Minister obiecuje: za rok ruszy budowa

    Minister obiecuje: za rok ruszy budowa

    Rafał Cybulski

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Budowa mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna rozpocznie się w połowie 2009 roku - zapewniał wczoraj minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - Pod koniec 2011 roku most, wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi, zostanie oddany do użytku.
    Minister Grabarczyk przyjechał do Kwidzyna na oficjalną prezentację projektu budowy mostu. Sala audytoryjna Kwidzyńskiego Centrum Kultury, gdzie go przedstawiono, pękała w szwach. Na obwieszczenie dobrej nowiny czekali m.in. przedstawiciele władz samorządowych województwa i kilku powiatów, biznesmeni, trzej pomorscy posłowie oraz jeden europoseł. To chyba najlepiej świadczy o znaczeniu tej długo wyczekiwanej inwestycji.

    Minister miał dokonać prezentacji projektu już w maju. Jednak wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w porozumieniu z Komitetem Opiniującym Projekty i Inwestycje, wstrzymała się z realizacją wybranego wcześniej wariantu budowy mostu kablobetonowego. Chciała rozważyć jeszcze jedno, dość nowatorskie rozwiązanie. Projektant, firma Transprojekt Gdański, przygotował więc kolejną koncepcję.

    - To wydłużyło nasze prace o dwa miesiące - przyznali przedstawiciele Transprojektu. Ostatecznie Ministerstwo Infrastruktury, wspólnie z GDDKiA, zdecydowało się na ostatnią z zaproponowanych koncepcji. Jest nią bardzo nowoczesny most typu exstradosed. To rozwiązanie, w którym kable sprężające podtrzymujące most wyprowadzone są na zewnątrz konstrukcji nośnej i podwieszone na niskich pylonach.

    - Realizacja tego projektu może przyspieszyć prace nawet o pół roku, a do tego most będzie się prezentował o wiele efektowniej niż w przypadku innych wariantów - wyliczali zalety projektanci.
    Najważniejszym kryterium były jednak koszty, nowoczesny wariant okazał się bowiem tani. Wedle wstępnego kosztorysu, most typu extradosed będzie kosztował ok. 180 mln zł. Tyle samo pochłonie budowa dróg dojazdowych. Dla porównania - most kablobetonowy miał kosztować ponad 300 mln zł, a most łukowy ponad 200 mln zł.

    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo