Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

LPP, największa firma odzieżowa w kraju, podsumowała ubiegły rok. Przychody przekroczyły 17 miliardów złotych

OPRAC.: MT
mat.prasowe
W 2023 r. LPP osiągnęła historyczną wartość przychodów ze sprzedaży na poziomie ponad 17 mld zł i zysk operacyjny wynoszący 2,3 mld zł (+93% r/r). Spółka kontynuowała plan otwarć w Europie Centralnej i Południowej wynikający m.in. z intensywnego rozwoju sieci sprzedaży marki Sinsay w mniejszych miejscowościach.

Wysoka inflacja i wahania w koniunkturze gospodarczej, co wpłynęło na konsumpcję i umiarkowaną dynamikę sprzedaży w pierwszych kwartałach. Po trudnym początku roku ostatnie miesiące przyniosły jednak znaczące ożywienie sprzedaży, co pozwoliło wrócić spółce do dwucyfrowych dynamik. W czwartym kwartale 2023 r. polski producent odzieży odnotował 15,7 proc. wzrost przychodów r/r, czego zasługą był w dużej mierze intensywny rozwój marki Sinsay.

- Za nami trudny rok, który przynajmniej początkowo nie napawał optymizmem i skłaniał do rozsądnego planowania przyszłości. Po odbiciu sprzedaży w czwartym kwartale, który zaowocował dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży, zakończyliśmy rok z korzystnym bilansem. Tym, co przez większość roku zapewniało nam stabilność i ostatecznie przeważyło na końcowych wynikach, była konsekwentnie realizowana strategia omnichannelowa. Doszliśmy do momentu, w którym nasz model biznesowy pozwala przetrwać najtrudniejsze czasy i stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej. Opieramy się na zdywersyfikowanych kanałach dotarcia do klienta, operując jednocześnie w różnych segmentach cenowych. To unikalny model, dzięki któremu docieramy do szerokiej grupy klientów, niezależnie od zmieniających się nastrojów i zwyczajów konsumenckich – komentuje Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.

W 2023 r. spółka odnotowała blisko 16 proc. wzrost sprzedaży r/r. w sieci stacjonarnej i niewielki spadek przychodów w e-commerce. Zysk operacyjny wzrósł o 93 proc., osiągając najwyższy w historii spółki poziom 2,3 mld zł.

Marża brutto LPP w skali roku zwiększyła się do 51,5 proc. (wzrost o 1,2 p.p. r/r). Ponad 40 proc. udział w przychodach Grupy za 2023 r. potwierdza, że marka Sinsay staje się motorem napędowym rozwoju LPP.

Zysk netto z działalności kontynuowanej w 2023 r. wzrósł o 85,5% do rekordowej wartości 1,6 mld zł.

- Najważniejszym celem jaki przyjęliśmy na 2023 r. było utrzymanie rentowności i długofalowego, dynamicznego rozwoju LPP, co udało się osiągnąć przy zachowaniu wyjątkowej dyscypliny kosztowej. Dzięki rozsądnemu podejściu do wydatków mogliśmy zabezpieczyć solidną poduszkę finansową, pomimo niekorzystnych tendencji rynkowych i wysokiej inflacji. Niezależnie od spadku dynamiki sprzedaży na początku 2023 r. osiągnęliśmy najlepszy w historii wynik finansowy i zwiększyliśmy rentowność. Bez względu na niesprzyjające otoczenie rynkowe potrafimy więc konsekwentnie trzymać się ambitnych planów – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.

W 2023 r. LPP wzmacniało sieć sprzedaży na rynkach europejskich, zwłaszcza w centralnej i południowej części kontynentu. Kluczowym elementem realizowanej strategii było wykorzystanie potencjału w segmencie value-for-money i otwieranie salonów Sinsay w małych miejscowościach oraz retail parkach. Po sześciu latach od debiutu przy prestiżowej Oxford Street spółka podjęła też decyzję o uruchomieniu kolejnych trzech salonów Reserved w Londynie. Polski producent odzieży zdecydował się także zadebiutować na rynku włoskim z pierwszymi salonami swoich kluczowych marek – Sinsay – na północy Półwyspu Apenińskiego i Reserved – przy najważniejszej ulicy handlowej Mediolanu. Obecność w dużych galeriach handlowych i popularnych wśród turystów lokalizacjach wzmacnia rozpoznawalność polskich brandów na arenie międzynarodowej.

Na 2024 r. spółka zaplanowała rozwój sieci sprzedaży wszystkich marek LPP. Największy wzrost liczby sklepów przewidziany jest dla sieci Sinsay. Spółka postanowiła przeznaczyć na inwestycje rekordową kwotę 1,5 mld zł, z tego 1,2 mld zł na rozwój sieci sklepów. Z kolei nakłady na logistykę zaplanowała na poziomie 200 mln zł w roku bieżącym i 250 mln zł w kolejnym.

Zarząd LPP zaproponował 610 zł dywidendy na akcję. To 200 zł więcej niż rok wcześniej. Notowania firmy powoli odrabiają straty jakie przyniósł raport amerykańskiej firmy opublikowany 15 marca. Wówczas kurs tąpnął o 40 proc. z 18 do 13 tys. zł. Obecnie cena wynosi 14,3 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki