Matura ustna 2018 język polski
Tegoroczny egzamin ustny z polskiego, podobnie jak w w latach ubiegłych ma formę wypowiedzi, do której maturzyści przystępują po wylosowaniu pytania. Licealiści nie znają od razu całej puli pytań, ale na bieżąco dzielą się z nami zagadnieniami, które się już pojawiły i przygotowują do swojego egzaminu. Wszystko to zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem.
Matura ustna 2018 język polski 9.05.2018-tematy, pytania--> KLIKNIJ W ZDJĘCIE
Matura ustna 2018 z języka polskiego odbywa się od 9 do 22 maja.
Matura ustna 2018 język polski 9 maja 2018- tematy, pytania
Numer pytania nie musi być numerem zestawu. Numer zestawu pojawia się w nawiasie. Jeśli w nawiasie jest "?" to oznacza, że nie został jeszcze wskazany numer zestawu
- Czym może być samotność dla człowieka? Odwołaj się do obrazu Joanny K. "Samotność" i tekstów literackich. (Temat 1)
- Jakie funkcje może pełnić w literaturze odwoływanie się do innych tekstów kultury? Na podstawie fragmentu Pana Tadeusza z hymnem Polski. Dodatkowo odwołajcie się do IV części Dziadów i książek leżących na półkach księgach. Między innymi Cierpienia młodego Wertera. (Temat 2)
- Jaką funkcję pełnią przysłowia we współczesnej polszczyźnie (Temat 3)
- Jakie relacje panują między młodym a starym pokoleniem. Omów zagadnienie na podstawie obrazu "Dziecko i Starszy człowiek" i do wybranych utworów literackich (Temat 4)
- Czy świat potrzebuje ludzi nieprzeciętnych? Odwołaj się do fragmentu Lalki B. Prusa (rozmowa Ochockiego i Rzeckiego o Wokulskim), całego utworu i tekstu kultury (Temat 5)
- Jak język wpływa na wspólnotę? Na podstawie tekstu Anny Cegieły „Jaka polszczyzna, taka wspólnota”, własnych doświadczeń i tekstu kultury (Temat 6)
- Jak w tekstach kultury przedstawiony jest związek między przeszłością a teraźniejszością? Na podstawie obrazu "Portret starej matki". (Temat 7)
- Jak tradycje wpływają na życie człowieka. Odwołaj się do wiersza Jana Kochanowskiego "Pieśń świętojańska o sobótce" oraz innych tekstów kultury (Temat 8)
- Jak w tekstach kultury zostaje przedstawiona ojczyzna. Odwołaj się do obrazu Jacka Malczewskiego „Ojczyzna” i innych tekstów kultury.(Temat 9)
- Na czym polega paraboliczność w tekstach kultury, na podstawie "Drogocenna perła" (Temat 10)
- Język potoczny: co ma na celu i kiedy jest stosowany - na podstawie fragmentu "Pamiętnika z powstania Warszawskiego", własnych doświadczeń i wybranego tekstu kultury (Temat 11)
- Jakie znaczenie ma dla człowieka kontakt ze sztuką? Obraz Vladimira Kusha "Zakładka" (Temat 12)
- Jak doświadczenie wojny może wpływać na dalsze życie człowieka? Omów zagadnienie, odwołując się do fragmentu utworu Imrego Kertésza „Los utracony” oraz wybranych tekstów kultury. (Temat 13)
- Jakie funkcje może pełnić komunikat językowy? Omów zagadnienie, odwołując się do fragmentu Anny Cegiely i Andrzeja Markowskiego „Funkcje tekstów”, własnych doświadczeń komunikacyjnych oraz wybranego tekstu kultury. (temat 14)
- Jak artyści przedstawiają indywidualistów odwołaj się do obrazu \"Wzlot\" i wybranych tekstów literackich. (temat 15)
- Motyw życia jako Labiryntu w dziełach sztuki. Odwołaj się do wierszu Czesława Miłosza "te korytarze" i innych tekstów kultury. (Temat 16)
- W jaki sposób i w jakich okolicznościach słowa zmieniają swoje znaczenie? Omów zagadnienie, odwołując się do tekstu Andrzeja Markowskiego „krasnoludki języka polskiego”, własnych doświadczeń komunikacyjnych oraz wybranego tekstu kultury. (Temat 17)
- Czym dla człowieka jest wolność? Omówić na podstawie obrazu i odwołać się do tekstów literackich. (Temat 18)
- Jak artyści ukazują nierówność społeczna w swoich dziełach. Na podstawie frag. „Granicy” Zofii Nałkowskiej i wybranych tekstów kultury (temat 19)
