Miliony na lotnisko

    Miliony na lotnisko

    Paweł Rydzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    To już pewne. Unia Europejska dołoży się do przebudowy gdańskiego Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Komisja Europejska zatwierdziła program wsparcia finansowego dla rozbudowy ośmiu największych polskich lotnisk. Gdańsk otrzyma 130 mln zł.
    To mniej więcej jedna czwarta środków potrzebnych do rozbudowania lotniska w Rębiechowie.Gdyby finały Euro 2012 rozpoczynały się dziś, kibice przylatujący do Gdańska przeżyliby niemałe zdziwienie. Zobaczyliby wprawdzie nowoczesny, bo oddany do użytku w 1997 r. terminal pasażerski, ale zdecydowanie zbyt mały w stosunku do potrzeb. Terminal był budowany z myślą o obsłużeniu do miliona pasażerów rocznie. W ub.r.
    zabrakło 50 tys. osób, żeby liczba przekroczyła 2 mln. A plany były jeszcze bardziej ambitne - zakładały dojście do 2,2 mln pasażerów. W drugiej połowie 2008 r. kilka tanich linii lotniczych zrezygnowało jednak z latania do Gdańska.
    2 - tyle pasm będzie miała Trasa Słowackiego, która podczas Euro 2012 będzie prowadzić do lotniska
    Podczas Euro 2012 przepustowość lotniska w Rębiechowie ma wynosić aż 7 mln pasażerów rocznie. Będzie to możliwe dzięki budowie drugiego terminalu, nowej drogi kołowania i płyty postojowej.
    Czy nie będzie to inwestycja na wyrost? Ubiegłoroczne dwa miliony pasażerów (w 2007 r. było ich 1,7 mln) to jednak nie siedem, a w tym roku niewykluczone, że ich liczba może zmaleć. Trzeba wziąć bowiem pod uwagę, iż za kilka tygodni połowę swoich połączeń do Gdańska likwiduje tani przewoźnik Ryanair. W styczniu 2009 z Rębiechowa odprawiło się 10 proc. mniej pasażerów niż w styczniu 2008 r.

    - Rozbudowa lotniska jest niezbędna - uważa Adam Skonieczny, szef Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu gdańskiego lotniska. - Obecnie terminal wykonuje 200 procent normy, a w pierwszym roku działalności było to raptem 20 procent. W 1997 r. z Rębiechowa odprawiło się 200 tys. osób - przypomina.
    2013 r. - ostateczna data otwarcia Kolei Metropolitalnej. Przed Euro 2012 ma być gotowy odcinek Rębiechowo - Gdynia
    Skonieczny zauważa, że standardy przyjęte w "starej" Unii zakładają, iż każde lotnisko obsłuży rocznie dwukrotnie większą liczbę pasażerów niż liczba mieszkańców pozostających "w zasięgu" portu lotniczego.

    - W naszym "zasięgu" pozostaje 2,5 mln mieszkańców, możemy się nastawiać po przebudowie na obsłużenie 5 mln osób rocznie. Ale nie możemy budować "na styk", trzeba zapewnić podróżnym odpowiedni komfort - twierdzi Skonieczny.

    W zapewnieniu komfortu mają pomóc środki z Unii. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, maksymalny poziom dotacji na rozbudowę lotnisk w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Krakowie i Katowicach może wynieść 50 proc. W przypadku stołecznego Okęcia - 30 proc.

    - Unia nie jest aż tak dobra, żeby dała nam 50 proc. zamierzeń inwestycyjnych. W przypadku Gdańska jest to 130 mln zł, czyli ok. 25 proc. Cały program inwestycyjny szacujemy na 525 mln zł - powiedział nam Włodzimierz Machczyński, dyrektor spółki Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo