Kwidzyn: Most przez Wisłę zostanie otwarty później niż planowano?

Arkadiusz Kosiński
Budowa mostu przez Wisłę w okolicach Kwidzyna może się nie zakończyć w planowanym terminie
Budowa mostu przez Wisłę w okolicach Kwidzyna może się nie zakończyć w planowanym terminie Rafał Cybulski
Zgodnie z harmonogramem, budowa mostu przez Wisłę w okolicach Kwidzyna powinna się zakończyć w grudniu tego roku. Czy tak rzeczywiście się stanie? Jeszcze kilka tygodni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad entuzjastycznie zapewniała, że w grudniu mostem przejadą pierwsze samochody. Teraz informuje jednak, że inwestycji grozi opóźnienie.

Rzecznik prasowy GDDKiA przekonuje, że wszystko jest teraz w rękach wykonawcy, czyli Budimeksu. Firma z kolei twierdzi, że jedyną przeszkodą może być pogoda.
- Część drogowa jest niezagrożona, tak samo estakady dojazdowe. Termin grudniowy jest jeszcze realny, ale bez większej determinacji i zaangażowania wykonawcy nie będzie możliwy. My, jako inwestor, robiliśmy i robimy wszystko, żeby budowa szła sprawnie. Teraz wszystko zależy od zaangażowania Budimeksu - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budimex odbija piłeczkę i zapewnia, że z zaangażowaniem z ich strony nie ma najmniejszego problemu.
- Na chwilę obecną wyprzedzamy harmonogram w zakresie budowy mostu. Prace na moście niemal od początku odbywają się w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, a ewentualne spowolnienia są wymuszane technologią wykonania, na przykład czasem potrzebnym na związanie betonu - wyjaśnia Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu. Jako dowód zaangażowania w wykonywaną pracę wylicza inwestycje, które firma ukończyła w terminie lub przed jego zakończeniem, czyli m.in. prace na odcinku autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie, przedterminowe zakończenie kontraktu na odcinku E autostrady A2 czy terminowe zakończenie prac na terminalu T2 lotniska w Gdańsku Rębiechowie.

- Ryzyko niedotrzymania terminu zakończenia robót, czyli 19 grudnia, wiąże się z ryzykiem pogodowym, jako że prace wykończeniowe, ze swej natury wrażliwe na warunki atmosferyczne, przypadają na chimeryczną porę roku, czyli jesień - dodaje Kozioł z Budimeksu.

Jednak jesień zawsze jest chimeryczna i pełna opadów, więc logiczne wydaje się, że dobrze ułożony harmonogram powinien to z góry zakładać. Aż strach pomyśleć, co będzie, jeśli jesień zbyt szybko ustąpi miejsca zimie, bo wtedy otwarcie przeprawy będzie trzeba odłożyć do wiosny.

Jak informuje GDDKiA, w przypadku niezakończenia inwestycji w terminie wykonawca musi się liczyć z wysokimi karami.
- Mamy jednak nadzieję, że do tego nie dojdzie. Nam, jako inwestorowi, zależy, żeby auta pojechały mostem w grudniu tego roku - mówi Piotr Michalski z GDDKiA.

Do kwestii ewentualnych opóźnień na razie spokojnie podchodzą władze Kwidzyna.
- Czekamy bardzo długo na ten most. Jeśli jego oddanie do użytku się opóźni, to będzie nam przykro, ale świat się nie zawali. Do końca tego meczu jeszcze sześć miesięcy. Będąc na miejscu trenera, wprowadziłbym rezerwowych i zastosował wszystkie możliwe warianty taktyczne, aby tę budowę skończyć - mówił ostatnio w gdańskiej "Panoramie" burmistrz Andrzej Krzysztofiak.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Max

Jak ta firma dotrzymywała terminu uwmów na autostradzie tak jak na moście to faktycznie czarna wizja ich pracy.Potem należy zapytać kto zapłaci za opóżnienia, no i jaki stan techniczny czy się nie rozsypie za pół roku jak pas startowy w Modlinie. A moze po miesiącu od otwarcia zaczną remont.Ciekawe czy premnie dyr.Budimex otrzymał i ile i za co?

M
Max

Jak ta firma dotrzymywała terminu uwmów na autostradzie tak jak na moście to faktycznie czarna wizja ich pracy.Potem należy zapytać kto zapłaci za opóżnienia, no i jaki stan techniczny czy się nie rozsypie za pół roku jak pas startowy w Modlinie. A moze po miesiącu od otwarcia zaczną remont.Ciekawe czy premnie dyr.Budimex otrzymał i ile i za co?

B
Budowniczy Polski Ludowej

Uwielbiam artykuły typu: "na pewno się nie uda". To owoc naszego doskonałego kunsztu jakim jest dziennikarstwo polskie. Relację z wizyty (o ile była takowa...) dziennikarza na budowie i rzut "gospodarskim" (bo raczej nie fachowym...) okiem na temat czytamy powyżej. Odnoszę wrażenie po przeczytaniu tego artykułu - że ten most to będzie drogą przez mękę dla wszystkich, o ile w ogóle go wybudują. Ciekaw jestem czy jak firmy, które budują ten obiekt, skończą przed terminem to p. Arkadiusz napisze peany na cześć tych firm, że stanęły na wysokości zadania, czy będzie artykuł w stylu: "no i co, udało im się po prostu"? Jak nie wybudują (nieważne z jakiego powodu), to dopiero będzie woda na młyn dziennikarzy. Nasz naród chyba dlatego jest taki smutny i pozbawiony optymizmu, że czyta tego typu artykuły. Powinniśmy się cieszyć, że w ogóle bedziemy mieli most, że ekolodzy nie znaleźli jakiejś żabki czy kwiatka i że wybrana została firma, która nie ma zamiaru splajtować jak inne w Polsce. Z pozdrowieniami dla budowlańców i p. Arkadiusza :)