obsługi klienta PKO Banku Polskiego w 3. Oddziale w Gdańsku

Jak płacić za granicą: kartą czy może lepiej mieć ze sobą gotówkę?

W podróż dobrze ze sobą zabrać różnego rodzaju środki płatności. Gotówka na pewno przyda się w miejscach, które nie obsługują kart płatniczych, np. na stoisku z pamiątkami. Można też zabrać ze sobą kartę debetową albo kredytową. Zaletą karty kredytowej jest m.in. to, że rezerwacja hotelu albo lotu dokonana przy użyciu karty kredytowej podlega procedurze chargeback. W momencie kiedy dana usługa nie jest zrealizowana przez przewoźnika czy hotel, klient za pośrednic­twem banku ma możliwość wystąpienia do firmy o zwrot pieniędzy. Większość dostawców kart kredytowych oferuje też bardzo przydatne ubezpieczenia, np. ubezpieczenie w podróży, ubezpieczenie bagażu i tym podobne. Kolejnym świetnym rozwiązaniem są karty do kont walutowych, np. w walucie euro. Usługa polega na tym, że klient posiadający tę kartę może wypłacać środki bez konieczności przewalu­to­wania.

Jakie dane z karty podawać podczas rezerwacji np. hotelu?

Standardowo na stronie internetowej z rezerwacją hotelu znajdziemy prośbę o numer karty, nazwisko posiadacza karty i numer CVV czy CVC, który znajduje się na rewersie karty. Te dane można podawać, o ile strona internetowa nie budzi naszych zastrzeżeń. Niektóre firmy, na przykład zajmujące się wynajmem samochodów, dają możliwość skorzystania z opcji 3D Secure, czyli dodatkowego zabezpieczenia transakcji – jeżeli jest ona dostępna, to na pewno mamy większe poczucie bezpieczeństwa, bo wiemy, że dane, które podajemy, są zabezpieczone. Oprócz rezerwacji za pomocą karty istnieją inne sposoby, np. płatność poprzez system PayPal.

Czy przed wyjazdem klient powinien dopełnić jakichś formalności w banku?

Warto uprzedzić bank o tym, że się wyjeżdża. Istnieje możliwość, że jeżeli na naszym rachunku pojawią się jakieś nietypowe transakcje, systemy bankowe mogą zidentyfikować to jako próbę wyłudzenia. By uniknąć problemu zablokowanej przez jakiś czas karty, warto się wcześniej skontaktować z bankiem – w oddziale, przez internet albo infolinię – i zawiadomić o terminie swojego wyjazdu.

A co w momencie, kiedy my sami zobaczymy jakąś podejrzaną transakcję na naszym rachunku?

Najlepiej w takiej sytuacji skontaktować się z bankiem. Po pierwsze, zweryfikować, co to była za transakcja – a mogła być to np. transakcja związana z rezerwacją hotelu –_i w jakiś sposób zablokowała ona naszą kartę. Ale jeśli upewnimy się, że jest to transakcja, której my nie zlecaliśmy, doradzałbym zablokowanie karty i próbę dochodzenia roszczenia z tytułu kwestionowanej transakcji.

Co jeżeli na zagranicznej wycieczce zdarzy nam się nieprzyjemna niespodzianka i zabraknie nam funduszy?

Przed takimi wypadkami warto zabezpieczyć się wcześniej. Weźmy ze sobą kartę kredytową, która działa niezależnie od środków posiadanych na rachunku. To wygodne rozwiązanie da klientów, którzy nie są w stanie przewidzieć, ile wydadzą na wakacjach. Oprócz tego mamy też możliwość skorzystania z usługi Western Union.

A co z dziećmi, które wyjeżdżają na wakacje i którym chcemy dać jakieś kieszonkowe?

Dziecku możemy dać np. kartę przedpłaconą, dzięki której nasza pociecha może skorzystać z bankomatu. Dodatkowo PKO Bank Polski oferuje gadżety zbliżeniowe – tzw. zbliżaki: naklejki, breloki, śmigacze i zabawki, dzięki którym dziecko może zapłacić w sklepie. Kolejnym rozwiązaniem są czeki elektroniczne, które rodzic może wystawić swojemu dziecku. Wystarczy, że dziec­ko podejdzie do bankomatu, wpisze odpowiedni kod i wypłaci środki przygotowane wcześniej przez rodziców.

Rozmawiała Monika Jankowska

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki