Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontroluj układ hamulcowy w samochodzie [PORADNIK]

Ireneusz Gradkowski
Dobry mechanik w serwisie szybko wykryje wszelkie nieprawidłowości w układzie hamulcowym
Dobry mechanik w serwisie szybko wykryje wszelkie nieprawidłowości w układzie hamulcowym 123rf
Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo podróżujących z nami, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Warto go skontrolować przed podróżą!

Jednym z kluczowych elementów tego układu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu. Ponadto, mają również wpływ na komfort jazdy, a także na codzienne użytkowanie auta.

Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe

- Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu” - mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju firmy Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck.

Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.

Czytaj również: Ten system działający na drogach zarabia ponad 4 mln zł dziennie

Ważna kontrola klocków hamulcowych

Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również zawsze wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem.

W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną i tylko w taki sposób należy je zmieniać.

- Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze, wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie, odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie, klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych. Warto zatem na bieżąco kontrolować ich wygląd i zużycie, a także stan zacisku hamulcowego, uszczelniaczy, przewodów hamulcowych oraz sprawdzać i okresowo wymieniać płyn hamulcowy. Po czwarte, należy pamiętać również o zaleceniach producenta danego modelu samochodu i się do nich stosować - wylicza Tomasz Orłowski.

Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze, wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie, odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie, klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych.

Czytaj też: Odrzucili Skodę i Volkswagena. Policja wybrała nowe nieoznakowane radiowozy

Piszczące hamulce

Podczas pracy układu hamulcowego na skutek tarcia mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników.
Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki ciernej mogą posiadać one różną twardość, ściśliwość oraz przewodnictwo cieplne.

Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym, szczególnie w miejscach prowadzenia klocka.

- Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne - tłumaczy Tomasz Frąckowiak, inżynier ds. konstrukcji Działu Badań i Rozwoju Lumag. - Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców, do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. „shimy”. Są one jednymi z kluczowych elementów budowy klocka hamulcowego, wpływającymi na komfort jazdy. Ich głównym zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego. Nasze produkty są aż w 90% wyposażone w shimy.

Klocki hamulcowe przez długi czas powinny spełniać swoją rolę polegającą na skutecznym i pewnym hamowaniu. Aby to było możliwe, każdy klocek powinien być zbudowany w taki sam sposób.

- W produkcji klocków hamulcowych wysokiej klasy wykorzystywany jest specjalny system Compress Control. Gwarantuje on, że każdy wyprodukowany produkt jest powtarzalny i oferuje identyczną, wysoką jakość - dodaje Maciej Roguszka, specjalista ds. badań Lumag.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki