Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Kościerzyny żądają połączeń do Trójmiasta. Duże problemy komunikacyjne z Trójmiastem

Joanna Surażyńska
Joanna Surażyńska
Mieszkańcy domagają się lepszego połączenia kolejowego w godzinach wieczornych między Kościerzyną a Trójmiastem. Ostatni pociąg wyrusza z Kościerzyny już o godz. 19.00, a autobus o 19.40. Potem nie ma już żadnych połączeń przez kilka godzin.

W tej sprawie u marszałka województwa interweniował Michał Urbaniak, poseł "Konfederacji".

- Z niepokojem obserwujemy sytuację, w której mieszkańcy Kościerzyny i powiatu kościerskiego codziennie zmagają się z wykluczeniem transportowym na mapie Pomorza - mówi poseł. - W imieniu mieszkańców proszę o uruchomienie dodatkowego pociągu regionalnego lub autobusu z Kościerzyny, stolicy powiatu, do Gdańska/Gdyni ok. godz. 21 w dni powszednie oraz weekendowe.

Niestety, brak połączenia z Trójmiastem w godzinach wieczornych to niejedyny problem.

- Trzeba zwrócić uwagę również na niedostateczną ofertę przewozową na zrewitalizowanej kosztem kilkunastu milionów złotych linii kolejowej na odcinku Kościerzyna - Chojnice. Obecnie są uruchamiane 2 pary pociągów na dobę, co czyni tę modernizację bezużyteczną - dodaje Michał Urbaniak. - Dodam, że ten korytarz jest alternatywą dla podróżujących ze środkowo-południowej części naszego województwa do stolicy województwa. Często załatwiają sprawy urzędowe, biznesowe, lekarskie lub prywatne właśnie w Gdańsku lub Gdyni. Traktując z pełną powagą wyzwania ekologiczne w naszym województwie, z całą mocą powinniśmy postawić na transport zbiorowy, w szczególności kolejowy, który jest najbardziej proekologiczny.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że mieszkańcy nie mają co liczyć na zmiany. Z odpowiedzi Leszka Bonny, wicemarszałka woj. pomorskiego wynika, że obecna sytuacja komunikacyjna jest dobra.

- W relacji Kościerzyna-Gdańsk/Gdynia - Kościerzyna kursują obecnie 22 pociągi i 48 połączeń autobusowych na dobę, które w pełni zaspokajają podstawowe potrzeby transportowe tego regionu - informuje wicemarszałek. - Potwierdzam, że w obecnym układzie połączeń kolejowych i autobusowych najdłuższa przerwa na tej linii występuje od godz. 19.40 do godz. 3.40. Jednak nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że w związku z tym mieszkańcy Kościerzyny i powiatu zmagają się z wykluczeniem transportowym. Z dotychczasowych doświadczeń samorządu wynika, że na trasach regionalnych znikoma liczba osób korzysta z transportu zbiorowego w godzinach późnowieczornych i nocnych. W związku z powyższym najmniej efektywnym ekonomicznie rozwiązaniem jest uruchomienie dla przewiezienia niewielkiej liczby osób dodatkowego pociągu we wspomnianych godzinach. Ponadto z przyczyn technicznych konieczne byłoby również uruchomienie kolejnego pociągu zwrotnego z Gdańska w kierunku Kościerzyny ok. godz. 23.20. Obecnie nie przewidujemy uruchomienia takiego pociągu.

Jak podkreśla wicemarszałek, mniej kosztownym rozwiązaniem, bo aż pięciokrotnie niższym, jest uruchomienie dodatkowego kursu drogowego obsługiwanego autobusem.

- Obecnie jedynym organizatorem transportu zbiorowego (komunikacja autobusowa) na tej linii jest powiat kościerski, który uzyskał wsparcie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych - dodaje Leszek Bonna. - Dużym zaskoczeniem jest dla mnie informacja o zrewitalizowaniu przez PKP PLK całej linii kolejowej nr 211 od Chojnic do Kościerzyny, której efektem jest szybsza, bardziej komfortowa oraz bezpieczna podróż. Z danych w zakresie parametrów linii nr 211, którymi dysponuje samorząd, oraz w oparciu, o które konstruowany jest rozkład jazdy pociągów, wynika, że nie nastąpiło zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów, a tym samym nie nastąpiło skrócenie czasu przejazdu. Takie same czasy przejazdu obowiązują w rozkładzie jazdy 2021/2022. Przy obecnych parametrach linii klejowej nr 211 transport kolejowy nie jest konkurencyjny dla transportu autobusowego i indywidualnego.

Jak podkreśla Leszek Bonna, po wyeliminowaniu przez zarządcę infrastruktury ograniczeń prędkości nie wykluczamy zwiększenia liczby kursujących pociągów. Do tego czasu w dalszym ciągu funkcjonowała będzie komunikacja autobusowa w tej relacji. Ponadto trzeba podkreślić, że pomiędzy Kościerzyną a Chojnicami kursują 24 połączenia na dobę obsługiwane transportem kolejowym i autobusowym. Komunikacja na tej trasie jest uzupełniona 20 dodatkowymi połączeniami autobusowymi pomiędzy Kościerzyną a Dziemianami oraz 24 połączeniami pomiędzy Brusami a Chojnicami.

- Należy stwierdzić, że mieszkańcy powiatu kościerskiego i chojnickiego nie mieli dotychczas dostępu do tak rozbudowanej siatki połączeń w transporcie zbiorowym jak obecnie - mówi wicemarszałek. - Chciałabym zapewnić, że samorząd województwa podejmuje wszelkie możliwe działania w celu organizowania na terenie woj. pomorskiego publicznego transportu zbiorowego na jak najwyższym poziomie i w miarę istniejących możliwości dostosowuje się do potrzeb i oczekiwań mieszkańców.

Konfederacja rozważa zbiórkę podpisów pod petycją uruchomienia dodatkowego kursu do Trójmiasta w dni powszednie oraz weekendowe około godziny 21.00.

- Jak wynika z naszych informacji na temat linii Kościerzyna-Chojnice, pozyskanych z PKP PLK, zostały już zmniejszone czasy przejazdów o około 10 min wraz z przeprowadzonym dotychczas etapem modernizacji - podkreśla poseł. - Od grudnia 2021 jak zaznacza PKP PLK odcinkowo pojedziemy na tej trasie 120km/h, co jak na linię regionalną jest bardzo dobrym wynikiem. W połączeniu z modernizacjami stacji (m.in. Brusy) oraz przejazdów drogowo-kolejowych warto wykorzystać do kierowania większej ilości pociągów niż obecnie. Liczymy, że marszałek województwa pomorskiego zgodnie z zapowiedzią zawartą w piśmie, pochyli się nad uruchamianiem większej ilości pociągów na tej linii.

- Za kilka lat zostanie przeprowadzona modernizacja tzw. Magistrali Węglowej z Chorzowa przez Zduńską Wolę, Inowrocław, Bydgoszcz, Czersk i Kościerzynę do Gdyni - dodaje Michał Urbaniak. - Modernizacja obejmuje dobudowę drugiego toru oraz elektryfikacje linii. Stworzy to dodatkowy korytarz transportowy także dla pociągów pośpiesznych z południa Polski oraz z Bydgoszczy, a Kościerzyna będzie w zdecydowanie większym stopniu niż obecnie stanowić węzeł kolejowy. Stąd pojedziemy w kierunku Kartuz, Trójmiasta ale także Czerska, Chojnic i mamy nadzieję w niedalekiej przyszłości także do Bytowa. Warto już teraz przygotowywać się do tego wyzwania i wzmacniać ciąg komunikacyjny Człuchów/Chojnice - Kościerzyna - Trójmiasto.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki