MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Organizacja lekcji religii ma być racjonalna. Katarzyna Lubnauer odpowiada na niepokoje Rzecznika Praw Obywatelskich

OPRAC.:
Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Wiceminister uspokaja, że zmiany w organizacji lekcji religii nie pociągną za sobą zwolnień katechetów
Wiceminister uspokaja, że zmiany w organizacji lekcji religii nie pociągną za sobą zwolnień katechetów freepik.com
Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiedziała Rzecznikowi Praw Obywatelskich na jego wątpliwości dotyczące proponowanych przez MEN zmian w organizacji nauki religii. MEN stoi na stanowisku, że planowane zmiany mają na celu umożliwienie podejmowania bardziej efektywnych rozwiązań organizacyjnych przez dyrektorów szkół. I dodaje, że „zakłada się racjonalność działania dyrektora”.

Spis treści

Wątpliwości RPO w sprawie projektu nowelizacji rozporządzenia dot. nauki religii w publicznych placówkach

Na początku czerwca, Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do Minister Edukacji Barbary Nowackiej z listem, w którym wyraził obawy dotyczące planowanych zmian w organizacji nauki religii w szkołach. Jego zdaniem, proponowane przez MEN zmiany mogą naruszać konstytucyjne prawo do nauki oraz prawa pracownicze. Zaznaczył, że wprowadzenie tych zmian może utrudnić realizację podstawy programowej w grupach międzyklasowych, a także może prowadzić do utraty pracy przez część katechetów.

Konsultacje z Kościołem

Ministerstwo Edukacji przeprowadziło spotkania z przedstawicielami Konferencji Episkopatu Polski oraz przedstawicielami innych kościołów i związków wyznaniowych. Strona kościelna wyraziła obawy co do efektywności nauczania religii w dużych, zróżnicowanych wiekowo grupach oraz wskazała na krótki czas na przygotowanie się do zmian przez nauczycieli religii.

Ponadto, choć wykracza to poza zakres przedmiotowej nowelizacji, 20 czerwca odbyło się spotkanie z przedstawicielami 14 innych kościołów i związków wyznaniowych. Podczas spotkania podkreślono konieczność wprowadzenia zmian, które lepiej zabezpieczą i doprecyzują sytuację pozaszkolnych punktów katechetycznych.

Odpowiedź MEN

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiedziała, że celem nowelizacji jest poszerzenie możliwości organizacyjnych w zakresie nauki religii w zależności od liczby uczniów w danej szkole lub przedszkolu. Zmiany te mają dać dyrektorom większą swobodę w tworzeniu grup nauczania religii, ograniczoną jedynie maksymalną liczbą uczniów w grupie. Po konsultacjach publicznych, projekt został zmieniony, obniżając maksymalną liczbę uczniów w grupie z 30 do 28. Dodatkowo, zmieniono zasady tworzenia grup międzyklasowych, umożliwiając organizowanie ich w przedziałach klasowych I-III, IV-VI oraz VII-VIII (a nie I-III, IV-VIII).

Poinformowała, że znowelizowane przepisy „dają dyrektorowi znaczną swobodę przy tworzeniu grup nauczania religii, która jest ograniczona wyłącznie maksymalną liczbą uczniów takiej grupy”. Od dyrektorów zależeć też będą decyzje kadrowe.

Minister Edukacji stoi na stanowisku, że wejście w życie projektowanego rozporządzenia z dniem 1 września 2024 r. nie oznacza konieczności wprowadzenia zmian w stanie zatrudnienia nauczycieli religii i etyki. Nowe rozwiązania organizacyjne dotyczące łączenia uczniów w grupy międzyoddziałowe i międzyklasowe (...) mogą natomiast być wykorzystane, gdy zaistnieją określone przesłanki, np. trudności w zatrudnieniu nauczyciela religii czy etyki lub obciążenie tego nauczyciela dużą liczbą godzin ponadwymiarowych – wyjaśniła Minister i dodała – Zakłada się racjonalność działania dyrektora, który korzystając z nowych rozwiązań w zakresie organizowania nauki religii w szkole zobowiązany jest jednocześnie do przestrzegania przepisów ogólnych prawa pracy oraz szczególnych uprawnień i ochrony, jakie posiadają nauczyciele zatrudnieni na podstawie przepisów ustawy Karta Nauczyciela.

Co nowe rozporządzenie zmienia w obowiązujących zasadach organizacji lekcji religii?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, lekcje religii lub etyki w szkołach i przedszkolach organizowane są na wniosek rodziców. Uczestnictwo w nich jest dobrowolne. Uczniowie mogą uczęszczać na religię, na etykę, na oba przedmioty lub na żaden z nich. Przedszkole lub szkoła muszą zorganizować lekcje religii, jeśli zgłosi się na nie co najmniej siedmiu uczniów z danego oddziału lub klasy. Jeśli liczba chętnych jest mniejsza, lekcje są organizowane w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Te same zasady obowiązują w przypadku lekcji etyki.

Proponowana nowelizacja rozporządzenia ma na celu umożliwienie organizowania lekcji religii i etyki w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych, nawet jeśli w oddziale lub klasie zgłosiło więcej niż siedmiu uczniów. Ta zasada będzie obowiązywać także w przedszkolach, co ma na celu lepsze dostosowanie organizacji nauczania do rzeczywistych potrzeb i możliwości placówek oświatowych.

Podsumowując, MEN stoi na stanowisku, że nowe przepisy mają na celu zwiększenie elastyczności w organizacji lekcji religii i etyki, co pozwoli na ich lepsze dostosowanie do lokalnych warunków i potrzeb. Chociaż zmiany te budzą pewne obawy, zarówno ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, jak i przedstawicieli kościołów, Ministerstwo Edukacji zapewnia, że ich wprowadzenie nie będzie miało negatywnego wpływu ani na uczniów, ani na nauczycieli. Zamiast tego, zmiany te mają przynieść korzyści poprzez bardziej efektywne wykorzystanie zasobów i lepszą organizację zajęć.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Organizacja lekcji religii ma być racjonalna. Katarzyna Lubnauer odpowiada na niepokoje Rzecznika Praw Obywatelskich - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki