Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania. Wyjątkiem są dowody osobistego wydawane dzieciom poniżej 5 roku życia. Te będą ważne przez 5 lat.
Właściciele starych dowodów nie będą ich musieli wymieniać. Będą ważne do terminów w nich określonych. To jednak nie wszystkie nowości.
Wniosku o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną.
- Wniosek składany w gminie będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP - informują przedstawiciele MSW.
Co ważne, jeżeli dowód w jakiś sposób stracimy, np. na wakacjach, dokument ten unieważni już z chwilą zgłoszenia organ gminy, do którego zgłosimy utratę dokumentu. Dotychczas mógł to zrobić jego wystawca. Otrzymamy też zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie utraty dokumentu.
Od urzędników słyszymy, że format i wymiary dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia, która będzie wykorzystywana w dowodzie osobistym będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?