- Jak jest przedstawiana stylizacja tekstów? Omów zagadnienie na postawie utworu Kazimierza przerwy Tetmajera "babski wybór" w swojej pracy odwołaj się do innych dzieł kultury (Temat 20)
- Opisz obraz „Kołyska", powiedz jakie relacje łączą matkę z dzieckiem i odwołaj się do dwóch tekstów literackich. (Temat 21)
- Rola pamięci w życiu człowieka , odwołaj się do reportażu i tekstów kultury (Temat 22)
- Słowa - wytrychy. Jak słowa modne wpływają na język polski? (Temat 23)
- Czy stosownym jest mieć miękkie relacje ze swoją matką? Odwołaj się do fragmentów biblii oraz do obrazu Jamesa McNeilla Whistlera pt. "Matka Whistlera" (Temat 24)
- W jaki sposób artyści przedstawiają idee pomocy w tekstach kultury. Odwołaj się do fragmentu Lalki(Wysocki 10 rubli) , całego utworu i wybranego tekstu kultury (Temat 25)
- Jak zmieniają się zwroty grzecznościowe. Odpowiedz na bazie fragmentu, swoich doświadczeń i innych tekstów kultury. (Temat 26)
- Jak prawidłowo odczytywać zazdrość? Odwołaj się do fragmentu Lalki Bolesława Prusa oraz innych tekstów kultury. (Temat 27)
- Wpływ podróży na życie człowieka. Odwołaj się do fragmentu utworu Alberta Camusa "Dzienniki z podróży" i do innych tekstów kultury (temat 28)
- Czy w komunikacji zawsze dochodzi do porozumienia? Czy skutecznie się komunikujemy? Odwołaj się do podanego fragmentu tekstu, własnych doświadczeń językowych i innego tekstu kultury. (Temat 29)
- Jak twórcy w swoich dziełach przedstawiają wpływ postępu cywilizacji na relacje międzyludzkie? Odpowiedz nawiązując do grafiki komputerowej Janusza Kapusty oraz wybranych utworów literackich (Temat 30)
- Motyw przemijania - obraz Vanitas oraz inne teksty kultury (Temat 31)
- Na czym polega siła sprawcza jezyka? Odwołaj sie do fragmentu tekstu , własnych doświadczeń i tekstu kultury (Temat 32)
Matura ustna 2018 język polski
Matura ustna z j. polskiego składa się z trzech części. Pierwsza część trwa piętnaście minut, w tym czasie uczeń przygotowuje się do zaprezentowania swojej wypowiedzi. Część druga trwa dziesięć minut, podczas których uczeń wygłasza swoją wypowiedź monologową. Przez ostatnie pięć minut maturzysta rozmawia z komisją na dany temat.
Zdajesz maturę? Dołącz do grupy maturzystów na FB - kliknij ⇩
Co zrobić, by na maturze ustnej wypaść jak najlepiej? - Matura ustna sprawdza umiejętność poprawnego, komunikatywnego posługiwania się językiem. Uczniowie muszą dużo ćwiczyć w domu, w szkole, by te wypowiedzi były celne i płynne – mówi Anna Konarzewska, polonistka w XIV LO w Gdańsku, zdobywczyni tytułu Nauczyciel na medal „Dziennika Bałtyckiego”, autorka bloga „Być nauczycielem”. - Podczas egzaminu warto przygotować sobie plan wypowiedzi, który uporządkuje wystąpienie ucznia, wprowadzi spójność w tekście mówionym. Oczywiście planu nie można punkt po punkcie odczytywać przed komisją, ale można do niego zerkać.
Pamiętajcie, żeby dokładnie czytać wylosowane polecenie. Podczas egzaminu mówcie spokojnie, powoli i bez pośpiechu. Pamiętajcie też, że poważne błędy językowe będą obniżały punktację. A co jeszcze warto wiedzieć o ustnej maturze? Koniecznie obejrzyjcie film z poradami Anny Konarzewskiej!
Matura 2018. Rozmowa z nauczycielką Anną Konarzewską o maturze ustnej z polskiego
MATURA 2018 - PRZYGOTUJ SIĘ DO EGZAMINÓW:
Najpopularniejsze kanały youtube dla maturzystów [lista]
14 rzeczy, które musi wiedzieć każdy maturzysta!
Harmonogram egzaminów maturalnych 2018
Jak się uczyć i jak powtarzać do matury?
Sprawdź, czy zdasz maturę z matematyki, historii i geografii!
Jaki jest stan Twojej wiedzy z j.polskiego?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?